سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

مصرف دارو درکهگیلویه و بویراحمد بالاتر از استاندارد است

مسئول امور دارویی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از مصرف بالای دارو در این استان ابراز نگرانی کرد و گفت: مصرف برخی داروها از جمله داروهای تزریقی و آنتی‌بیوتیک‌ها در کهگیلویه و بویراحمد از حد استاندارد آن بالاتر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  ، سید محمد حکیمیان در نشستی با برخی پزشکان مراکز و خانه‌های بهداشت در استان افزود: میزان مصرف دارو در ایران چهار برابر مصرف در دنیاست و این میزان در استان بالاتر از کشور است.
وی با بیان اینکه هر ایرانی به طور متوسط در طی سال 339 بار دارو مصرف می‌کندف بیان کرد: میزان مصرف داروهای تزریقی در دنیا 11 درصد است، ولی این آمار در ایران 46 درصد است.
حکیمیان اظهار داشت: مصرف دارو در این استان به صورت خودسرانه و بدون نسخه پزشک انجام می شود که این می تواند عوارض زیادی در بر داشته باشد.
وی تصریح کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای تزریقی، مسکن‌هایی نظير قرص‌های آستامينوفن، ايبوبروفن، استامينوفن كدئين و آنتي بيوتيك‌هايي مانند آموكسي‌سيلين و شربت‌هاي استامينوفن و ديفن هيدرامين در این استان بسیار بالا است.
این مسئول عدم آگاهی مردم از عوارض داروی را یکی از علتهای مصرف بالا و خودسرانه دارو در استان عنوان کرد و بیان داشت: بیش از 60درصد از مردم نمی‌دانند که آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزای معمولی کارایی ندارند.
وی عنوان کرد: مصرف بالای آنتی بیوتیک ها موجب مقاوم شدن بدن در برابر آن خواهد شد و مشکلات عدیده ای ایجاد خواهد کرد.
حکیمیان افزود: عدم توجه به این مسئله از سوی پزشکان و بیماران عواقب نگران‌کننده‌ای در جامعه به همراه دارد.
وی افزایش مصرف دارو در کشور و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمدرا  نشأت گرفته از عدم اطلاع مردم از اثرات نامطلوب مصرف بی‌رویه دارو و بی توجهی به هشدارها و خطرات غیر قابل جبران آن دانست و گفت: کشور ما به لحاظ مصرف دارو، در میان 20 کشور نخست دنیا است و در آسیا بعد از چین مقام دوم را دارد.
مسئول امور دارویی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده، مردم ایران 10 تا 15 درصد مجموع داروهای کشور را به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک مصرف می‌کنند که این موضوع نگران‌کننده است.
وی يكي از شاخص هاي مهم سلامت در هر كشور را نحوه مديريت درمان بيماري و ميزان تجويز و مصرف داروها عنوان کرد و افزود: مرگ و میر ناشی از عوارض دارو، چهارمین تا هشتمین علت مرگ و میر در دنیا است.
حکیمیان با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران به پزشکان اصرار می کنند که برای آنها دارویی خاص را در نسخه بنویسد، از پزشکان مراکز درمانی و بهداشتی در استان خواست، به هیچ وجه با درخواست و اصرار بیمار برای او دارویی را تجویز نکنند./س
برچسب ها: مصرف ، دارو ، آنتی ، بیوتیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.