سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبرگزاري فرانسه:

فرانسه در بازي ديپلماتيک درباره سوريه به انزوا کشيده شد

خبرگزاري فرانسه امروز در گزارشي نوشت فرانسه که از ماه‌ها پيش در مورد سوريه قاطعيت به خرج ‌مي‌داد اما در مذاکرات ژنو در باره تسليحات شيميايي سوريه‌ کنار گذاشته شد، اين روزها تلاش‌‌هاي ديپلماتيک خود را براي تصويب قطعنامه‌اي قاطع در سازمان ملل افزايش داده اما بعيد به نظر مي‌رسد که به پيشرفتي نائل آيد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاري فرانسه، فعاليت لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه که امروز به پکن رفته، روز دوشنبه در پاريس با همتايان آمريکايي و انگليسي خود ديدار مي‌کند و روز سه‌شنبه هم سفري کوتاه به مسکو خواهد کرد، بيانگر  تلاش وي براي کنار گذاشته نشده شدن کشورش از  بازي مهم ديپلماتيک در باره سوريه است. 

فرانسه روز شنبه با استقبال از توافق  روسيه و آمريکا در ژنو در باره انهدام زرادخانه شيميايي سوريه تا اواسط سال 2014 ، آن را "پيشرفتي مهم" خواند. اما فابيوس تصريح کرد پاريس براي مشخص کردن موضع خود در باره پرونده تسليحات شيميايي سوريه، منتظر  گزارش بازرسان  ملل متحد در باره حمله شيميايي 21 اوت در اطراف دمشق  مي‌ماند که روز دوشنبه (فردا) انتشار مي‌يابد.

يک ديپلمات  اين اظهارات را اين گونه رمز گشايي کرد: آنچه ما مي‌گوييم اين است که توافق ژنو  به معني تمام شدن همه چيز  نيست. وي  اصول مورد نظر پاريس را  تنبيه دمشق و دستيابي به  راه حلي سياسي براي مناقشه سوريه ذکر کرد.

اما فرانسه  نمي‌خواهد از  مصالحه‌اي که اين اصول را ناديده مي شمارد،  کنار گذاشته شود.

"کاميل گران"، از بنياد پژوهش‌هاي راهبردي مي‌گويد،  فرانسه که از ابتدا خواهان خروج بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، از قدرت بود و  اولين کشوري بود که ائتلاف مخالفان سوريه را به رسميت شناخت و  براي مداخله نظامي با آمريکا جهت تنبيه دمشق اعلام آمادگي کرد، موضع‌گيري‌هاي بسيار هماهنگي داشته است.

اما واقعيت‌هايي هم وجود دارد، اين کشور  نمي‌تواند به تنهايي وارد عمل شود و مجبور است مواضع خود را با توجه به تغيير ناگهاني مواضع دو متحد طبيعي خود يعني آمريکا و انگليس تطبيق دهد. در غير اين صورت اين خطر وجود دارد که به انزوا رانده شود و پيام قاطعيت آن شنيده نشود.

زماني که باراک اوباما ،رئيس جمهور آمريکا، 31 ماه اوت اعلام کرد قصد دارد براي حمله نظامي به سوريه که به نظر قريب الوقوع مي‌آمد، از کنگره مجوز بگيرد، ديپلمات‌هاي فرانسوي  به خود گفتند از تغيير موضع‌هاي ناگهاني آمريکا خسته شده‌اند.

پيشنهاد روسيه براي انهدام زرادخانه شيميايي سوريه به دست جامعه بين المللي که گزينه نظامي را دور کرد،  پاريس را به واکنش فوري واداشت به طوري که بلافاصله اعلام کرد پيش نويس قطعنامه‌اي را در چارچوب بند 7 منشور سازمان ملل، تهيه مي‌کند که بر اساس آن در صورت عدم همکاري دمشق، مي‌توان بر ضد اين کشور متوسل به زور شد. 

اين ابتکار پاريس با واکنش منفي مسکو  رو به رو شد و مسکو  متن آن   را غيرقابل قبول خواند.

توافق ژنو به فرانسه اين امکان را داد که بگويد اين توافق نتيجه قاطعيت غربي‌ها بود.

يک ديپلمات فرانسوي گفت: اگر اين قدر قاطعيت به خرج نمي‌داديم  در جايي نبوديم که امروز هستيم. با وجود اين وي تاکيد کرد پاريس قصد ندارد در اين نقطه متوقف شود.

انتظار مي‌رود طي امروز يا فردا گزارش کارشناسان سازمان ملل در باره حمله شيميايي 21 اوت  در اطراف دمشق انتشار يابد. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.