سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کهگیلویه و بویراحمد/

مصرف چای؛ ‌مزیت‌ها و ‌ضررها

یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به مضرات مصرف چای گفت:‌ برای کاهش اثر منفی چای بر از بین بردن آهن مورد نیاز بدن، مصرف آبلیمو به همراه آن توصیه می‌شود .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران مصطفی رنجبر با بیان اینکه نوشیدن چای از عادات روزمره ایرانیان است، اظهار کرد: مصرف چای تا حد زیادی آهن بدن را کاهش می‌دهد که از این حیث بسیار مضر است.

کارشناس تغذیه بیمارستان شهید بهشتی یاسوج افزود: از طرفی مصرف قند به همراه چای نیز عواقب سوء زیادی چون دریافت کالری اضافه، تخریب دندان‌ها و اضافه وزن را به دنبال دارد.

وی با هشدار به کارمندان ادامه داد: متأسفانه گاهی برخی از افراد مانند کارمندان که چای بیشتری در طول روز مصرف می‌کنند، حواسشان به اضافه دریافت کالری از طریق خوردن قند و شکر بیش از اندازه نیست در حالی که دلیل اضافه وزن این کارکنان به همین موضوع بر می‌گردد.

ویتامین c  موجود در آبلیمو جلوی کاهش آهن بدن را می‌گیرد

وی با بیان اینکه برای کاهش اثرات منفی چای بر آهن بدن مصرف آب‌لیمو همراه چای توصیه می‌شود، ادامه داد: آبلیمو با داشتن ویتامین C  می‌تواند اثر کاهشی چای بر آهن بدن را کم کند.

 رنجبر ابراز داشت: مصرف چای همراه آب‌لیموی تازه نه ‌تنها اشکالی ندارد بلکه عادت غذایی بسیار خوبی هم محسوب می‌شود.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: به طور کلی ترکیب پلی فنول‌های موجود در چای که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی هم دارند با آب‌لیموی تازه می‌تواند ارزش تغذیه‌ای این نوشیدنی پرمصرف را بالاتر ببرد.

وی توضیح داد: عادت به نوشیدن چای و آب‌لیمو که یکی از بهترین عادت‌های غذایی است، از گذشته‌های دور در میان ایرانیان رواج داشته و معمولاً ایرانی‌ها در فصل‌های سرد سال که لیموترش تازه به وفور در دسترس بود، علاقه بیشتری به نوشیدن چای و آب‌لیمو نشان می‌دادند.

آبلیمو را در چای سرد بریزید نه چای داغ

رنجبر با اشاره به روش صحیح مصرف آبلیمو و چای، تأکید کرد: البته باید حواسمان باشد که آب‌لیمو زمانی به چای اضافه شود که چای کاملا" خنک شده باشد تا ویتامین C موجود در آب‌لیمو در اثر گرمای بالای چای تخریب نشود و از بین نرود.

وی گفت: طعم چای با افزودن کمی آب‌لیمو شکسته می‌شود و به همین دلیل هم حس خوشایندی برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند که در چنین مواردی، ممکن است افراد علاقه‌مند به چای و آب‌لیمو، نیاز بیشتری برای خوردن خوراکی‌های شیرینی مانند قند، شکر یا سایر شیرین‌کننده‌ها با این نوشیدنی در خود حس کنند.

این کارشناس تغذیه مصرف زیاد آبلیمو و چای را موجب افزایش مصرف قند و شیرینی‌جات دانست و خاطرنشان کرد: با این حساب اگر قرار باشد ارزش تغذیه‌ای چای را با آب‌لیمو افزایش دهید و از آن طرف طعم جدید آن را با مصرف تعداد بیشتری قند یا مقدار بیشتری شکر بپسندید، به هیچ‌وجه نوشیدن چای و آب‌لیمو به این صورت توصیه نمی‌شود.

رنجبر یادآور شد: مصرف قند فراوان، حتی با نوشیدنی‌های مفید و پرخاصیت  نیز بهداشت دهان و دندان را به خطرمی‌اندازد و موجب ابتلا به چاقی در طول زمان خواهد شد.

وی تأکید کرد: در هر صورت مصرف آب‌لیمو به همراه چای به منظور افزایش ارزش غذایی چای بوده و اگر قرار باشد به قیمت مصرف قند بیشتر، این کار را بکنیم، بهتر است که قید نوشیدن این نوع چای را بزنیم.

با ترویج طب سنتی در استان کهگیلویه و بویراحمد، مصرف دم‌نوش‌های گیاهی تا حدی جایگزین چای سیاه( چای معمولی) شده است؛ در طب سنتی به جز خواص ضدعفونی کننده‌گی، خواص دیگری برای چای مطرح نشده است.
برچسب ها: یاسوج ، چای ، خواص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
عاب
۲۱:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۲
س ممنون