سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/گزارش؛

وقتی سند شغل منشی‌گری به نام بانوان زده می‌شود

بخش بیشتر ضمیمه روزنامه‌ها را آگهی‌های مربوط به درخواست منشی پر کرده‌اند که متقاضی منشی زن با مزایای عالی هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حدود یک ساعت خیابان‌ها را گشت و پرسان پرسان کوچه‌های تنگ و باریک را یکی پس از دیگری گذراند تا بالاخره به ساختمان بلندی رسید که بسیار قدیمی بود و ورود از راهروی تاریک و پله‌های بلندش کمی ترسناک به نظر می‌آمد.

رسیدن به طبقه سوم کار راحتی نبود، تقریبا نفس نفس می‌زد تا این‌که جلوی درب چوبی موریانه خورده‌ای قرار گرفت خبری از تابلو نبود، کمی سمت راست و چپش را بر انداز کرد و در نهایت چند ضربه به در زد.

مرد قد بلند در را باز کرد و همزمان با خوش آمد گویی عینکش را از روی چشمش برداشت و دقیق به چهره معصوم دختر نگاهی انداخت.

مدام با روسری‌اش ور می‌رفت تا موهایش بیرون نباشد، در اتاقی دیگر صدای گفت‌وگو چند مرد دیگر به گوش می‌رسید، مرد که به اصطلاح رئیس شرکت بود گفت حتما برای آگهی تشریف آوردید و دختر سرش را بالا گرفت و با بله گفتن تایید کرد.

سکوت دختر فضایی سنگین به وجود آورده بود و رئیس شرکت تند و تند حرف می‌زد و کار را توضیح می‌داد.

«کارِت یکسره به صورت صبح تا عصر هستش، میتونی ناهارو با بچه‌ها باشی، برای کار تو اینجا اصلا نیاز نیس معذب باشی، خیلی راحت باش، ما رفت و آمد چندانی نداریم پس میتونی بدون چادر باشی، حقوقت بستگی به کارت داره، فقط تلفن جواب میدی و نامه میزنی، تجسس تو اینجا معنی نداره، اگر شرایطو بپذیری یک ماه آزمایشی باید کار کنی.»

دختر که مجبور بود همه حرف‌ها را یک جا هضم کند و پاسخ دهد ابتدا نگاهی به اطرف انداخت و بریده بریده گفت: «فعالیت این شرکت تو چه زمینه‌ای هست؟» رئیس قیافه ای گرفت و در جوابی سربسته آنجا را شرکت نرم‌افزاری معرفی کرد.

منشی‌گری ملکه اصلی آگهی‌ها

در ضمیمه نیازمندی‌های روزنامه‌ها بیشترین ستون‌ها را آگهی‌های مربوط به درخواست منشی به خود اختصاص داده‌اند که اکثریت خواستار منشی زن هستند و از حقوق و مزایای عالی نیز در این آگهی‌ها صحبت شده است.

جالب اینجاست که به هرکدام هم که زنگ بزنی می‌گویند باید حضوری بیایی تا شرایط را برایت توضیح دهند و وقتی در آنجا حضور پیدا میکنی معمولا این‌طور است که در ابتدا باید ظاهرت را بپسندند وگرنه بهانه‌ای می‌آورند و دست به سرت می‌کنند.

با توجه به این‌که منشی‌گری نیاز به تخصص چندانی ندارد بنابراین هرکسی می‌تواند در این حیطه قدم بگذارد و خطرات و آسیب‌ها نیز زنان را در این زمینه تهدید می‌کند که با مصلحت اندیشی و دقت نظر باید از بروز مشکلات جلوگیری کرد.

زیر سوال رفتن جایگاه اصلی بانوان

این گونه شغل‌ها جایگاه واقعی به بانوان نمی‌دهند در حالی که بسیاری برای حضور در اجتماع و اجتماعی شدن به این سمت و سو کشیده می‌شوند، این عقیده یک کارشناس مسائل اجتماعی است که حضور بانوان به این شکل را تایید نمی‌کند.

فاطمه ممتازی می‌افزاید: جامعه ما مدرن شده و همین مهم‌ترین دلیل برای افزایش حضور بانوان است که آسیب‌های زیادی را هم به همراه دارد و افراد نا آگاه و دختران کم تجربه و کم سن و سال در این شرایط ضربه بیشتری می‌خورند و کنترل خانواده‌ها قطعا تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

وی با اشاره به بررسی زوایای منشی گری بیان می‌کند: در ابتدا فرد را با این عنوان برای کار می‌پذیرند اما هزاران درخواست دیگر به وجود می‌آید و گاهی دیده می‌شود یک منشی علاوه بر پاسخ دادن به تلفن‌ها باید وسایل پذیرایی را تهیه کرده در صورت کوچکترین کم کاری توسط مدیر خود تحقیر شود که این برای یک زن اصلا خوشایند نیست.

ممتازی عقیده دارد تامین هزینه‌های زندگی نخستین دلیلی است که یک زن را واردار می‌کند تا در سخت‌ترین شرایط مشغول به کار شود و مورد توهین و تحقیر قرار بگیرد و در بسیاری موارد افراد تحصیل کرده به دلیل نداشتن شغل در این‌گونه مشاغل خدمت می‌کنند.

فائزه 24 سال دارد و در یکی از رستوران‌ها به عنوان منشی برای پذیرش تلفنی غذا مشغول کار است و از سختی‌ها و مشکلات کار می‌گوید و اجباری که او را به این سو کشانده.

به گفته فائزه در سن کودکی پدرش بر اثر اعتیاد از دنیا رفته و او با چهار خواهر دیگر خود و مادرشان زندگی می‌کردند که پس از دو سال سایه ناپدری را بر سر خود احساس می‌کند و اضافه شدن یک خواهر و برادر دیگر به جمع خانواده آنها که خرج خودشان را به سختی در می‌آورند.

فائزه ادامه می‌دهد: ناپدریم هم وضع مالی چندانی ندارد و به جای مساعدت خودش هم میهمان سفره ما است و همین باعث شده برای تامین هزینه‌های دانشگاه و خرید پوشاک خودم کار کنم تا مخارجم تامین شود.

او می‌افزاید: ظهر به سر کار می‌روم و گاهی تا نیمه شب در آنجا هستم و زمانی که به خانه می‌آیم از فرط خستگی به خواب می‌روم و روز دیگر دوباره همین کار را باید انجام دهم و غصه‌ام این است که اگر ترم جدید آغاز شود چگونه برنامه‌ریزی کنم که بتوانم درس بخوانم.

فائزه می‌گوید: تا کنون چندین جای دیگر هم مشغول کار بودم متاسفانه به زنان ارزش قائل نیستند و همه کارکنان مرد به راحتی به خود اجازه می‌دهند تا بدترین برخورد را با زنان داشته باشند و این‌گونه مشاغل هیچ تضمینی هم برای آینده ندارد.

امروزه تنها درصد کمی از بانوان در مشاغل مناسب مشغول فعالیت هستند و اکثر آنها در کار‌هایی نظیر فروشندگی، منشی‌گری، ویزیتوری و دیگر مشاغل که مناسب با جایگاه آنها نیست مشغول به کارند.

از بین این همه منشی که هر یک در مراکز و موسسات و یا شرکت‌های مختلفی مشغول به کارند تعداد انگشت شماری از وضعیت رضایت دارند و بیشتر آنها گلایه‌های زیادی دارند که فقط تا حدودی می‌توان به شفاف سازی آنها پرداخت.../س

گزارش: سمانه روشنایی

برچسب ها: قم ، سند ، شغل ، منشی ، خانم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.