سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در ژستي عوامفریبانه؛

اوباما: قصد دارم آمادگي رئيس جمهوري ايران را براي گفتگو درباره برنامه هسته اي محک بزنم

"باراک اوباما" رئيس جمهور آمريکا در ژستي عوامفريبانه در مصاحبه با شبکه تلويزيوني "تلموندو" اسپانيا ادعا کرد قصد دارد آمادگي حسن روحاني همتاي ايراني خود را براي گفتگو درباره برنامه هسته اي جمهوري اسلامي محک بزند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، اوباما دو روز بعد از تاييد تبادل نامه با حسن روحاني که ماه اوت به رياست جمهوري رسيد، در مصاحبه با شبکه تلويزيوني تلموندو گفت:  اينجا فرصتي براي ديپلماسي وجود دارد. من اميدوارم ايراني ها از اين فرصت استفاده کنند.

‌باراک اوباما افزود: نشانه هايي دال بر آمادگي روحاني، رئيس جمهور جديد ايران براي آغاز گفتگو با غرب و آمريکا وجود دارد و اين بي سابقه است.

اوباما گفت: ما اين آمادگي را آزمايش خواهيم کرد.

دو روز پیش در ۱۵ سپتامبر، باراک اوباما خبر داد که با حسن روحانی، نامه مبادله کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا در این باره جزئیات بیشتری نگفت ولی تاکید کرد که ایران بالقوه می‌تواند در برقراری ثبات در سوریه نقش داشته باشد.

***سوريه
رئيس جمهور آمريکا گفت ما به دنبال تحولات سياسي در سوريه هستيم که بر اساس آن بشار اسد رئيس جمهور اين کشور از قدرت کنار برود.

رئيس جمهوري آمريکا همچنين درباره سوريه گفت گزارش سازمان ملل در مورد حمله شيميايي در سوريه افکار عمومي بين المللي در مورد  بشار اسد رئيس جمهوري سوريه را تغيير داده است.

اوباما گفت با اين حال گزارش بازرسان تسليحات شيميايي سازمان ملل که روز دوشنبه منتشر شد، و در آن اشاره مستقيمي به عامل حمله شيميايي ماه گذشته در سوريه نشد، هر آنچه را دولت آمريکا در مورد حمله بيست و يک اوت در  سوريه مي گفت به اثبات رساند.

اوباما گفت برخي از متحدان آمريکا براي اقدام قاطع عليه اسد منتظر گزارش بازرسان تسليحات شيميايي سازمان ملل بودند بارزساني که از حمله شيميايي اطراف دمشق نمونه ها و مدارکي جمع آوري کردند.

اوباما به اين شبکه اسپانيولي گفت: اکنون گزارش سازمان ملل منتشر شده و بازرسان اين سازمان به روشني گفته اند در سوريه حمله شيميايي صورت گرفته است.  وقتي به جزئيات اين گزارش نگاه مي کنيد نمي توان بارو کرد کسي جز نظام سوريه عامل استفاده از تسليحات شيميايي  بوده باشد .

اوباما افزود: آن چه که به نظر من تغيير کرده است تحرکي است که در جامعه بين المللي اتفاق افتاده است. من فکر مي کنم اين گزارش ديدگاه هاي بين المللي را در مورد سوريه  تغيير داده است.

اوباما در اين مصاحبه همچنين گفت هر چند کشورش درگيري روندي با روسيه و به طور غير مستقيم با دولت سوريه در مورد نابودي تسليحات شيميايي سوريه بود وي نظرش را در مورد لزوم کناره گيري بشار اسد از قدرت در سوريه تغيير نداده است.  

اوباما گفت: نظر من همواره اين بوده که  ما اين تسليحات شيميايي را از سوريه خارج کنيم تا هيچکس نتواند از آنها استفاده کند .

اوباما افزود : اکنون نخستين  گام براي اين که اطمينان حاصل کنيم  مي توانيم به  موضوع تسليحات شيميايي سوريه رسيدگي کنيم همين اقدام است. و گام بعدي درگير کردن همه طرفين، نه فقط خود دولت سوريه، بلکه کشورهاي که از سوريه حمايت کرده اند  مانند روسيه است که به آنها بگوييم ما بايد به بحران سوريه پايان دهيم.
 
*** تيراندازي اخير
باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا همچنين بعد از تيراندازي اخير در اين کشور که به کشته شدن 13 نفر از جمله عامل تيراندازي منجر شد، از کنگره خواست پيش نويس قانون اصلاح قانون حمل سلاح گرم را که از ماه آوريل مسکوت مانده است، در برنامه کاري خود قرار دهد.

 اوباما اعلام کرد اکثريت قاطعي از مردم آمريکا از اصلاح اين قانون حمايت  مي کنند. متحدان دموکرات اوباما امسال به دليل مخالفت انعطاف ناپذير اکثريت جمهوري خواهان و همچنين لابي حامي حمل سلاح موفق نشدند درباره اصلاح اين قانون راي گيري کنند. 

اوباما در شبکه تلويزيوني اسپانيولي زبان تلموندو اعلام کرد من از آنچه که به صورت آيين در مي آيد و هر سه يا چهار ماه يکبار ما چنين تيراندازي هاي هولناکي را متحمل مي شويم، بيمناکم.

اوباما با يادآوري اينکه در جريان کشتار مدرسه سندي هوک نيوتاون در دسامبر سال 2012 حکم هاي متعددي را امضا کرده است، گفت: سرانجام اين به عهده کنگره است که اقدام کند.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.