سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهاباد/

ثبت ملي گوسفند شين بش درمهاباد

گوسفندنژاد شين بش درمهاباد ثبت ملي مي شود.

 

رئيس اداره دامپروري جهاد كشاورزي مهابادبه باشگاه خبرنگاران مهاباد گفت: گام هاي اوليه براي ثبت ملي گوسفند نژاد شين بش در اين شهرستان برداشته شده است.

عيسي زاده افزود:دو سال است كه مركزتحقيقات نژاددامي آذربايجان غربي تحقيقات گسترده اي را برروي گوسفندنژادشين بش شروع كرده است.

وي اظهارداشت:تحقيقات برروي گوسفند نژاد شين بش توسط اين مركزو بر روي سه گله در شهرستان هاي مهاباد،پيرانشهر و سردشت كه اين نژاد به صورت گسترده در اين مناطق پرورش و نگهداري مي شود،انجام گرفته است.

عيسي زاده،جثه بلند، استقامت بالا در هواي سرد منطقه و توليد شير و پشم بيشتر به نسبت سايرنژادها را از جمله ويژگي هاي گوسفند نژاد شين بش برشمرد.

وي اضافه كرد: اين نژاد گوسفند از جمله نژادهايي است كه مي‌تواند آب و هواي متغير و سرد را تحمل كندوبافقيرترين علوفه و غذاها به رشد خود ادامه دهد.

به گفته عيسي زاده اين نژاد در مقايسه با ساير نژادها به جيره و نگهداري كمتري احتياج دارد و بيشترين غذايي را كه مصرف مي‌كند صرف توليد و رشد و نمو خود مي كند.

رئيس اداره دامپروري جهادكشاورزي مهاباد گفت: از ۳۱۴ هزار راس دام كوچك شهرستان مهاباد،بيش از ۶۰ درصد آنان از گوسفند نژاد شين بش است.

وي اضافه كرد: در صورت ثبت ملي اين نژاد به عنوان يكي از نژادهاي گوسفند ايراني قابليت اسپرم گيري، اصلاح نژادي و تركيب آن با ساير نژاد هاي ديگر ميسر مي شود.

تاكنون ۲۷ نژاد شاخص گوسفند ايراني از جمله نژادهاي افشاري،شال،كردي، بلوچي، طالشي، كرماني، بهمني، فراهاني، لري، ماكويي و قزل به ثبت رسيده است./س

برچسب ها: ثبت ، گوسفند ، شین بش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۵۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
باتشکراز سایت خوبتون ومطالب
میر باهر شعبانی
۱۲:۰۲ ۲۹ دی ۱۳۹۶
با سلام بنده ساکن شهرستان نقده میباشم و علاقه زیادی به نگه داری نژاد شین بش دارم با توجه به اینکه این نژاد رشد فوق العاده ای دارد.و اینکه شما در نوشته هایتان اشاره به نیاز کم علوفه در این نوع نژاد را خاطر نشان نموده اید را با یقیین رد میکنم این نژاد به این دلیل که مناطق ذکر شده مهاباد و بخصوص سردشت و پیرانشهر از پتانسیل بالای در رویش علوفه دارند سازگار شدند.