سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از تابلوی نقاشی مهدی سجادی در کاخ نیاوران

تابلوی نقاشی اثر مهدی سجادی، آخرین شاگرد زنده استاد کمال الملک، برای نخستین بار از مخزن کاخ اختصاصی نیاوران خارج و در موزه پارچه و لباس های سلطنتی به نمایش عموم گذاشته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران کاخ؛به منظور پویایی هرچه بیشتر موزه و در ادامه طرح رونمایی از نادیده ها در نظر دارد در ماه یک عدد تابلوی نفیس نقاشی از مجموعه آثار مخزن کاخ را در محل موزه پارچه و لباس های سلطنتی در معرض نمایش قرار دهد.

این تابلو اثر مهدی سجادی، آخرین شاگرد زنده کمال الملک بوده که با طرح گل و تکنیک رنگ و روغن روی بوم خلق شده و برای نخستین بار در ضلع شمال غربی موزه پارچه و لباس های سلطنتی در معرض دید قرار گرفته است.

استاد مهدی سجادی متولد سال 1296 شمسی در مشهد است. وی آخرین نقاش سلطنتی ایران است که به کشیدن پرتره‌های پر‌سرعت از شخصیت‌های برجسته‌ جهان شهره است و اکنون در اتریش اقامت دارد. كمتر هنرمند نقاشي در جهان قادر به خلق آثار حرفه اي در مدتي بين پنج تا ده دقيقه شده است. استاد سجادي به عنوان جوان ترين و تنها بازمانده نسل شاگردان كمال الملك محسوب می شود.

آغاز نقاشي حرفه اي سجادي در شش يا هفت سالگي بود. وی همچون «ولفگانگ آمادئوس موتزارت» آهنگساز نامدار اتريشي، هنرمندی است که در سنین بسيار كم وارد دنياي حرفه اي هنري شد. سجادي ابداع كننده سبك خاصي از نقاشي بود كه بين امپرسيونيسم و اكسپرسيونيسم قرار مي گيرد. وی مراتب هنر را مستقیماً از استاد کمال الملک فرا گرفت.  
سجادی در کار خود شهرتی ویژه دارد که نام او را در جهان بلند آوازه کرده است. تخصص بالای وی در ثبت چهره های سیاسی از ممالک مختلف سبب شده تا در افحاء عمومی، عنوان «نقاش همایونی» را داشته باشد.

در نشستي در شهر لندن در سال 2007، زندگي و آثار مهدي سجادي به عنوان آخرين بازمانده از نسل شاگردان نقاشي استاد كمال الملك مورد بررسي و تجليل قرار گرفت. همچنین آیین بزرگداشت دیگری نیز از این هنرمند در هفتم نوامبر سال 2010، در محل رستوران ایرانی «آپادانا» در شهر وین برگزار شد.
علاقه مندان جهت دیدن اثر استاد مهدی سجادی می توانند تا پایان مهرماه همه روزه از ساعت 9 تا 18 به موزه پارچه و لباس های سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند. /ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.