سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

آیا ساختمان لادن ایستگاهی برای آغاز دوباره احمدی‌نژاد است؟

چهل و چندروزي از پايان عمر دولت دهم مي‌گذرد و محمود احمدي‌نژاد و اعضاي دولتش در اين مدت در ساختمان لادن تهران که عنوان "دفتر رئیس‌جمهور سابق"‌ را يدک مي‌کشد، دور هم جمع شده و ظاهرا به رصد مسائل روز کشور مي‌پردازند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران به رغم آن كه "محمود احمدي‌نژاد" گفته بود پس از پايان دوران رياست جمهوري‌اش به نارمك اسباب‌کشي کرده و سپس عازم دانشگاه ايرانيان خواهد شد، اما وي با همراهي اسفنديار رحيم‌مشائي در اولين روز پس از پايان دوران رياست جمهوري به ساختمان لادن يا همان دفتر رئيس‌جمهور سابق رفت.



اين اتفاق در حالي مي‌افتد که احمدي‌نژاد پيش از اين در گفتگو با خبرنگاران گفته بود كه چنين مركزي (دفتر رئيس‌جمهور سابق) را نمي‌شناسد و به جاي رفتن به اين مركز به نارمك خواهد رفت.

ساختمان لادن پیش از این در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بوده و از سال‌های اخیر به کنترل نهاد ریاست جمهوری در آمده و بعد از بازسازی، در اختیار "علی سعیدلو" معاون امور بین‌الملل احمدی‌نژاد قرار گرفته بود که پس از نقل مکان سعیدلو در اختیار "بقایی" قرار گرفت.




* دولت دهمي‌ها در لادن چه مي‌کنند؟

در اين ميان نيز شنيده شده احمدي‌نژاد، وزرا و معاونان سابقش هر هفته دور يکديگر جمع مي‌شوند و جلساتي مشابه جلسات دولت برگزار مي‌کنند که انجام اين کار و برگزاري جلسه رئيس‌جمهور با اعضاي دولت سابق نيز حرف و حديث‌هاي فراواني را به وجود آورده است.

از نقاط قابل توجه ديگر اين ماجرا مي‌توان به حرکات محسوس "رحيم مشايي" و بقايي در رفت و آمد به ساختمان لادن و ساختمان نزديک به  آن اشاره کرد، زيرا عنوان شده مشايي نيز دفتري در همان خيابان را در اختيار خود دارد، همه اينها در حالي مطرح مي شوند که برخي منابع از برنامه‌ريزي آنان براي انتخابات آتي رياست‌جمهوري و مجلس خبر داده‌اند.

برخي صاحبنظران تاکيد مي‌کنند که احمدی‌نژاد با تشکیل جلسات "دولت در سایه" خود به بررسی مسائل روز کشور می‌پردازد تا با رصد دقیق‌تر تحولات بتواند راه خود را بهتر برای بازگشت به عرصه قدرت باز کند؛ بازگشتی که احتمالا اولین نشانه‌های آن در انتخابات مجلس دهم بروز خواهد کرد.

در همين حين "مهدي خورشیدی" داماد محمود احمدي‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا رئيس‌جمهور سابق برای حضور در مجلس دهم برنامه‌ای دارد، اظهار کرد: طبیعتاً هر جریان سیاسی براي آينده برنامه دارد.



وی همچنین درباره برگزاري جلسات مشترک احمدي‌نژاد با وزاري سابقش گفت: من هم شنیدم که اعضای دولت دهم جلسه‌ای دارند، این کار طبیعی است.

با اين تفاسیر تاکنون هيچ يک از نزديکان احمدي‌نژاد برنامه‌ريزي تيم رئيس‌جمهور سابق را براي دو انتخابات آينده نفي نکرده‌اند، اين موضوع نشان دهنده تاييد برخي اخبار و شنيده‌ها است.

البته برخي از چهره‌هاي سياسي درباره اين تحولات به اظهار نظر پرداختند که از جمله آنان مي‌توان به "اسدالله عباسي" وزير سابق تعاون و کار و رفاه اجتماعي اشاره داشت.

وي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره برگزاري جلسات دولت دهم در ساختمان لادن اظهار داشت: اينكه عنوان شده جلسات دولت در سايه در ساختمان لادن برگزار مي‌شود، درست نيست.

 


** جلسات ساختمان لادن "دولتِ در سايه" را القا نکند

همچنين برخي از نمايندگان مجلس هم نسبت به تحرکات تيم رئيس‌جمهور سابق موضع داشتند که از ميان آن‌ها حجت‌الاسلام "حسین سبحانی‌نیا" نماينده مردم نيشابور در مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور اعضای هيئت دولت سابق در ساختمان لادن گفت: اين اقدام، صرف ارتباط اعضای دولت قبلي با یکدیگر فی‌نفسه، منع و اشکالی ندارد چرا که طبیعی است افرادی که چند سال با هم کار کرده‌اند، ارتباطات قبلی خود را حفظ کنند.

