سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيرجند/ با راه اندازی دستگاه vsm:

قطع وابستگی دانشجویان ایران به تجهیزات آزمایشگاهی خارج کشور

با تجهیز آزمایشگاه نانوی دانشگاه بیرجند به دستگاه vsm، وابستگی علمی دانشجویان سراسر کشور به تجهیزات آزمایشگاهی خارج از کشور لغو شد .

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ رئیس دانشگاه صنعتی و مدیر آزمایشگاههای نانوی دانشگاه بیرجند گفت : تاکنون دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته فیزیک کشور که روی خواص مغناطیسی و ابررسانها مشغول به کار بوده اند برای اندازه گیری دمای بالا و پایین در این مواد و تحقیقات علمی شان در این زمینه در یک دوره 6 ماهه به خارج از کشور سفر و از تجهیزات آزمایشگاهی این کشورها استفاده می کرده اند .

آقای امیرآبادی زاده افزود : با راه اندازی دستگاه vsmدر دانشگاه بیرجند ، دانشجویان فیزیک ایران برای تحقیقات علمی شان نیاز به سفر به خارج از کشور ندارند .

نوعی از دستگاه vsmفقط در سه دانشگاه ایران وجود دارد که تنها در دمای اتاق کار می کند ، اما دستگاه vsmدانشگاه بیرجند نوعی منحصر به فرد از این دستگاه است که قابلیت اندازه گیری دمای مواد مغناطیسی از منهای 200 درجه تا مثبت500 درجه سانتیگراد را دارد .

رئیس دانشگاه صنعتی و مدیر آزمایشگاههای نانوی دانشگاه بیرجند گفت : دستگاه vsmدانشگاه بیرجند 15 سال قبل با هزینه 200 میلون تومان خریداری شده که اکنون با کسب علم راه اندازی آن از سوی اساتید فیزیک دانشگاه بیرجند راه اندازی شده است .

آقای امیرآبادی زاده با بیان اینکه دانشجویان مقطع دکترای فیزیک مربوط به حالت جامد برای تحقیقات علمی خود به این دستگاه نیاز دارند افزود : علاوه بر گروه فیزیک ، دانشجویان گروه شیمی نیز برای بررسی خواص مواد نانو می توانند از آن استفاده کنند .

وی افزود : هم اکنون نمونه هایی از مواد مغناطیسی نانوی آزمایشگاه دانشگاه های صنعتی شریف ، کاشان ، سازمان انرژی اتمی و دانشگاههای دیگر کشور برای اندازه گیری دمایشان به دانشگاه بیرجند ارسال شده است .

مواد مغناطیسی نانو ، موادی هستند که ذرات آنها بسیار ریز است و وقتی به صورت چند اتم در کنار هم رشد پیدا می کنند خواص آنها بهبود می یابد و در این حالت به راحتی به داخل مواد دیگر نفوذ پیدا می کنند که از این خاصیت می توان در تولید دارو و در علوم کشاورزی ، پزشکی و صنعتی استفاده کرد .

دانشگاه بیرجند هم اکنون 8 دانشجوی دکترا و 50 دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک دارد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.