سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

اهداء سکه‌ها‌ي دوره مغول به موزه رضوي

مجموعه‌ای کم‌نظیر از سکه‌ها و مدالیون‌های طلا متعلق به دوره ایلخانان مغول تا جمهوری اسلامی ایران، به گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،محمدحسین یزدی‌نژاد با بیان این مطلب گفت: این مجموعه‌ی نفیس توسط عفت کاغذچی، همسر شادروان حاج عباس مالکی‌زاده اهدا شده است و ده‏ها سکه از دوره‌های مختلف تاریخی را شامل می‌شود.

وی افزود: در این مجموعه سکه‌ی طلای اُلجایتو محمد خدابنده (ایلخان مغول)، سکه‌ی طلای محمدشاه قاجار(ضرب تبریز در سال 1255 قمری) با کتیبه‌ی «شاهنشه انبیا، محمد(ص)»، سکه‌های طلای ناصرالدین‌شاه، محمدعلی‌شاه و احمدشاه قاجار، سکه‌های طلای ربع، نیم، یک، دوونیم و پنج پهلوی و نخستین سکه‌‌ی پنج بهار آزادی با تاریخ ضرب 1358 خورشیدی به چشم می‏خورد.

یزدی‌نژاد گفت: در این مجموعه، هم‌چنین مدالیون طلای مزین به تصویر گنبد و گلدسته‌ی بارگاه منور رضوی و سکه‌های طلا در وزن‌های مختلف که به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس بانک ملی ایران ضرب شده‌اند، مشاهده می‏شود.به گفته‌ی وی در این مجموعه‌ی بسیار دیدنی، سکه‌ی طلای سلطان محمد پنجم عثمانی ضرب سال 1327 قمری در شهر قسطنطنیه‌ی ترکیه، سکه‌ی طلا با تصویر فرانس جوزف اول (پادشاه اتریش)، سکه‌ی طلا با تصویر بودا ضرب کشور بوتان، سکه‌ی طلا از جزایر کوک در اقیانوس آرام و سکه‌ی طلا با تصویر ناپلئون سوم، امپراتور فرانسه ضرب سال 1867 میلادی وجود دارد.

یزدی‌نژاد اظهار داشت: سکه‌های طلا با تصویر ادوارد هفتم، جورج پنجم و الیزابت دوم از انگلستان، مدالیون طلای ضرب‌شده توسط سازمان جهانی غذا (فائو) در ایتالیا، سکه‌های طلای کشور مکزیک که به مناسبت یک‌صدمین سال استقلال این کشور ضرب شده‌اند، سکه‌ی طلا با تصویر ویلیام (پادشاه هلند)، سکه‌ی طلا با تصویر نیکولاس، پادشاه روسیه ضرب سال 1898 میلادی؛ پیش از انقلاب بلشویک‏ها، سکه‌ی طلا ضرب کشور سومالی که تصویر کعبه و دو مناره‌ی بسیار زیبا بر روی آن طراحی شده است و نیز سکه‌های طلای ضرب کشور آمریکا در سال 1907 میلادی، بخش دیگری از این سکه‌ها و مدالیون‌های اهداء شده است.

یزدی‌نژاد ادامه داد: از سکه‌های کم‌یاب این مجموعه، سکه‌ی 500 قُرش (5 لیر) ترکیه‌ی عثمانی، ضرب سال 1327 قمری، مربوط به محمد پنجم است که کتیبه‌ی «خان‌محمد بن عبدالمجید المظفر دائماً» بر روی آن حک شده است.

وی بیان کرد: نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی این سکه، وجود عدد 22 زیر تاریخ 1327 قمری است که نشانگر سورشارژ این عدد بر روی سکه‌های محمد پنجم، پس از کودتای آتاتورک و انقراض سلسله‌ی عثمانی است.

یزدی‌نژاد افزود: برای جلوگیری از اعتراض مسلمانان ترکیه به خاطر تغییر تاریخ قمری به تاریخ میلادی، تنها عدد 22 به جای 1922 میلادی بر روی سکّه‌ها سورشارژ شده است.

گفتنی است، که گنجینه‌ی سکه‌ی موزه‌ی آستان قدس رضوی، با در اختیار داشتنِ مجموعه‌ای قابل توجه از سکه‌های تاریخی ایران و سایر کشورهای جهان، سالانه پذیرای صدها هزار نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، گردشگران داخلی و خارجی، مجموعه‌داران سکه از سراسر ایران و سایر کشورهای جهان، دانشجویان و هم‌چنین پژوهشگران است./ز

برچسب ها: اهدا ، سکه ، موزه ، رضوی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.