سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد آمار پژوهشی همیشه نتایج مطلوبی به همراه ندارد

امروزه گسترش فعالیت های پژوهشی و فناوری یکی از اهداف عمده کشور بوده است که رشد آمار پژوهشی همیشه نتایج مطلوبی به همراه ندارد.

سعید علیایی استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: امروزه گسترش فعالیت های پژوهشی و فناوری یکی از اهداف عمده کشور محسوب می شود و هدفی که بارها مورد اشاره سیاستگذاران و مدیران کشور بوده است.

وی اذعان داشت، رشد بی سابقه محصولات پژوهشی و رتبه اول کشور در مقایسه با سایر گروه ها در رشد توسعه پژوهش جملگی از دستاوردهای این مهم بوده است.

علیائی گفت: به مانند هر توسعه ای توسعه در مرزهای دانش و فعالیت های پژوهشی و فناوری نیز با خطر زیادی مربوط است که از جمله مهمترین آنها می توان به عدم فرهنگسازی در بعد پژوهشی و فناوری و در نتیجه ایجاد بی اخلاقی و کج روی ها در این حوزه اشاره کرد.

علیایی در ادامه افزود: توسعه آموزش های سطح بالا و ترویج علم در مقاطع دانشگاهی به خصوص در تحصیلات تکمیلی در صورت عدم کنترل و عدم فرهنگ به ترویج در دامن ناهنجاری های همچون کپی برداری، سرقت های علمی، عددسازی نتایج تحقیقاتی گرفتار خواهد شد و پرداختن به رشد آماری محصولات پژوهشی نه تنها موجب رشد آن نخواهد شد بلکه در صورت غفلت تبدیل حباب کاذبی می شود که نتایج مطلوب به همراه خواهد داشت./ع2

برچسب ها: پژوهش ، فناوری ، علوم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.