وي در ادامه افزود: استفاده از برخي ظرفيت‌هاي نظام توسط روساي جمهور سابق در ديگر کشورهاي دنيا نيز معمول و متعارف است، ولي قاعدتا اين ظرفيت‌ها بايد در جهت تقويت دولت و نظام به کار گرفته شود.



عضو هيئت‌رئيسه مجلس در ادامه تصريح کرد: به عقيده بنده، اساس کار خوب است که روسای جمهور قبلی دارای متانت و شأنی باشند و امکاناتی در اختیار آنها قرار گیرد، اما این امکانات باید در جهت استحکام نظام و وحدت جامعه باشد و  تا مادامي که تشکیل جلسه در ساختمان لادن، "دولتِ در سايه" را تداعي نکند، منعي ندارد.

وی با بيان اينکه برگزاری این جلسات در محلی که به عنوان دفتر رئیس‌جمهور سابق در نظر گرفته شده، استفاده از بیت‌المال و اموال عمومی است، اظهار داشت: برگزاري جلسات هيئت دولت سابق بايد در راستاي اهداف دولت و نظام باشد و اگر اقدامات و نشست‌هایی برای غیر از کارهای عمومی و جاری کشور و عام المنفعه انجام شود، شبهاتی قانوني و شرعي به وجود می‌آورد.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پاسخ به اين سوال که آيا برگزاري جلسات هيئت ‌دولت سابق در ساختمان لادن، که ساختماني متعلق به دولت است، نياز به مجوز دولت فعلي دارد يا خير، پاسخ داد: دولت و نهاد رياست‌جمهوري بايد اين مسئله را تعيين تکليف کنند که آيا چنين امکاني براي رئيس‌جمهور سابق در نظر گرفته شده و آيا روال قانوني اين کار طي شده است يا خير؟ تا سپس بر اساس آن اقدام کرد.


** حکم تخلیه ساختمان لادن صحيح است


همچنين درباره بررسي حقوقي موضوع اسکان احمدي‌نژاد در ساختمان لادن نيز "علی مندنی‌پور" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه برگزاري جلسات برخي اعضاي دولت دهم در ساختمان لادن منطقي نيست، گفت: تعیین تکلیف براي ساختمان لادن و يا هر فضاي ديگري که مربوط به دولت است،‌ باید توسط دولت فعلی صورت گیرد و دولت پیشین نمی‌تواند خودسرانه برای خود محل کاری ترتيب دهد.
 
وی ادامه داد: حکم تخلیه ساختمان لادن صحيح است و این مسئله نمی‌تواند برای دولت دهم حقي را بوجود آورد و اين دولت حق استفاده از این ساختمان را تنها تا زمانی که در آن فعالیت می‌کرده، داشته است.
 
مندنی‌پور با بيان اينكه در حال حاضر این ساختمان در انحصار دولت پیشین نيست، تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت جدید و در حالي كه اين دولت نیازمند امکانات جديد است بنابراين دولت دهم باید این امکانات را در اختیار دولت تدبير و اميد قرار دهد.


 
این وکیل دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید این مسئله را بنا به نیاز و ضرورت مصوب کند و اگر در چارچوب قانون صورت گیرد، قانون باید مجوز استفاده از این ساختمان را صادر كند.
 
ساختمان لادن که حالا چندروزي است مشهور شده، عنوان «دفتر رئیس‌جمهور سابق» و «ساختمان شماره یک دانشگاه ایرانیان» را یدک می‌کشد.
 
جرقه خبر احتمال بازپس‌گیری ساختمان لادن از احمدی‌نژاد را برخی رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به دولت زدند ولی اولین اظهار نظر رسمی که تا حدودی گمانه‌زنی‌ها در این مورد را جدی‌تر کرد، اظهارات "مصطفي پورمحمدی" وزير دادگستري در حاشیه جلسه هیات دولت در یکشنبه هفته گذشته بود.

پورمحمدي درباره بازپس‌گيري ساختمان لادن از احمدي‌نژاد و انتقال وزارت دادگستري به اين ساختمان گفته است که مهم نیست که به کدام ساختمان می‌رویم و لادن و جای دیگر فرقی ندارد، اما هنوز قطعی نشده که به کجا می‌رویم.

در نهايت بايد منتظر ماند و ديد که سرنوشت جلسات دولت دهمي‌ها در ساختمان لادن به کجا مي‌انجامد و دولت تدبير و اميد به عنوان مسئول تصميم‌گيرنده درباره ساختمان لادن چه فکري در سر دارد؛ چرا که بر اساس نظر صاحبنظران، اگر ساختمانی برای این جلسات در نظر گرفته شده است باید با مجوز دولت فعلی باشد که دولت یازدهم اجازه‌ای به این افراد برای تشکیل جلسه در دفتر رئیس جمهور سابق نداده است.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۳:۲۱ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
یعنی اینقدر نگرانید از محبوبیت احمدی نژاد