سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

رشد 20 درصدي پذیرش دانشجويان در دانشگاه شيراز

پذیرش دانشجويان در دانشگاه شيراز نسبت به پارسال رشد 20 درصدي داشته است .

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، در آستانه سال تحصیلی جدید نشست خبري آقايان دكتر مرزوقي، معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي؛ دكتر رخشنده‏رو، معاون دانشجويي و دكتر ربيعي، معاون فرهنگي دانشگاه شيراز با حضور خبرنگاران رسانه‏هاي گروهي در تالار دكتر مصطفوي برگزار شد.

معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه شيراز با بيان اين‏كه امسال تعداد دانشجويان پذيرش شده در دانشگاه شيراز نسبت به پارسال رشد 20 درصدي داشته است، افزود: نزديك به 6 هزار دانشجوي جديدالورود در مقاطع مختلف تحصيلي امسال وارد دانشگاه شيراز شده‌اند.

رحمت‌الله مرزوقي ادامه داد: از اين 6 هزار دانشجو، حدود 40 درصد در حوزه‏ی تحصيلات تكميلي تحصيل مي‏كنند.

وي افزايش دوره‌هاي تحصيلات تكميلي را سياست اصلي اين ‏دانشگاه دانست و گفت: امسال در 21 رشته‏ی دوره‏ی كارشناسي ارشد و هفت دوره‏ی دكتري براي نخستين بار دانشجو پذيرش مي‌شود.

مرزوقي بیان کرد: در حال حاضر نزديك به 150 دوره‏ی دكتري، 300 رشته‏ی كارشناسي ارشد و 200 دوره‏ی كارشناسي در دانشگاه شيراز ارائه مي‌شود.

معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه شيراز از استخدام و بورس 300 عضو هيأت علمي جديد در دانشگاه خبر داد و گفت: اين ‏دانشگاه پارسال رتبه‏ی دوم جذب هيأت علمي را در كشور به خود اختصاص داد و در حال حاضر حدود 700 عضو هيأت علمي در دانشگاه شیراز مشغول به تدريس و پژوهش هستند كه بايد به يك‌ هزار نفر افزايش يابد.

به گفته‏ی وي، افزايش سطح سني اعضاي هيأت علمي در يك دانشگاه تا حدي قابل پذيرش می‏باشد و لازم است كه نيروهاي جوان و متخصص وارد چرخه‏ی فعاليت شوند.

مرزوقي ادامه داد: از 700 عضو هيأت علمي دانشگاه شيراز، 120 نفر استاد تمام (پروفسور)؛ 260 نفر دانشيار و 320 نفر استاديار هستند.

معاون آموزشي دانشگاه شيراز افزود: اعضاي هيأت علمي با مرتبه‏ی مربي به تعدادي اندك از گذشته باقي مانده‏اند و مجوزي براي جذب مربي در دانشگاه شيراز وجود ندارد.

وی در خصوص نام‏نويسي دانشجويان جديدالورود هم گفت: ثبت‏نام اينترنتي اين دانشجويان از بیست و ششم تا بیست و نهم شهريور ماه و ثبت‏نام حضوري از سی‏ام شهريور تا سوم مهر ماه بر اساس حروف الفبا انجام مي‏گيرد.

معاون دانشجويي دانشگاه شيراز هم در جمع خبرنگاران بیان کرد: وزارت علوم به دلیل موج فزاينده‏ی گرايش به تحصيلات دانشگاهي، هر ساله افزايش ظرفيتي را بين دانشگاه‌هاي كشور توزيع مي‌كند كه اين كار نياز به برنامه‏ی دقيق دارد.

غلامرضا رخشنده‌رو افزود: دانشگاه شيراز يك ‌سوم دانشجويان متقاضي خوابگاه را پوشش مي‌دهد؛ زیرا فشار جامعه براي تحصيلات تكميلي بسيار است و اين فشار از طريق مجلس بر دولت و وزارت علوم اعمال مي‌شود.

