سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط محققان كشور بررسي شد؛

بيوسنتز نانو ذرات طلا توسط باكتري‌ها

بهره‌گيري از باكتري‌ها به منظور بيوسنتز نانو ذرات طلا روشي ساده و كم هزينه است كه مورد بررسي محققان كشورمان قرار گرفته است.

عباس سعيدي دانشيار گروه بيوتكنولوژي دانشگاه شهيد بهشتي در گفت‌وگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران افزود: استفاده از نانو ذرات در كاربردهاي زيست‌محيطي و زيست‌ پزشكي موجب توسعه آن در دهه اخير شده است.

وي در ادامه اظهار داشت: نانو ذرات طلا كاربردهاي گسترده‌اي در زمينه‌هاي پزشكي مانند تشخيص و درمان سرطان، درمان ايدز و تحويل دارو، استفاده در بيوسنسورها، تشخيص DNA و پروتئين، خلاف ميكروارگانيسم‌هاي بيماري‌زا از آب‌هاي آلوده و تصفيه هوا دارند.

سعيدي گفت: در مطالعه انجام شده كه با همكاري انجام شد، تعداد از باكتري‌هاي ساپروفيت خاكزي را از لحاظ توليد نانو ذرات طلا مورد غربالگري قرار داديم و نانو ذرات حاصله مورد مطالعات فيزيكو شيميايي قرار گرفتند.

وي اذعان داشت: در اين تحقيق باكتري‌ها اكتينوميست جداسازي شده از خاك به عنوان عامل احيا كننده يون‌هاي طلا به كار گرفته شدند و دليل اين انتخاب بر پايه ويژگي خاصي تحمل غلظت سعي فلزات توسط اين باكتري‌ها بود.

سعيدي درخصوص مزيت اين روش زيستي گفت: با استفاده از اين روش نه فقط اندازه ذرات، بلكه شكل آنها نيز قابل كنترل است و رفع آلودگي و هزينه پايين نيز از ديگر مزايا برشمرده مي‌شود.

سعيدي در پايان گفت: از اهداف آتي اين تحقيق اين است كه با ايجاد باكتري‌هاي تراريخت با استفاده از فناوري مهندسي ژنتيك، توليد صنعتي نانو ذرات زيستي فراهم شود و به مرور زمان روش بيوسنتز جايگزين روش‌هاي سنتز شيميايي و فيزيكي گردد./ع2

برچسب ها: نانو ، طلا ، باکتری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.