سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مصاحبه با کانال يک تلويزيون دولتي روسيه؛

لاوروف: شواهدي وجود دارد که حمله به غوطه شرقي در سوريه ساختگي بوده است

سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه گفت: شواهد ميداني زيادي وجود دارد که حمله شيميايي به منطقه الغوطه شرقي در سوريه کاملا موضوعي ساختگي بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، لاوروف در مصاحبه با کانال يک تلويزيون دولتي روسيه(آر تي آر) در حاشيه نشست ژنو در سوئيس گفت:زماني که روساي جمهوري دو کشور(روسيه و آمريکا)در سن پترزبورگ با هم ديدار کردند،پيش از آن مواردي از حملات شيميايي مشاهده شده بود که موضوع تاريک آنچه که در بيست و يکم ماه اوت روي داد از اين نوع بود که بر اساس تحليل هاي ما موضوعي کاملا ساختگي بود. شواهد زيادي وجود دارد که کارشناسان مستقل،مردم حاضر در محل از جمله راهبه هاي حاضر در کليسايي در نزديکي محل و شاهدان عيني ديگر اين موضوع را تاييد مي کنند.

وي افزود: ما به طور مستقيم با سوريه کار کرديم بنابراين مي دانيم که تا چه اندازه همه چيز در ايمني قرار دارد.از طرف آمريکايي هم من مي توانم اين احتمال را بدهم که آنها بيش از يک بار درباره دريافت اطلاعات دقيق درباره اين موضوع(سلاح هاي شيميايي ) با دولت سوريه در ارتباط بوده اند.

وي در ادامه گفت:من نمي دانم که آيا تماس هايي با اسد بوده است و يا نه اما اين تماسها با دولت سوريه درباره اينکه سلاح هاي شيميايي در مکاني ايمن نگهداري مي شوند، انجام شده است.

لاوروف در پايان گفت:مهمترين گام که به ما اجازه داد تا مدارک مربوط به سلاح هاي شيميايي را به سازمان ملل ارائه دهيم را دمشق برداشت.آمريکايي ها مي گويند که اين کار ناشي از تهديد نظامي آنها بوده است که اين موضوع مهمي براي ما محسوب نمي شود.مهمترين موضوع اين بود که دمشق بدون پيش شرط اعلام کرد که به کنوانسيون منع استفاده از سلاح هاي شيميايي مي پيوندد. 

لاوروف در ادامه گفت: ما با اخضر ابراهيمي در مورد راه هاي که مي توانيم در حد امکان از بن بست خارج شويم گفتگو کرديم و گفتيم مخالفان دولت سوريه بايد بدون هيچ پيش شرطي بر اساس بيانيه سال 2012 در کنفرانس ژنو شرکت کنند.

وي گفت: روسيه مي خواست اين کنفرانس در ماه سپتامبر و حتي زودتر برگزار شود. شايد اين کنفرانس در ماه اکتبر برگزار شود. اما مهمترين موضوع اين است  که همه طرفها بدون هيچ پيش شرطي در اين کنفرانس شرکت کنند به گونه‌اي که مردم سوريه در مورد سرنوشت خودشان تصميم گيري کنند. اين مهم ترين هدف است.

وزير امور خارجه روسيه در مصاحبه اي که از کانال يک تلويزيون اين کشور پخش شد، گفت جان کري وزير امور خارجه آمريکا تأييد کرد در حال همکاري  با ائتلاف مخالفان سوري است.

لاوروف گفت: ديگر نيروهاي مخالف از جمله آنهايي که هرگز سوريه را ترک نکرده اند و مخالفت خود را در داخل اين کشور و نه از خارج با دولت بشار اسد اعلام کرده اند در کنفرانس ژنو شرکت خواهند کرد.

او گفت آمريکا  در پي ترغيب همه هم پيماناني است که رويکردي محتاطانه در قبال اين کنفرانس بين المللي دارند.

لاوروف پيشتر گفته بود: ما بايد به رغم همه اختلافاتمان به دنبال برگزاري هر چه سريعتر کنفرانس ژنو 2  بر اساس توافق روسيه و آمريکا باشيم.
 
وي گفته بود: ضروري است ما براي تحقق اهداف تعيين شده هر گونه تلاشي را به عمل آوريم اين اهداف عبارتند از  تلاش دولت و مخالفان دولت سوريه براي ريشه کن کردن تروريسم و بيرون راندن تروريست ها از خاک سوريه.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.