سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

پایان طرحهای اطلس زمین شناسی معدني در دو شهرستان فارس

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مركز شيراز) از پایان طرحهای اطلس زمین شناسی معدني شهرستانهای لامرد و مهر خبر داد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، طهمورث یوسفی گفت: شناخت زمین به عنوان بستر تمام فعالیتهای بشر از جمله الزامات یک توسعه پایدار و همه جانبه است.

وی افزود: در این راستا همچنان که شکل و ماهیت این فعالیتها پیچیده تر می شود لزوم شناخت دقیق تر فرآیندهای زمین نیز افزایش پیدا می کند.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مركز شيراز) ادامه داد: از این رو مركز زمین شناسی و اكتشافات معدني منطقه جنوب در تلاش است تا در کوتاه مدت اطلاعات جامعی از پتانسيلهاي معدني شهرستانها به صورت شناسنامه زمين شناسي معدني شهرستانهاي استان فارس را تهیه کند تا بستر مناسب برای بهره برداري از معادن و برنامه ریزهای عمرانی فراهم شود.

وی با اشاره به طرح اطلس زمين شناسي معدني شهرستانهاي لامرد و مهر بیان کرد: در این خصوص نزديك به 200 نمونه سنگی و خاکی تحت آزمايش XRF و XRD قرار گرفت که هم اکنون در مرحله تهيه گزارش نهايي است.

یوسفی با اشاره به اینکه اجرای طرح شامل دو بخش بازديد ميداني و مطالعات دفتری بوده، افزود: در بازديد هاي ميداني انجام پيمايشهاي زمين­شناسي- معدني عمود بر ساختارهای منطقه برای شناسايي و تفكيك بيشتر واحدهاي سنگي و چگونگي ارتباط آنها با يكديگر و همچنين برداشت پديده­هاي مهم ساختماني و تكتونيكي مرتبط با كاني­سازی و ثبت اين نقاط باGps انجام شد.

وی با بیان اینکه نمونه ­برداري ليتوژئوشيميايي عمود بر روند ساختارها از واحد سنگي از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده، ادامه داد: بررسی ساخت و بافت ماده معدني در مقياس­هاي ناحيه ­اي، محلي، رخنمون و نمونه دستی، نمونه برداري معدني و... از مهمترین موارد بازديد ميداني بوده است.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مركز شيراز)در خصوص مطالعات دفتری نیز گفت: این امر نیز شامل تهیه نقشه های زمین شناسی پیشین منطقه و بازنگری آنها و گزارشها و طرحهای انجام گرفته قبلی، آماده سازي نمونه ها و تحليل داده هاي آزمايشگاهي، تکمیل و به هنگام سازی نقشه ها، رقومی سازی نقشه ها در محیط نرم افزار Arc Gis، تلفیق لایه های اطلاعاتی و تهیۀ جدول ویژگیها برای هر لایه بوده است.

یوسفی با اشاره به تهیه نقشه زمین شناسی معدني شهرستان های لامرد و مهر بیان کرد: در اين طرحها اطلاعاتی در قالب گزارش و نقشه براي هر شهرستان تهيه شده است.

وی ادامه داد: معرفي پتانسیلهای معدنی، نقشه پراکندگی معادن فعال، معادن متروک، تهيه شناسنامه معادن شهرستان،نقشه رخنمونهای سنگی (سازندها) به تفکیک جنس و سن، نقشه نهشته های عهد حاضر با ديد معدني، نقشۀ زمین شناسی محدودۀ شهرستان، نقشه لرزه زمين ساخت شهرستان نمونه ای از گزارشها و نقشه ها است.

یوسفی با بیان اینکه تهیه نقشه زمین شناسی ساختمانی شامل گسله ها و چینها از دیگر اطلاعات به دست آمده است، افزود: نقشه پراکندگی زمین لغزشها، نقشه توپوگرافی و مدل ارتفاع رقومی،نقشه آبنگاری( رودخانه ها، آبراهه ها، تالابها، چشمه ها و چاه ها)، تصاویر ماهواره ای محدوده شهرستان و نقشه راه ها و آبادی های شهرستان از دیگر اطلاعات به دست آمده است.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مركز شيراز) با اشاره به اینکه از دیدگاه زمین شناسی اقتصادی پتانسیلهاي معدنی زير در شهرستانهاي لامرد و مهر بدست آمده، ادامه داد: پتانسیلهاي معدنی شامل سيليس، فسفات، دولوميت،مارن برای توليد سیمان و آجر، سنگ آهک و آهک هیدراته، سنگ گچ،منابع شن و ماسه سازندی و آبرفتی وسنگهاي ساختماني و تزئيني بوده است./س

برچسب ها: پایان ، معدنی ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.