سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/

پويايي صنعت فرش دستباف همدان در كاهش نرخ بيكاري موثر است

رييس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: پويايي دوباره فرش دستباف استان همدان، نرخ بيكاري اين استان را كاهش مي دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان، احمد علي بابايي اظهار داشت: در حال حاضر ايجاد اشتغال يكي از محورهاي مهم سياست‌هاي دولت محسوب مي‌شود و صنعت فرش دستباف از جمله صنايعي است كه با هزينه هاي ثابت و اندك و با استفاده از تجهيزات ساده در كارگاه‌هاي خانگي موجب اشتغالزايي قابل توجهي در اقتصاد كشور مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه بطور كلي مشاغل جانبي صنعت فرش حدود 26 شغل را شامل مي شود، افزود: اين صنعت علاوه بر قاليبافي فعاليت ها و مشاغل جانبي ديگري را نيز در بر مي‌گيرد كه نرخ اشتغالزايي اين صنعت را افزايش مي دهد كه از جمله اين مشاغل مي‌توان به پشم چيني ، نخ ريسي ، نخ تابي ، رنگ فروشي ، رنگرزي ، طراحي ، چله كشي ، گره زني ، رفوگري ، پرداختچي ، قاليشويي ، فرش فروشي و صادرات اشاره كرد.

ريس اداره فرش استان همدان تصريح كرد: در بسياري از كشورها فرش را با نام ايران مي شناسند و اين مهم نشان از جايگاه و اصالت فرش ايراني دارد به طوري كه به رغم وجود رقباي جديد و جدي در توليد و عرضه فرش دستباف هنوز هم نام ايران بر فراز اين هنر در جهان مي‌درخشد.

علي بابايي تشريح كرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نيز به عنوان متولي اصلي فرش استان در سال 91بيش از 30 برنامه عمليات محور و كاربردي در راهبري فعاليت‌هاي قالي بافي از جمله برگزاري دوره هاي آموزش قالي بافي، بيمه قالي بافان، تاسيس انجمن طراحان و نقشه كشان فرش، جمع آوري و اصلاح نقشه هاي اصيل و ثبت ملي نقشه هاي اصيل به نام خالقين آثار هنري را در دستور كار قرار داد.

وي در ادامه برگزاري جشنواره فرش استان، شركت در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي، برگزاري المپياد دانش آموزي، حمايت از هنرستانهاي آموزش فرش ، حمايت از مجتمع هاي متمركز و غير متمركز و سفارش پذير قالي بافي، تجميع تشكلهاي صنفي موازي در راستاي قدرتمند كردن آنها و پيگيري ايجاد مركز تحقيقات و آموزش قاليبافي در استان را از جمله اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان عنوان كرد.

رييس اداره فرش استان همدان با تأكيد بر اينكه بحث آموزش در همه ادوار زماني مختلف در دستور كار مركز ملي فرش قرار دارد، گفت: با توجه به ورود نيرو هاي جديد به بازار كار ارائه خدمات آموزش رايگان در قاليبافي مي‌تواند در جذب نيرو هاي علاقه مند تاثير گذار باشد و آموزش هاي بهبافي در دوره هاي كوتاه مدت نيز بافندگان را با متد هاي جديد آشنا خواهد ساخت.

علي بابايي اعلام كرد: تمامي علاقمندان اعم از زن و مرد با حداقل شرط سني 18 سال و حداكثر 40 سال مي‌توانند با ارائه تصوير شناسنامه ، تصوير كارت ملي و دو قطعه عكس و با مراجعه به ادارات صنعت ، معدن و تجارت شهرستانها و يا اداره فرش در مركز استان و با تكميل فرم ويژه در اين دوره ها ثبت نام نمايند.

وي گفت: فراگيران دوره هاي آموزشي بلند مدت ترويجي حداقل 45 روز و حداكثر 60 روز به مدت 300 ساعت در اين كلاس‌ها حضور خواهند داشت و فراگيران دوره هاي كوتاه مدت بهبافي حداقل سه روز و حداكثر پنج روز به مدت 24 ساعت در كلاسها حضور خواهند داشت ودر صورت موفقيت در آزمونهاي عملي و تئوري گواهينامه مهارت دريافت مي كنند.

رييس اداره فرش استان اظهار داشت: دوره هاي آموزش قاليبافي به طور كامل رايگان بوده و در پايان دوره فراگيران با دريافت مواد اوليه از پيمانكار آموزش، متعهد به فعاليت در اين رشته حداقل براي يك دوره خواهند بود.

علي بابايي افزود: اگر در مناطق روستايي تعداد افراد متقاضي آموزش به 30 نفر برسند اداره فرش برگزاري آن دوره را در آن روستا در دستور كار قرار خواهد داد به گونه اي كه متقاضيان ميتوانند با هماهنگي دهياران و يا بخشداران و با معرفي يك نفر به عنوان نماينده روستا پيگير ثبت نام متقاضيان باشند./ز
برچسب ها: فرش ، صنعت ، پویایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.