سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از ممنوعیت حجاب در فرانسه تا تولد فریدون مشیری

تهاجم بالگرد های آمریکایی به کشتی "ایران اجر"، ممنوعیت حجاب در فرانسه، تولد فریدون مشیری، تولد "کریسْتُف کُلُمْبْ" و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 30 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 15 ذی القعده 1434 هجری و 21 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تهاجم بالگرد های آمریکایی به کشتی خدماتی "ایران اجر" در خلیج فارس (1366 ش)
پس از قطعنامه 598 شورای امنیت دولت آمریکا به دنبال بهانه‌ای بود تا بتواند ایران را کشوری جنگ‌طلب به دنیا معرفی کند. بنابراین پس از چندین روز کنترل و شناسایی، اقدام به حمله به کشتی ایران اجر نمود. در 30 شهریور 1364، کشتی تدارکاتی و لجستیکی ایران، موسم به "ایران اجر" متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوی اسلامی ایران که از بندرعباس به سوی بندر بوشهر در آب‌های بین‌المللی در حرکت بود، از سوی دو فروند هلی‌کوپتر آمریکایی به اتهام مین گذاری، بدون هیچ هشداری مورد حمله قرار گرفت که طی آن، 4 تن از خدمه کشتی شهید و چهارتن نیز مجروح شدند،

همچنین ده ملوان دیگر این کشتی را به ناو فرماندهی آمریکا در منطقه منتقل کردند. پس از این حادثه، سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که چون این کشتی در حال مین گذاری بوده است، بر اساس قوانین متعارف، مستلزم برخورد بود. چند روز بعد، مجلس سنای آمریکا با حمایت از اقدام نظامی نیروی دریایی آمریکا، قانونی تصویب کرد که به موجب آن، نیروی دریایی آمریکا، حق داشت هر کشتی ایرانی را که سعی کند مانع از عبور کشتی‌های آمریکا شود، غرق نماید. تمامی این کارها، برای فشار به ایران برای قبول قطعنامه 598 توسط ایران و منزوی ساختن آن بود که به شکست منجر گردید.

اعلام ممنوعیت حجاب اسلامی در مدارس فرانسه (1373 ش)
در سال 1994 م (1373 ش) کشور فرانسه، علی‌رغم ادعای داشتن آزادی‌های فردی و اجتماعی و نیز دموکراسی، قانونی وضع کرد که دانش‌آموزان مسلمان در فرانسه، جهت ادامه تحصیل نباید از حجاب اسلامی استفاده کنند. این قانون بعدها گسترده‌تر شد و دانشگاه‌ها و مراکز دیگر این کشور را در بر گرفت. ممنوعیت حجاب در حالی در این کشور صورت می‌گیرد که هرکس در پذیرش و انجام عقاید دینی خود، تا آن‌جا که آسیبی به دیگران وارد نسازد، آزاد است و فرانسه با آن همه ادعای خود، این اصل مهم را نقض کرده بود.

قلع و قمع بازماندگان بنی امیه توسط بنی عباس (132 ق)
پس از قیام ابومسلم خراسانی و سرنگونی دولت بنی‌امیه، خاندان بنی عباس به قدرت رسیدند و به کشتار وسیع امویان دست زدند. این قتل‌عام‌ها به حدی رسید که ابوالعباس، خلیفهٔ اول عباسی به سفّاح یعنی خونریز شهرت یافت. سفاح تنها دریک جلسهٔ مهمانی، هفتاد نفر از بزرگان بنی‌امیه را احضار کرد و کشت. سپس بر روی نعش آن‌ها سفره انداخت و طعام خورد و نفسی به راحتی کشید.

درگذشت "ابن فاخر" لغت شناس مسلمان (500 ق)
ابوالکَرَم مبارک بن فاخر بن محمد در سال 431 یا 438 ق در بغداد به دنیا آمد و تا آخر عمر در همان شهر زیست. این دانشمند و لغت شناس بزرگ مسلمان، در جوانی، سفرهای بسیاری به حجاز و یمن کرد و از علمای آن زمان کسب دانش نمود و سرانجام در لغت و حدیث به مقام استادی رسید. ابن فاخر در مجالس درس خود، شیوهٔ خاصی داشت که گاه مورد انتقاد قرار می‌گرفت. مثلاً پیش‌پای طلاب برمی‌خاست و آنان را بسیار تکریم می‌کرد. شیوهٔ نگارش ابن فاخر مبتنی بر نثری فاخر و آمیخته با صنایع لفظی اما فصیح و روشن بود. از جمله آثار ابن فاخر می‌توان به کتاب جواب مسائل، المعلّم، نحو العُرف و... اشاره کرد. ابن فاخر تالیف کتب دیگری را نیز آغاز کرده بود ولی عمرش کفاف نداده است که آنها را به اتمام برساند. وی در 69 یا 62 سالگی در بغداد درگذشت و در مقبرهٔ بابِ حَرب به خاک سپرده شد.

