سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چامسکی : آمریکا ید طولایی در سیاست های مداخله جویانه دارد

نوام چامسکي انديشمند سياسي آمريکايي در گفت و گو با شبکه تلويزيوني دموکراسي اکنون، در نقد سياست هاي آمريکا درباره سوريه، آن را دنباله رويه دخالت هاي ديرين اين کشور در امور ديگر کشورهاي جهان توصيف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،  در سال 2007 ، دموکراسي اکنون با ژنرال وسلي کلارک که سابقه فرماندهي نيروهاي ناتو را در جنگ کوزو در پرونده خود دارد، گفت و گو کرد. ژنرال کلارک شرح داد که چطور يک مقام پنتاگون (که از او نام برده نشد) بلافاصله پس از حملات يازده سپتامبر از يادداشتي سخن گفت که در آن آمده بود آمريکا قصد دارد ظرف پنج سال، دولت هاي هفت کشور را از ميان بردارد؛ از جمله اين کشورها، سوريه بود. 
اين شبکه در ادامه سخنان وسلي کلارک را پخش مي کند. که درباره اين يادداشت و ورود آمريکا به جنگ هاي عراق و افغانستان صحبت مي کند. او مي گويد در اين يادداشت که ظاهرا يادداشتي محرمانه بود، آمريکا به برنامه اي براي از ميان برداشتن دولت هاي هفت کشور عراق، سوريه، لبنان،ليبي، سومالي، سودان و در نهايت ايران ظرف پنج سال آينده اشاره کرده بود. وسلي کلارک مي گويد يک سال قبل آن مقام پنتاگون را دوباره ملاقات کردم و به تحولات اخير و آن مدرک را يادآور شدم که وي به شدت خشمگين شد و نشان دادن آن را به من انکار کرد.
نوآم چامسکي کارشناس موسسه فناوري ماساچوست در واکنش به اين گزارش گفت هدف سياست خارجي آمريکا در طول چند دهه کنترل و غلبه بر آن کشورها بود اما دولت بوش بسيار تندروتر بود.اين روندي تازه نيست و فهرست طولاني از اقدامات مشابه در دولت آمريکا وجود دارد.خط سير اين سياست آمريکا را مي توان در ايران در سال 1953 ، در گواتمالا در سال 1954 ، در اندونزي در سال 1958 ، در کوبا ، در کشته شدن پاتريس لومومبا، در کنگو و در نقاط متعدد ديگر دنبال کرد.دولت بوش در اين مسير علني تر و سريع تر گام برداشت اما در برخي نقاط مانند عراق فراتر از ظرفيت آمريکا پيش رفت و جنگ عراق يک شکست بسيار جدي براي آمريکا به شمار مي رود. اين شکست با ويتنام قابل مقايسه نيست. در ويتنام گفته مي شد آمريکا به حداکثر اهداف خود دست نيافت اما اهداف عمده اش محقق شد اما در عراق اين چنين نشد.

چامسکي با توجه به سالروز يازده سپتامبر، درباره تاثير اين حمله بر تحولات امروز جهان گفت اين اولين بار بود که پس از سال ها خاک آمريکا هدف حمله اي تروريستي قرار مي گرفت و اين در حالي بود که آمريکا از تدابير امنيتي قابل توجهي بهره مند بود.اين حمله رويکردها را در سياستگذاري آمريکا تحت تاثير قرار داد. اين حمله زمينه شکل گيري قانون ميهن پرستي آمريکا، محدود شدن شديد آزادي هاي مدني و بهانه لازم براي حمله به افغانستان و عراق را فراهم کرد. اين حمله سياست اوباما را در استفاده گسترده از حملات با استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان را توضيح مي دهد. بنابراين اين حمله سرآغاز تحولاتي در جهان شد که بسيار از مردم در نقاط مختلف تاثير آن را احساس مي کنند.
چامسکي در پايان گفت درصورتي که مذاکرات فعلي با حضور اخضر ابراهيمي و روسيه به نتيجه نرسد اين کشور با يک تجزيه خونين مواجه خواهد شد. اين احتمال وجود دارد منطقه کردنشين نيمه خودمختار در مسير خودمختاري کامل حرکت کند. بخش ديگري از سوريه  نيز در اشغال اسرائيل است. بحث بلندي هاي جولان با توجه به بحران داخلي سوريه اهميت خاصي يافته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادعايي را که اوباما در توجيه سياست خود درباره سوريه مطرح کرد، مبني بر اينکه آمريکا "حامي امنيت جهاني" است، حيرت آور خواند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.