سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس جمهور در جمع خبرنگاران مطرح کرد

تاکید شرکت کنندگان در اجلاس بر حل غیرنظامی مساله سوریه

دکتر حسن روحانی رئیس جمهور پس از ورود به تهران در جمع خبرنگاران در پاویون فرودگاه مهرآباد به تشریح نتایج سفر خود به قرقیزستان و شرکت در سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای پرداخت.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، رئیس جمهور پس از ورود به تهران در جمع خبرنگاران در پاویون فرودگاه مهرآباد به تشریح نتایج سفر خود به قرقیزستان و شرکت در سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در تشریح این سفر افزود: در پی سفر دو روزه تلاش کردیم که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تشریح کنیم.

وی ادامه داد: به نظرم برای مردم دانستن دو نکته حائز اهمیت است؛ اول این که بسیاری از سران شرکت کننده در این اجلاس در سخنرانی‌های خود و همچنین در بیانیه پایانی اجلاس اعلام کردند که در مورد موضوع هسته‌ای ایران نه تهدید و نه تحریم را قابل قبول نمی‌دانند و تنها راه برای حل این موضوع را مذاکرات سیاسی می‌دانند.

وی همچنین به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت: شرکت کنندگان هم در اجلاس و هم در بیانیه پایانی در مورد مسئله سوریه تاکید کردند که جنگ و دخالت نظامی را غیر قابل قبول و تنها راه حل مذاکره سیاسی می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی مسئله افغانستان و همچنین دیگر مسائل منطقه را از دیگر موضوعات مطرح در این اجلاس عنوان و در خصوص مذاکرات دو جانبه با سران کشورهای عضو در این اجلاس خاطرنشان کرد: در این سفر دو روزه ملاقات‌هایی هم با کشورهای منطقه و هم کشورهایی که عضو این سازمان هستند انجام شد. کشورهای از جمله قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و همچنین هند، مغولستان و از جمله چین و روسیه بودند که با آنها دیدار و گفتگوهایی انجام شد. 

وی تصریح کرد: در این مذاکرات روابط دو جانبه و همچنین زمینه‌های همکاری و بخصوص زمینه‌هایی که هنوز فعالیت‌های آن انجام نشده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی بابیان اینکه برخی از وزرای که همراه من در این سفر بودند مذاکراتی با همتایان خود در زمینه مختلف را داشتند، مذاکره خود با روسای جمهور چین و روسیه را مذاکرتی مفصل عنوان و افزود: در این مذاکرات مباحث متعددی از جمله بحث‌های منطقه‌ای و هسته‌ای ایران مطرح شد. 

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی منبی بر نوع و محتوای مذاکرات چین و روسیه گفت: توسعه روابط با چین و روسیه به عنوان دو کشور مهمی که همکاری‌های مختلفی در زمینه مسائل دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی داریم مذاکراتی انجام شد. 

وی تصریح کرد: روابط ما با چین و روسیه روابط گسترده‌ای است هم در مسائل اقتصادی و هم در زمینه پروژه‌هایی که وجود دارد و همچنین مسائل مربوط به منطقه هم با پوتین و هم رئیس جمهور چین بحث و بررسی‌های لازم انجام شد. 

دکتر روحانی افزود: بحث مفصلی راجع به منطقه بویژه سوریه و همچنین راجع به مسائل هسته‌ای بحث‌های مفصلی را با روسیه و چین داشتیم که البته هم روسیه و هم چین جزو طرف‌های مذاکره کننده با ایران در قالب 1+5هستند. 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در ملاقات‌های دو جانبه با روسای جمهور چین و روسیه درباره برخی از مسائل بین‌المللی بحث و رایزنی شد در خصوص دیدار خود با ایرانیان مقیم قرقیزستان نیز گفت: دیدار با ایرانیان مقیم قرقیزستان هم مهم بود و هم با شکوه و تاثیرگذار و همه ایرانی‌هایی که بیشکک ساکن هستند در این دیدار حضور داشتند حدود 400 تا 500 نفری می‌شدند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در انتهای این نشست با اشاره به این که در این دیدار پاره‌ای از مشکلات ایرانیان قرقیزستان مطرح شده، خاطرنشان کرد: برخی از موارد از جمله مباحث مربوط به واردات، مسائل فرهنگی، از جمله مسائل مربوط به مشکلات ویزا که نیاز به همکاری دو کشور را می‌طلبید مطرح و قرار شد با بررسی‌های لازم مشکلاتی از این جمله حل و فصل شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: سفر ، بیشکک ، رئیس ، جمهور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.