زادروز فریدون مشیری، شاعر مشهور معاصر (1305 ش)
فریدون مشیری در سی ام شهریور ۱۳۰۵ش در تهران به‌دنیا آمد. در سن ۱۸ سالگی در وزارت پست و تلگراف مشغول به کار شداز سال ۱۳۳۲ش تا ۱۳۵۱ش مسئول صفحه شعر و ادب مجله "روشنفکر" بود. این صفحات به تمام زمینه‌های ادبی و فرهنگی از جمله نقد کتاب، فیلم، تئاتر، نقاشی و شعر می‌پرداخت. وی در سال ۱۳۵۰ش به شرکت مخابرات ایران انتقال یافت و در سال ۱۳۵۷ش از خدمت دولتی بازنشسته شد. مشیری، سرودن شعر را از نوجوانی و تقریباً از پانزده سالگی شروع کرد. اولین مجموعه شعرش با نام "تشنه توفان" در ۲۸ سالگی او با مقدمه محمدحسین شهریار و علی دشتی در ۱۳۳۴ش به چاپ رسید.

طی سال‌های ۱۳۵۰ش تا ۱۳۵۷ش عضویت شورای موسیقی و شعر رادیو را پذیرفت و در کنار هوشنگ ابتهاج، عماد خراسانی و... سهمی بسزا در پیوند دادن شعر با موسیقی و غنی ساختن برنامه گل‌های تازه در رادیو ایران در آن سال‌ها داشت. معروف‌ترین اثر وی، شعر "کوچه" نام دارد که در اردیبهشت ۱۳۳۹ش در مجله "روشنفکر" چاپ شد. این شعر از زیباترین و عاشقانه‌ترین شعرهای نو زبان فارسی است. مشیری سال‌ها از بیماری رنج می‌برد و در بامداد روز جمعه ۳ آبان‌ماه ۱۳۷۹ش در سن هفتاد و چهار سالگی در تهران درگذشت.

تولد علامه "میرزا محمد حسین نایینی" مدرس و مرجع بزرگ تقلید (1276 ق)
حاج میرزا حسین نایینی از بزرگ‌ترین علما و فقهای قرن چهاردهم هجری است که به کثرت تحقیق و فصاحت و کتابت معروف می‌باشد. وی درنایین به دنیا آمد و پس از تحصیل مقدمات به اصفهان رفت و پس از ده سال، راهی حوزهٔ نجف گردید. درنجف از محضر آیات عظام: فشارکی، صدر و میرزای بزرگ شیرازی و آخوند خراسانی بهره گرفت و پس از مدتی بر کرسی تدریس نشست. سیدمحسن حکیم، سیدمحمود شاهرودی، سید محمد حجت، سیدابوالقاسم خویی و میرزا هاشم آملی و ده‌ها فاضل، مجتهد و فقیه از جمله شاگردان او می‌باشند. میرزای نایینی از طرفداران نهضت مشروطه و یکی از رهبران آن بود و کتاب تَنبیهُ الاُمَّة را در زمینهٔ حکومت اسلامی نگاشت. وسیلةُ النَّجاة، قاعدهٔ لاضرر، احکام خلل و تعلیقه بر عُروَةُ الوُثقی ازدیگر کتب اوست. این عالم عالی‌قدر سرانجام در 26 جمادی الاولی سال 1355 ق در 79 سالگی بدرود حیات گفت و در جوار حرم حضرت امام علی (ع) مدفون گردید.

