سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل /

جلوی تولید ظروف یکبار مصرف رنگی گرفته شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: مصرف غذا و آشامیدنی‌های گرم در ظروف یکبار‌مصرف بسیار خطرناک بوده و به بیماری‌های گوارشی و سرطانی منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / فرهاد پورفرضی افزود: ظروف یکبار مصرف پلیمری و پلاستیکی که به وفور در جامعه مشاهده می‌شود اسباب تولید و انتشار بسیاری از بیماری‌هاست که به بهانه صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها این کار صورت می‌گیرد که به هیچ‌وجه درست و شایسته نیست.

وی تصریح کرد: نباید این عوامل را بهانه قرار داد و به سمت مصرف گسترده ظروف یکبار مصرف که پیش از این پیش‌بینی شده بود در پیک‌نیک‌ها مورد استفاده قرار گیرد، در خانه‌ها و منازل رواج پیدا کند.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان اردبیل به عوارض مصرف این ظروف اشاره کرد و گفت: اشعه ایکس که سومین ماده مخرب سرطانی است در این ظروف به وفور یافت می‌شود که با آزاد‌سازی ماده شیمیایی در فضای آزاد سبب می‌شود تا این ظروف آماده انتشار عوامل و عناصری شود که در تشدید سرطان‌ها بسیار نقش دارد.

پور‌فرضی افزود: خطرناک‌ترین مرحله در این موضوع مرحله‌ای است که برخی از هموطنانمان غذاهای گرم و نوشیدنی‌های داغ را در این ظروف مصرف می‌کنند، به طوری که این ظروف تا 65 درجه حرارت توان مقاومت دارد، اما بالاتر از آن ماده خطرناکی را تولید می‌کنند که سبب بیماری گوارشی و برخی از سرطان‌های رایج و مرسوم می‌شود.

وی با غیر اصولی خواندن مصرف ظروف یکبار و استفاده از ظروف یکبار مصرف در ماکروفر‌ها بیان داشت: خانواده‌ها دست از این کار خطرناک بردارند چرا که به نظر می‌رسد این حرکت آسیب‌ها و نگرانی‌های مختلف را به همراه داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در کنار این مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف ضربه مهلکی به محیط زیست وارد می‌کند، به طوری که یک لیوان یکبار مصرف 300 تا 500 سال طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه شده و با عناصر محیط زیست همخوانی داشته باشد.

پورفرضی به خانواده‌ها توصیه کرد تا در صورت ضرورت از ظروف یکبار مصرف با منشأ گیاهی استفاده کنند که تجزیه آن در محیط زیست راحت‌تر و آسیب‌های آن برای استفاده کننده نیز کمتر است.

وی با خطرناک توصیف کردن ظروف یکبار مصرف رنگی گفت: استفاده از این ظروف سبب می‌شود تا مواد غذایی درون آن با رنگ‌های شیمیایی آمیخته شدهو این آمیختگی زمینه بروز و ظهور بیماری‌های مختلف گوارشی را نیز فراهم کرده است.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان اردبیل با خطرناک خواندن استفاده ظروف یکبار مصرف برای تهیه بسته غذایی کودکان و نوجوانان در ایام مدرسه و سال تحصیلی یادآور شد: خانواده‌ها نباید مواد غذایی کودکان را در داخل ظروف یکبار مصرف قرار داده و با این کار زمینه بیماری فرزندانشان را فراهم آورند.

پور‌فرضی در پایان ابراز داشت: به جای استفاده از این ظروف یکبار مصرف بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده شود تا فرآیندی مطلوب و موثر را در حفظ سلامتی خانواده‌ها شاهد و ناظر باشیم./س

برچسب ها: اردبیل ، ظروف ، یکبار ، مصرف ، رنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.