سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان/

وجود بیش از 5 میلیون هکتار اراضی بیابانی در استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: در استان سمنان 5 میلیون و 200 هزار هکتار اراضی بیابانی و 20 کانون بحرانی فرسایش بادی وجود دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، «حسن میرعماد» در جلسه‌ی نیروهای یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: دو عامل انسانی و طبیعی در گسترش بیابان‌زایی نقش دارند.عوامل انسانی و فعالیت انسان‌ها بیشترین نقش را در گسترش اراضی بیابانی دارد.

وی افزود: استفاده ناصحیح از آب‌های زیرزمینی، استفاده‌ی نادرست از آب، خاک و چرای بیش از حد دام‌ها، از عوامل مهم انسانی است که طبیعت را با مشکل مواجه و اراضی را به سمت خشک و بیابانی شدن هدایت می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با اقدامات مناسب کاشت نهال بیابانی اراضی بسیاری از بیابان‌های استان احیا شده است.

میرعماد یادآور شد: استفاده‌ی صحیح از آب، خاک سبب می‌شود اراضی بیابانی ما پیشرفت نداشته باشد.

وی همچنین گفت: جنگل‌ها و مراتع جزو منابع طبیعی تجدیدشدنی و پشتوانه‌ی رشد هر جامعه محسوب می‌شوند، اهمیت عرصه‌های طبیعی به میزانی است که تخریب منابع طبیعی هر کشور به سلامت، بهداشت و تغذیه دیگر کشورها نیز آسیب می‌زند و این در حالی است که به‌نحو شایسته از این منابع به خوبی محافظت نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان این‌که وقوع آتش‌سوزی خطرناک‌ترین عامل تخریب جنگل‌ها و مراتع است، افزود: مراتع و جنگل‌ها مانند یک اکوسیستم طبیعی و حیات‌بخش متضمن دوام حیات بشر هستند، که ما باید به این امر اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم، مدیریت اصولی بر آتش‌سوزی مستلزم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، پیشگیری و اطفا به موقع حریق است.

میرعماد ادامه داد: با درنظر گرفتن سهم بالای عوامل انسانی در حریق توجه‌ی بیش از پیش و اطلاع‌رسانی به مردم و افزایش آگاهی عمومی با استفاده از همه‌ی ظرفیت‌ها از جمله رسانه‌های دیداری و شنیداری ضروریست.

وی گفت: با توجه به اهمیت حریق در مراتع و جنگل‌های استان همه‌ی دستگاه‌های اجرایی شرکت فعال داشته و مردم نیز در این امر مشارکت لازم را داشته باشند.

میرعماد از مردم خصوصاً بهره‌برداران، حاشیه‌نشینان جنگل‌های استان قدردانی کرد و یادآور شد: در صورت بروز هر تخریب، تصرف و حریق در مراتع و جنگل‌های استان، موارد را به شماره تلفن 09696 و 1504ستاد خبری یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در هر ساعت شبانه‌روز اطلاع دهند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: بیابان ، سمنان ، اراضی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.