امضای قرارداد صلح بلگراد میان اتریش و امپراتوری عثمانی (1739 م)
سرزمین اتریش در طی سال‌های متمادی، زیرنظر اسپانیا و امپراتوری روم قرار داشت تا این‌که از سال 1700 م مردمان این سرزمین به عنوان یک قدرت در اروپا عرض اندام کردند. در این میان نبردهای پی‌درپی میان لشکریان اتریش و عثمانی به وقوع پیوست و هر از چندی یکی از دو کشور، برای تصاحب سرزمین‌های بیشتر علیه دیگری وارد جنگ می‌شد. در سال‌های اولیه قرن هجدهم میلادی، هنگامی که اتریش از جانب مرزهای غربی خود احساس آرامش نمود، قصد تصرف نواحی شرقی را در سر داشت. این امر باعث نبرد بین نیروهای اتریش و عثمانی گردید که در نهایت به عقد قرارداد صلح بلگراد در 21 سپتامبر 1739 م انجامید. به موجب این قرارداد که عامل اصلی آن دولت فرانسه بود، بسیاری از متصرفات اتریش در شرقْ به عثمانی واگذار شد و مرزهای دو طرف تعیین گردید. این عهدنامه تا آغاز قرن بیستم و پایان جنگ جهانی اول پابرجا بود تا این‌که پس از جنگ جهانی اول، هر دو امپراتوری اتریش و عثمانی فرو پاشیدند.

روز ملی و استقلال "بلیز" از استعمار انگلستان (1981 م)
کشور بلیز با 22/965 کیلومتر مربع وسعت در امریکای مرکزی، در غرب دریای کارائیب و در همسایگی مکزیک و گواتمالا واقع شده است. جمعیت این کشور، بیش از 200 هزار نفر است که بیشتر مردم آن مسیحی و عمدتاً کاتولیک می‌باشند. اکثریت سکنه بلیز را تیره‌های نژادی دورگه اسپانیایی و سرخ‌پوست تشکیل داده است. زبان رسمی مردم بلیز انگلیسی و واحد پولشان دلار بلیز می‌باشد. پایتخت بلیز، بلمْوپان نام دارد و شهرهای مهم آن بلیزسیتی، اورنج واک و سان ایگناسیو است. انگلیسی‌ها در سال 1638 م وارد این سرزمین شدند و به استعمار آن پرداختند. 322 سال بعد، در سال 1960 م قانون اساسی بلیز وضع شد و در سال 1973 م نام این مستعمره از هُندوراس انگلیس به بلیز تغییر یافت. بلیز سرانجام پس از گذشت حدود سه و نیم قرن استعمار، در 21 سپتامبر 1981 م استقلال یافت. نظام سیاسی حاکم بر بلیز فرمانداری کل تحت حکومت تشریفاتی پادشاه انگلستان می‌باشد. 21 سپتامبر، روز استقلال بلیز، به عنوان روز ملی این کشور، نام گرفته است.

تولد "کریسْتُف کُلُمْبْ" دریانورد و مکتشف معروف ایتالیایی (1451 م)
کریستوف کلمب (۱۴۵۱ - ۲۰ مه ۱۵۰۶) سوداگر و دریانورد اهل جنُوا در ایتالیا بود که بر حسب اتفاق قارهٔ آمریکا را کشف کرد. او که از طرف پادشاهی کاستیل (بخشی از اسپانیا) مأموریت داشت تا راهی از سمت غرب به سوی هندوستان بیابد، در سال ۱۴۹۲ میلادی با سه کشتی از عرض اقیانوس اطلس گذشت اما به جای آسیا به آمریکا رسید. کلمب هرگز ندانست که قاره‌ای ناشناخته را کشف کرده است.

کریستف کلمب از چهره‌های بحث برانگیز تاریخ است. برخی – از جمله اکثر سرخ‌پوستان آمریکا – او را مسئول مستقیم یا غیرمستقیم کشتار ده‌ها میلیون نفر از مردم بومی و عامل استثمار آمریکا از سوی اروپا می‌دانند؛ در حالیکه دیگران وی را به خاطر نقش مؤثری که در گسترش فرهنگ و تمدن غرب ایفا کرد می‌ستایند.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
1792: فرانسه جمهوری شد که در "تاریخ" به نام جمهوری اول معروف است. مجلس انقلاب " سلطنت " را لغو کرده بود که دو دهه بعد دوباره برقرار شد.
1931: انگلستان پول خود - پاوند - را از استاندارد طلا خارج ساخت.
1949: مائو تسه دونگ در پکن دولت تازه ای تشکیل داد ولی از اول اکتبر (ده روز بعد) رسمیت آن اعلام شد که سالروز ایجاد این رژیم است.
1949: آمریکا, انگلستان و فرانسه به عنوان فاتحان غربی جنگ جهانی دوم که بخش غربی آلمان را در اشغال نظامی داشتند با ایجاد یک جمهوری فدرال در مناطق اشغالی خود موافقت کردند و به این ترتیب سرزمین آلمان تقسیم شد.
1999: یک زمین لرزه شدید در جزیره تایوان روی داد و باعث ویرانی بسیار و مرگ 2400 تن شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.