سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جواد انصافی در مجله تئاتر مطرح کرد:

نمایش های سیاه بازی زمان و مکان را می شکند

حسن نمایش های سیاه بازی این بوده که زمان و مکان را می شکند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران،برنامه مجله تئاتر شب گذشته با موضوع جشنواره نمایش های آئینی و سنتی و سیاه بازی با حضور مجید افشار، جواد انصافی و داود داداشی بازیگران سیاه بازی به روی آنتن رفت.

جواد انصافی ،بازیگر سیاه بازی، ابتدا در خصوص شروع کار خود در تئاتر عنوان کرد: از دوران دبیرستان علاقه خاصی به نمایش های آئینی داشتم چراکه یک قسمت از نمایش های سیاه بازی و قسمت دیگر آن لهجه هاست اما علاقه من بیشتر به سمت و سوی سیاه بازی بود و هرچه مطالعاتم در این خصوص بیشتر می شد و علاقه من هم بیشتر می شد.

وی با اشاره به نمایش استاد عبدلی در تلویزیون بیان کرد: عبدلی و استاد عبدلی که در تلویزیون پخش می شد به نوعی نمایش آئینی و سنتی بود فقط جنس شوخی ها و دیالوگ ها به روز شده بود.

انصافی تصریح کرد: نمایش های آئینی و سنتی به دلیل سادگی، مردمی بودن و بیان حرف دل مردم موجب جذب مخاطب به سمت نمایش های آئینی شده است.

وی در ادامه شخصیت جوان مبارک را در نمایش های سیاه بازی راستگو و پاکدامن خواند و اظهار داشت: مردم شخصیتی چون مبارک را به دلیل پاکدامنی و راستگویی دوست داشتند و حتی اسامی این شخصیت ها را مبارک زمرد یاقوت و الماس نامیدند چراکه شخصیت پاکدامن و جوانمردی داشت که باید اسامی قیمتی برایش می گذاشتند.

بازیگر نقش سیاه بازی تبدیل ریتم به کلام و واژگونی کلمه ها را از شگردهای سیاه بازی خواند و افزود: در صورتی که با شگردهای سیاه بازی آشنا باشیم به راحتی می توانیم به نقش سیاه بازی نزدیک شویم.

انصافی خاطرنشان کرد: حسن نمایش های سیاه بازی این است که زمان و مکان را می شکند و هرلحظه هرجا که می خواهد می رود چراکه همه چیز المانی است و این موضوع ساده بودن نمایش را نشان می دهد.

در ادامه مجید افشار ،دیگر بازیگر سیاه بازی، حضور خود را در عرصه تئاتر را از مجالس عروسی خواند و گفت: من زمانی که کوچک بودم با پدرم به مجالس عروسی می رفتیم که آنجا برنامه ها سیاه بازی بود و آن زمان من با شیوه ی کار آشنا شدم و وقتی دوران دبیرستانم به پایان رسید کار تئاتر را آغاز کردم و به طور کلی به مناسبت های مختلف در فضای کمدی اجرا می کردم.

وی ادامه داد: سال 50 در موزه "آب انبار" تئاتر اجرا می کردم و همان فضا موجب شد که گرایش به کارهای سنتی پیدا کنم و سیاه بازی را از همان موقع شروع کنم.

افشار در خصوص شخصیت سیاه بازی گفت: شخصیت سیاه زبان و حرف دل مردم است یعنی قصه ای که زمان مادربزرگ ها و پدربزرگ ها می خواندند حال به صورت نمایش شکل گرفته است.

وی افزود: سیاه بازی به زمان برده داری بر میگردد و به طور معمول از جشن ها، نوکر و ارباب به شکل نمایش درآمد.

افشار شخصیت سیاه را در اوج نادانی داناترین و در اوج دانایی نادانترین خواند و گفت: دل مردم را بزند چرا فقط او جرات پیدا می کرد تا در مقابل شاهان به طنز هرچه می خواهد بگوید.

وی خاطرنشان کرد: سیاه بازی با شرایط زمان، مکان و گویش مردم شکل می گیرد و باید با شرایط زمان و مکان چهارچوب و اسکلت این سنت حفظ شود. 

داود داداشی ،بازیگر سیاه بازی، در این برنامه گفت: من 9 ساله بودم که تعزیه می خواندم و زمانی در حال اجرای تعزیه طفلان مسلم بودم همانجا داود فتحعلی بیگی یکی از کارمان را دید و از اینکه در ان تعزیه هم مردم را می خنداندم و هم موجب گریه های انها می شدم خوشش امد و به تهران امدم همچنین تنها افتخارم این است که فارغ تحصیل نقش سیاه شدم.

وی ادامه داد: به من می گفتند که نوآوری داری و استاد فتحعلی بیگی از من خواستند که به هر قیمتی مخاطب را نخندانم بلکه باید عناصر کمدی را بشناسی تا اجرای خوب داشته باشی.

داداشی نمایش سیاه بازی ساده و بی الایش خواند و افزود: سادگی و بی آلایشی سیاه بازی موجب شده تا مردم خودشان را جزئ بازیگران بدانند و جذب اینگونه نمایش های سنتی شوند.

وی در پایان از استقبال مردم خارج از کشور به نمایش های آئینی و سنتی گفت: نه در ایران بلکه در خارج از کشور خودم به وضوح دیدم که مردم چنان از این نمایش های آئینی استقبال می کنند که حتی مدام از می خواستند که بیشتر بمانیم و این منمایش ها را اجرا کنیم./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.