وي بیان کرد: دانشگاه شيراز مانند ساير دانشگاه‌هاي كشور در هر سال تحصيلي بين 10 تا 15 درصد مازاد بر ظرفيت خود دانشجو مي‌پذيرد.

معاون دانشجويي دانشگاه شيراز ادامه داد: در حال حاضر، استاندارد زيربناي خوابگاهي براي هر دانشجو حدود 12 متر مربع است كه در دانشگاه شيراز اين شاخص حدود 8 متر مربع برآورد مي‌شود.

وي با تأكيد بر لزوم برنامه‌ريزي بلند‌مدت براي پذيرش دانشجو در دانشگاه‌ها، بيان كرد: روند افزايش ظرفيت بايد با حفظ كيفيت آموزشي، رشد فضاي كلاسي و آزمايشگاهي، فضاي خوابگاهي و رفاهي و تعداد اساتيد و ... انجام پذيرد.

دكتر رخشنده‌رو تصريح كرد: در حال حاضر، 3 هزار دانشجوي دختر خوابگاهي و 3 هزار و 500 دانشجوي پسر خوابگاهي در دانشگاه شيراز حضور دارند و سعي شده است بر اساس بُعد مسافت و بومي بودن، اين خوابگاه‌ها به عدالت در اختيار آنان قرار گيرد.

معاون دانشجويي دانشگاه شيراز با بيان اين‏كه تنها براي نوسازي و تجهيز خوابگاه شهيد دستغيب در تابستان امسال يك و نيم ميليارد تومان هزينه شد، ابراز داشت: روزانه 10 هزار وعده‏ی غذايي پخت و در سه غذاخوري و 12 نقطه توزيع مي‌شود.

به گفته‏ی وي، دانشگاه شيراز از معدود دانشگاه‌هاي كشور است كه تنوع غذا و امكان انتخاب غذاي كم هزينه يا پر هزينه‌تر را فراهم آورده است كه با قيمت مناسب و مصوب وزارت علوم در اختيار دانشجويان قرار مي‌گيرد.

وجود امكانات ورزشي اعم از استخر شنا؛ زمين واليبال؛ زمين چمن طبيعي و مصنوعي؛ مراكز بهداشت جسمي و رواني و مشاوره و روان‌ درماني از موارد ديگری بودند كه وي در همين زمينه به آن‏ها اشاره كرد.

رخشنده‏رو در پايان از آمادگي دانشگاه شيراز براي واگذاري امكان ساخت خوابگاه به سرمايه‌گذاران و همچنين استقبال از فعاليت‌هاي خيرين در اين زمينه خبر داد.

معاون فرهنگي دانشگاه شيراز نيز در اين نشست با اشاره به تعبير مقام معظم رهبري كه دانشگاه شيراز را دارالعلمي در دارالعلم خواندند، گفت: اين‏دانشگاه پس از دانشگاه تهران دومين دانشگاه جامع كشور محسوب مي‌شود.

عطاءالله ربيعي افزود: معاونت فرهنگي در هفته‏ی ثبت‏نام اقدامات فراواني را براي ايجاد احساس آرامش خاطر در دانشجويان جديدالورود و خانواده‏ی آنان در دستور كار قرار داده است.

وي ادامه داد: در زمان ثبت‌نام خدمات مشاوره از طريق اساتيد با تجربه به دانشجويان ارائه مي‏شود و در خصوص آسيب‌ها و مسائل مختلف آگاهي‌هاي لازم در اختيار دانشجويان قرار مي‌گيرد.

معاون فرهنگي دانشگاه شيراز به برگزاري اردوي معارفه‏ی دانشجويي در فضايي با نشاط اشاره كرد و گفت: در اين اردو، دانشجويان با مسائل كلان دانشگاه آشنا مي‌شوند./س

برچسب ها: رشد ، دانشگاه ، شیراز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.