سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

طاعون دام های سبک،حاصل رعایت نکردن بهداشت

رعایت نکردن نکات بهداشتی می تواند موجب شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR)شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زرند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت : بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR) یک بیماری ویروسی با سطح واگیر زیاد است که بیشتر در گوسفند و بز دیده می شود .

دکترعلیرضا سلطانی با اشاره به اینکه این بیماری با علائمی همچون تب ، افسردگی ، ریزش ترشحات از بینی و چشم ، زخمهای دهانی ، اسهال و سرفه همراه است افزود : تماس مستقیم دام سالم با دام بیمار و ترشحات دام آلوده مهمترین راه انتقال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) است .

وی بهترین و موثرترین راه پیشگیری از این بیماری را رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ای دانست و خاطرنشان کرد : خرید دام سالم و حمل و نقل آن تحت نظارت دامپزشکی، محدود کردن ترددهای بی رویه دام ، ضدعفونی مستمر دامداری و انجام واکسیناسیون در کانونهای این بیماری برای سلامت دامها ضروری است .

سلطانی با اشاره به اینکه مواردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) از ابتدای سال در شهرستان زرند مشاهده شده است گفت: با توجه به دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کانون های این بیماری زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند.

وی دلیل اصلی بروز بیماری در این کانونها را خرید و حمل ونقل بی ضابطه دام دانست و تاکید کرد :دامداران از خرید هرگونه دام بدون هویت و حمل و نقل دام بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کنند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زرند یادآور شد : دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری به وسیله شماره تلفن 4222227 مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان زرند اطلاع دهند ./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.