به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه
دکتر فرامرز قره گوزلو در مراسم رونمایی از تجهیزات شبیهساز رانندگی اتوبوس گفت: 20 تا 30 درصد تصادفات جاده ای از خستگی و خواب آلودگی رانندگان است.
وی استفاده از امواج مغزی را یکی از روشهای تشخیص خواب آلودگی عنوان و گفت: هر حرکتی که فرد انجام میدهد بازتاب آن در سیگنالهای مغزی منعکس میشود.
قره گوزلو گفت: در سیستم تشخیص خواب آلودگی رانندگان از پارامترهایی چون عملکرد خودرو، زاویه و گشتاور فرمان و پرسش از رانندگان استفاده شده و برای تشخیص خستگی و خواب آلودگی فرد از مقیاس آنالوگ بصری استفاده میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: خستگی مرحله قبل از خواب است و برای بررسی میزان سطح هوشیاری و خستگی فرد از روش آنتروپی که یک روش بررسی سیگنال مغزی است استفاده میشود.
وی، بررسی حالات چهره و چشم را از دیگر پارامترهای مورد ارزیابی برای خستگی و خواب آلودگی رانندگان عنوان و تصریح کرد: بدین منظور دوربینی در جلوی داشبورد نصب میشود و به بررسی وضعیت پلک زدن و میزان باز بودن چشم رانندگان میپردازد. در واقع در صورت خواب آلودگی این سیستم به فرد هشدار میدهد./س