سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راشاتودي:

بدون مشارکت ايران نمي‌توان به راه‌حل ديپلماتيک و صلح‌آميز براي برون‌رفت از بحران سوريه دست پيدا کرد

خبرنگار شبکه تلويزيوني روسيه تأکيدکرد، مقامات ارشد سازمان ملل ايران را نقش‌آفرين کليدي در منطقه مي‌دانند و از اينرو مشخص است که دستيابي به راه‌حل صلح‌آميز براي برون‌رفت از بحران سوريه بدون مشارکت ايران، غيرممکن خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني راشا تودي، مجري اين شبکه ابتدا گفت، اجلاس سران سازمان همکاري شانگهاي در بيشکک، پايتخت قرقيزستان، به کار خود پايان داد. کشورهاي عضو اين سازمان، نماينده‌ي بيش از نيمي از جمعيت جهان به حساب مي‌آيند. 

مجري افزود، حسن روحاني، رييس جمهور جديد ايران، در اين نشست اصرار کرد، هرگونه احتمال استفاده از زور عليه سوريه بايد محکوم و از آن اجتناب شود. 

ايگور پيسکنوف، خبرنگار اين شبکه، طي گزارشي از بيشکک گفت، ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، براي اولين‌بار پس از انتخاب حسن روحاني به رياست جمهوري ايران، با وي در حاشيه اجلاس سران سازمان همکاري شانگهاي ديدار و گفتگو کرد. 

روشن است که سوريه در صدر اولويت موضوعات مطرح شده ميان دو رييس جمهورِ ياد شده بود. مواضع دو کشور در قبال سوريه کاملاً يکسان است، زيرا هر دو بر اين عقيده‌اند که هرگونه مداخله نظاميِ خارجي در سوريه نه تنها باعث تشديد خشونت‌ها در سوريه مي‌شود، بلکه خطر گسترش درگيري‌ها و خشونت‌ها به سراسر منطقه را در پي خواهد داشت. 

پيسکنوف افزود همچنين هر دو رهبر (پوتين و روحاني) از تصميم سوريه براي پيوستن به کنفوانسيون منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي، که اصولاً استفاده از اين نوع سلاح‌ها را ممنوع مي‌کند، استقبال کردند. در ضمن، دو رييس جمهورِ نامبرده از اين که سوريه قبول کرده است کنترل و نظارت سلاح‌هاي شيميايي خود را به جامعه بين‌المللي محول کند، ابراز رضايت و خرسندي کردند. 

روحاني در اين خصوص افزود، نحوه‌اي که اين پيشنهاد (پيشنهاد روسيه) تاکنون پيشرفت داشته، اميدها را براي دستيابي به راه‌حلي صلح‌آميز براي برون‌رفت از بحران سوريه بار ديگر احيا کرده است. 

گزارشگر اين شبکه در خاتمه تأکيد کرد، مقامات بين المللي، از جمله مقامات ارشد سازمان ملل، به طور گسترده قبول دارند که ايران نه تنها نقش‌آفريني کليدي در منطقه است، بلکه تهران يکي از متحدان نزديک دمشق به حساب مي‌آيد. از همين رو، هيچ راهي وجود ندارد که بتوان بدون حضور ايران، به راه‌حل ديپلماتيک و صلح‌آميز براي برون‌رفت از بحران سوريه دست پيدا کرد. لذا اجلاس ياد شده در قرقيزستان، فرصت مناسبي براي تهران بود که آن (روند مذاکرات براي دستيابي به راه‌حل صلح‌آميز براي سوريه) را آغاز کند. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.