سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لوموند: توافق ژنو "يک پيروزي براي سوريه" بود

روزنامه لوموند در مطلبي به بررسي توافق صورت گرفته ميان آمريکا و روسيه در مورد خلع سلاح شيميايي دولت سوريه و واکنش ها و نتايج اين توافق پرداخت و اعلام کرد دمشق روز يکشنبه پانزدهم سپتامبر توافق روسيه و آمريکا در برچيدن زرادخانه شيميايي خود را "يک پيروزي براي سوريه" قلمداد کرد..

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه فرانسوي در سرمقاله خود نوشت: سوريه در آستانه ارائه گزارش مربوط به کاربرد سلاح شيميايي به شوراي امنيت سازمان ملل متحد تأکيد کرد که از تصميم سازمان ملل متحد پيروي کرده و خود را با آن وفق مي دهد. عمران الزعبي، وزير اطلاعات سوريه تأکيد کرد، ما طرح روسيه براي خلاصي از سلاح هاي شيميايي را قبول داريم و در واقع کارهاي مربوط به آماده سازي فهرست خود را آغاز کرده ايم.

جان کري، وزير امور خارجه آمريکا در سفر به سرزمين هاي اشغالي گفت، اگر چه توافق روز شنبه در ژنو تهديد فوري حمله نظامي را دور کرد، اما آمريکا هيچ گزينه اي را حذف نکرده است. 

فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه هم يکشنبه شب در مصاحبه با شبکه اول تلويزيون فرانسه، با بازتاب اين موضوع تأکيد کرد: گزينه نظامي بايد باقي بماند، چرا که در غير اين صورت هيچ الزامي در اجراي توافق حاصله وجود نخواهد داشت.

مخالفان سوري، پس از توافق به دست آمده خود را شکست خورده يافتند.

جان کري و سرگئي لاوروف همتاي روس وي، روز شنبه اعلام کردند توافق صورت گرفته، سر رسيد هاي مشخصي را براي سوريه تعيين مي کند. دمشق يک هفته فرصت دارد تا فهرستي از سلاح هاي شيميايي خود را ارائه دهد و اين سلاح ها بايد از اکنون تا پايان نيمه اول سال 2014 نابود شوند. روز شنبه، سازمان ملل متحد هم به طور رسمي درخواست سوريه براي عضويت در کنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي مصوب سال 1993 را پذيرفت.

به گفته فرانسوا اولاند ، قطعنامه سازمان ملل متحد را مي توان تا پايان هفته به رأي گذاشت. رئيس جمهور فرانسه امروز دوشنبه روساي دستگاه ديپلماسي کشورهاي آمريکا، انگليس و فرانسه را براي تعيين محتواي اين قطعنامه در کاخ اليزه گرد هم آورد.

از طرف روسيه ، وزير امور خارجه روسيه هم اعلام کرد، ممکن است در آينده ، مسکو هم در صورت عدم رعايت موارد توافق شده از توسل به زور حمايت کند ، اما هشدار داد که او به طور کامل و نکته بينانه همه اطلاعات متهم کننده دولت سوريه را بررسي مي کند.

بان کي مون، دبير کل سازمان ملل متحد بايد امروز دوشنبه شانزدهم سپتامبر گزارش مهم و کليدي کارشناسان سازمان ملل متحد در مورد استفاده از سلاح هاي شيميايي در سوريه را ارائه کند که نقش به سزايي در قطعنامه سازمان ملل متحد براي اجراي توافق آمريکا و روسيه در نابودي سلاح هاي شيميايي دمشق خواهد داشت. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.