سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ پیامبرِ عشق و موسیقی

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ١٠ سوره سبأ
وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ مِنَّا فَضْلًا ۖ يَا جِبَالُ أَوِّبِي مَعَهُ وَالطَّيْرَ ۖ وَأَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ [٣٤:١٠]
و ما به داوود از سوی خود فضیلتی بزرگ بخشیدیم؛ (ما به کوه‌ها و پرندگان گفتیم:) ای کوه‌ها و ای پرندگان! با او هم‌آواز شوید و همراه او تسبیح خدا گویید! و آهن را برای او نرم کردیم.


*داود پیامبرِ عشق و موسیقی است و سلیمان شهریار حکمت و حکمیت و حاکمیت است. داستان نود و نه همسر داشتن داود و باز همسر دیگری خواستن که در کتاب مقدس به صراحت و در قرآن به کنایه آمده سخت معروف است و قیل و قال و هیاهوی بسیار در میان مفسران برانگیخته است.

*مولانا عشق داود را ستایش می کند و زیاده خواهی او را نیز می ستاید از اینکه حرص در عشق و دوستی ستوده است و از قول دقوقی در دفتر سومِ مثتنوی گوید:

 همچو داودم نود نعجه مراست      طمع در نعجۀ حریفم هم بجاست
در میان بحر اگر بنشسته ام      طمع در آب سبو هم بسته ام
حرص اندر عشقِ تو فخر است و جاه      حرص اندر غیر تو ننگ و تباه                
مثنوی


*ازین رو می توان گفت که عشق تا به کل نرسد کامل نمی شود و اگر یک نفر از دایره عشقِ آدمی بیرون باشد هنوز عشق حقیقی حاصل نشده است.

*عشق ماهیتی است که با نود و نه به دست نمی آید بلکه معیار آن صد در صد است و از این جهت داود می خواست که یکی بر نود و نه بیفزاید. دیگر از کارهای داود زره ساختن اوست که خداوند آهن را در دست او نرم کرده بود.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.