سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ورلد سوسياليست:

پيشنهاد روسيه درباره سوريه و سردرگمي مقامات صهيونيست

پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست در گزارشي مي نويسد: بنيامين نتانياهو روزهاست به طور آشکارا تلاش دارد در واکنش به تاخير در حمله به سوريه، موضع اسرائيل را خوددارانه نشان دهد چرا که وي نمي خواهد اين طور به نظر رسد که اسرائيل براي به راه انداختن جنگ در سوريه تلاش مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست، در اين گزارش به قلم "ژان شائول" آمده است:شيمون پرز رئيس رژيم اسرائيل از تصميم باراک اوباما رئيس جمهور امريکا براي کسب تاييد کنگره براي حمله نظامي به سوريه دفاع و اعلام کرد: من اطمينان دارم که امريکا به سوريه واکنش نشان خواهد داد. من فکر مي کنم امريکا حق دارد پيش از اتخاذ هر تصميم و نه پس از آن، به دقت بررسي هاي لازم را انجام دهد و من به اوباما درباره هر موضوعي مرتبط با اسرائيل اعتماد دارم.
  
بنيامين نتانياهو درباره موضوع سوريه اظهار نظر چنداني نکرده است جز آنکه اعلام کرد اسرائيل در حمله به سوريه مشارکت نخواهد داشت اما اگر مورد حمله قرار گيرد به شدت به آن پاسخ خواهد داد. وي برخلاف انتظار مصاحبه هايش را به مناسبت سال جديد يهودي انجام نداد تا به هيچ سوالي درباره سوريه يا احتمال حمله امريکا به اين کشور پاسخ ندهد. وي همچنين سفر برنامه ريزي شده هفته گذشته خود را به رم و ديدار با انريکو لتا نخست وزير ايتاليا و جان کري وزير امور خارجه امريکا که قرار بود در همان زمان به ايتاليا سفر کند ، لغو کرد. به جاي آن ، جان کري براي گفتگو با بنيامين نتانياهو درباره بحران سوريه راهي فلسطين اشغالي شد.

"بني گانتز" رئيس ستاد مشترک ارتش رژيم صهيونيستي ادعا کرد اظهارات اوباما درباره اينکه به دنبال کسب نظر مثبت کنگره است ، اسرائيل را غافلگير کرد به رغم اين گزارش ها که نتانياهو ابتدا هشدار داده بود اما به طور غيرعادي کلامي از نااميدي يا انتقاد بر زبان نياورد.

زماني که دولت اوباما راه تعامل با پيشنهاد دولت روسيه را براي خلع سلاح شيميايي سوريه در پيش گرفت که بهانه جديد براي برپايي جنگ با آغاز روند خلع سلاح ايجاد شود ، اين نمايش اتحاد و يکپارچگي از هم فرو ريخت.

اين تصميم اوباما با توجه به مخالفت عمومي با جنگ سوريه، ضروري بود. اما نتانياهو و متحدان راست گراي وي نتوانستند از بيان خشم خود از اين موضوع خودداري کنند. برخي مقامات اسرائيلي که نام آنها فاش نشده است به طور گسترده از اين تصميم انتقاد و اعلام کردند اين تصميم به وجهه امريکا لطمه وارد مي کند.

آنها اعلام کردند اگر اوباما در مقابله با سوريه مردد است، وي در مورد حمله به ايران که اقدامي به مراتب پيچيده تر خواهد بود حتي ترديد بيشتري خواهد داشت. 

بنيامين نتانياهو در مراسم فارغ التحصيلان نيروي دريايي در حيفا با اعلام اين موضوع که اسرائيل نمي تواند درباره مسائل امنيتي به هيچکس اعتماد کند ، ضربه ديگري به اوباما وارد آورد. 

جان کري وزير امور خارجه امريکا نيز روز يکشنبه در اظهاراتي به اسرائيل اطمينان داد که تهديد توسل به زور عليه سوريه همچنان باقي است. وي گفت: اشتباه نکنيد. ما هيچ گزينه اي را از روي ميز برنداشته ايم.

اسرائيل ماهها ادعا کرد دولت بشار اسد از تسليحات استفاده مي کند و تهديد کرد هر گونه تلاش سوريه براي استفاده از تسليحات شيميايي عليه اسرائيل با حمله ويرانگر اسرائيل همراه خواهد شد.

برخي مقامات اسرائيلي نيز روز چهارشنبه تاکيد کردند اگر دمشق اقدام به انتقال تسليحات شيميايي يا هر گونه تسليحات ديگري کند، اسرائيل براي مانع شدن از اين اقدام وارد عمل خواهد شد.

سي ان ان روز پنجشنبه گزارش داد سليم ادريس رهبر ارتش آزاد سوريه ادعا کرده است دولت سوريه انتقال زرادخانه تسليحات شيميايي خود را به لبنان و عراق آغاز کرده است؛ ادعايي کع به سرعت تکذيب شد. دولت عراق اين تلاش آشکار را براي تضعيف برنامه روسيه که به منظور نابودي تسليحات شيميايي سوريه تحت نظارت سازمان ملل متحد ارائه شده است ، و نيز ادعاهاي سليم ادريس را رد کرد. 

مقامات اسرائيلي به سي ان ان اعلام کردند آنها هيچ نشانه اي در اختيار ندارند که نشان دهد اسد تسليحات شيميايي خود را به لبنان يا عراق منتقل کرده است.

اما وال استريت ژورنال از سوي ديگر دست به تلاش هاي جداگانه اي براي تضعيف پيشنهادها براي خلع سلاح تسليحات شيميايي سوريه زد و آن را غيرعملي خواند. 

اين تحولات در حالي صورت مي گيرد که اسرائيل امسال چند عمليات را در سوريه و لبنان انجام داده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.