سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری /

جلوگیری از کشت مخلوط سبزی و صیفی در مازندران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی مازندران اجتناب از کشت مخلوط ارقام سبزی و صیفی به منظور جلوگیری از بیماری‌های قارچی و ویروسی را مورد تاکید قرار داد.

اخوان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری درباره عوامل خسارت‌زای گیاهی در مزارع سبزی و صیفی به ویژه بیماری‌های محصولات جالیزی نظیر گفت:کاشت به موقع به صورت جوی، پشته‌ای و آبیاری به صورت نشتی در کاهش بروز بیماری‌های قارچی ریشه و طوقه بسیار موثر است.

وی افزود: تقویت بوته‌ها با استفاده از کودهای ماکرو و میکروی توصیه شده از سوی مبادی ذی‌صلاح در افزایش مقاومت گیاه و کاهش بیماری‌های قارچی تاثیر بسزایی دارد.

اخوان کشاورزان را به استفاده از بذور مقاوم و متحمل به بیماری‌های قارچی و ویروسی، وجین علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع و نیز ایجاد تهویه از طریق سله‌شکنی پس از آبیاری که در رشد موثر بوده توصیه کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اهمیت سلامت محصولات تولیدی به ویژه خیار و گوجه فرنگی به سبب مصرف تازه‌خوری به کشاورزان توصیه کرد از سمپاشی با سموم غیرمتعارف، توصیه نشده و سمپاشی‌های غیرضروری جداً خودداری کنند.

وی تصریح کرد:درصورت تشخیص نیاز به استفاده از سموم شیمیایی از سوی کارشناسان ذیربط، استفاده از قارچکش‌های رانمن، اکوایشن‌پرو و اکسی کلرورمس با دُز توصیه شده در زمان مقرر و رعایت دوره کارنس می‌تواند با حفظ شرایط زیست محیطی اثرات مطلوبی در کنترل بیماری ایفا کرد./س

برچسب ها: کشت ، سبزی ، مازندران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.