سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دادگاه لاهه خواستار تحویل عمرالبشیر در صورت ورود به آمریکا شد

دادگاه کیفری لاهه از آمریکا خواست عمر البشیر را در صورت ورود به این کشور برای مشارکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل دستگیر کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی روسیا الیوم، دادگاه کیفری لاهه از واشنگتن خواست عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان را به محض ورود به آمریکا برای شرکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل که طی چند روز آینده در نیویورک برگزار خواهد شد دستگیر کند.
این دادگاه در بیانیه‌ای که خطاب به مقامات آمریکایی صادر شده است ضمن تاکید بر ضرورت دستگیری عمر البشیر یادآور شد که پیشتر در مارس 2009 و جولای 2010 در پی اتهامات عمر البشیر در زمینه کشتار جمعی و جرائم جنگی و غیر انسانی‌ وی دوبار دستور بازداشتش صادر شده است.
از آنجایی که آمریکا عضو دادگاه لاهه نیست و از نظر قانونی مسئولیت همکاری با این سازمان را ندارد این درخواست را تاسف برانگیز خواند.
گزارش‌های خبری حاکی از آن است که "خارطوم" از واشنگتن خواسته است برای ورود عمر البشیر به آمریکا و حضور در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل که از تاریخ 24 سپتامبر تا 2 اکتبر در نیویورک برگزار خواهد شد ویزا صادر کند.
"ماری هارف" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این درخواست البشیر را محکوم کرد و بدون اشاره به اینکه واشنگتن این درخواست را رد و یا با آن موافقت کرده گفت: البشیر باید پیش از سفر به مرکز سازمان ملل در نیویورک خود را به دادگاه لاهه تسلیم کند.
در عين حال، ائتلافي بين المللي از وکلاي مدافع روز چهارشنبه از آمريکا خواست به عمر البشير رئيس جمهور سودان براي شرکت در نشست هاي ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک رواديد ندهد. 
ائتلاف براي دادگاه کيفري بين المللي اعلام کرد از انتشار گزارش هايي مبني بر اين که البشير خواستار دريافت رواديد آمريکا شده است، احساس نگراني مي کند. ويليام بيس هماهنگ کننده اين ائتلاف گفت اگر البشير به مقر سازمان ملل سفر کند، اين ائتلاف از نزديک ميزان احترام گذاشتن مسئولان سازمان ملل و دولت ها را به اصل پرهيز از ارتباط غيرضروري با افراد تحت تعقيب بين المللي، زير نظر خواهد گرفت. 
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، سودان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.