سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قائم مقام معاون بهداشتی عنوان کرد:

تعداد مدارس مروج سلامت به 20 هزار مدرسه در کشور رسیده/ پایش سلامت دانش آموزان در بدو ورود به هر مقطع ورودی

با ترویج مدارس مروج سلامت که نقش مهمی در سلامت دانش آموزان دارند تعداد این مدارس در حال حاضر به 20 هزار مدرسه در کشور رسیده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر مهدی شاد نوش، قائم مقام  معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز 20 شهریور در نشست خبری که جهت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شده بود گفت: سلامت در محوری ترین فعالیتهای بشری دنیای امروز قرار دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است.باید توجه داشت که سلامت افراد جامعه به خصوص دانش آموزان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.  
 
وی ادامه داد: دغدغه سلامت در سالهای قبل بیماریهای واگیر دار بوده ولی امروز در دنیای پیشرفته و توسعه یافته نوع نگرش سلامت تغییر کرده و به سمت بیماریهای غیر واگیر رفته است بطوری که در گذشته بیماریهای واگیر دار بیرحمانه جمعیت خاصی را هدف قرار می دادند بعد از کنترل این بیماریها شاهد تغییر و حرکت به سمت بیماریهای پیچیده همچون بیماری های مزمن مثل دیابت ، فشار خون،  هستیم که خود شخص و خانواده را در مدت طولانی و تمام عمر درگیر می کند و انرژی زیادی را به جامعه تحمیل می کند.  
 
شاد نوش اذعان کرد: یکی از راههای پیشگیری و توجه به این بیماریها توجه به سلامت کودکان و نوجوانان است که با این امر می توانیم از معضلات بیماریهایي که در آینده گریبانگیر این قشر خواهد شد پیشگیری کنیم که البته پیشگیری از این معضلات در گرو همکاری وزارت بهداشت ،آموزش و پرورش و سازمانهای ذیربط است.  

وی با بیان اینکه ما مسائل نوجوانان در سنین مدرسه را از طرق مختلف پیگیری می کنیم اذعان کرد :یکی از این مسائل ترویج مدارس مروج سلامت است که تعداد این مدارس در سال تحصیلی 90 -91 12 هزار و 500 مورد بوده که در سال تحصیلی 91-92 به 20 هزار مورد رسیده است.  
 
باید توجه داشت که اینگونه مدارس  نیازمند مشارکت فعالانه اولیای دانش آموزان با رویکرد مراقبت از خود و فرهنگ خود مراقبتی است .  
 
وی ادامه داد: این مدارس وقتی که طبق ضوابط ما جزو مدارس مروج سلامت محسوب می شوند اگر طی ارزیابی هایی که از طرف کمیته این امر در وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گیرند و طی 2 سال متوالی شاخص های ما را حفظ کنند نشان طلایی می گیرند. 

** 25 درصد دانش آموزان بیش از 4 ساعت از زمان خود را در روز صرف تماشای تلویزیون می کنند 
 
شاد نوش در بخش دیگری از سخنان خود افزود:برای این مدارس اجزای 8 گانه در نظر گرفته شده که شامل آموزش در مدارس، ارائه بخشی از خدمات بالینی در مدارس توجه به سلامت محیط مدارس، تغذیه در مدارس، پایش بهبود فضای فیزیکی در مدارس و به کارگیری و مشارکت والدین و سایر ارگانها.  
 
وی با اشاره به ترویج تغذیه و استفاده از مواد غذایی سالم تصریح کرد: دانش آموزان از لحاظ مسائل جسمی و روحی در طول سال تحصیلی و بدو ورود مورد معاینه قرار می گیرند که اطلاعات در پرونده آنها ثبت خواهد شد.  
 
باید توجه داشت که پایش دانش آموزان در سه نوبت بدو ورود در مقطع ابتدایی، بدو ورود در مقطع راهنمایی، بدو ورود در متوسطه اول و دوم و در طی 2 بخش ارزیابی مقدماتی و معاینات پزشکی مقدماتی انجام می شود که در صورت نیاز به بررسی های بیشتر به پزشکان متخصص ارجاع داده می شوند.  
 
باید توجه داشت که این معاینات شامل بررسی بینایی، پوست، مسائل رفتاری و نمایه توده بدنی است.  
 
 3.5 درصد دانش آموزان مقاطع ابتدایی از اختلالات رفتاری رنج می برند  
 
شاد نوش در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بررسی های ما نشان می دهد که نسبت BMI در دانش آموزان مقطع ورودی به دبستان وضعیت مناسب تری نسبت به مقاطع راهنمایی و دبیرستان دارد.  
 
آمارها نشان می دهد که تنها 42 درصد دانش آموزان در 5 روز هفته که مدرسه می روند صبحانه میل می کنند و بقیه دانش آموزان وعده صبحانه را به عنوان یک میان وعده غذایی کوچک در زنگ تفریح خود استفاده می کنند.  
 
وی ادامه داد: طبق آمار مصرف نان سبوس دار در سنین جوانی و نوجوانی 42.5 درصد است همینطور 25 درصد دانش آموزان بیش از 4 ساعت از روز صرف تماشای تلویزیون می کنند و 45 درصد دانش آموزان صرف کار با رایانه می کنند.   
  
شاد نوش تصریح کرد: 3.5 درصد دانش آموزان در مقطع ابتدایی دچار اختلالات رفتاری هستند که بیشتر ریشه اضطراب دارند یکی دیگر از مشکلات موجود در مدارس ما اینست که ساعت کلاس ورزش جدی گرفته نمی شود به طور که تنها حدود 42 درصد  دانش آموزان در مدارس ساعت ورزش خود را جدی می گیرند.  
 
قائم مقام معاون بهداشت اظهار کرد: جدی نگرفتن کلاس  ورزش در مدارس روستایی و پسرانه بیشتر است بنابراین ما در حال تلاش هستیم تا بتوانیم با فرهنگ سازی اهمیت این زنگ حیاتی را احیا کنیم.  
 
وی گفت: طبق آمار تنها 12 درصد دانش آموزان به طور متوسط 3 ساعت یا بیشتر در کلاسهای ورزشی مدارس حضور پیدا می کنند. /ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.