سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

طراحی وساخت سیستم کشت سیارعمودی به روش آبکشت( هیدروپونیک)

نحوه عملکرد سیستم کشت سیارعمودی به روش آبکشت( هیدروپونیک) توسط دومبتکرتبریزی طراحی وساخته شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،محمدیان در بازدید از نحوه عملکرد سیستم کشت سیارعمودی به روش آبکشت( هیدروپونیک) درگفتگو با خبرنگاران براهمیت توسعه سیستمهای کشت هیدروپونیک عمودی تاکید کرد وگفت: این روش در حقیقت یک روش بسترساز برای کشت هیدروپونیک است که با افزایش تراکم کشت گیاه سبب افزایش بهره‌وری از یک مساحت ثابت تحت کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه با استفاده از این روش کشت و با توجه به هزینه اولیه آن که معادل سایر روش‌های بسترسازی معمول است، می‌توان راندمان تولید محصول در گلخانه یا زمین مورد نظر را تا 30 درصد افزایش داد افزود: با توجه به ثابت ماندن هزینه‌های مربوط به گرمایش و سرمایش و همچنین هزینه‌های بسترسازی، میزان تولید خالص نیز افزایش می‌یابد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با بیان اینکه این روش ها بصورت پایلوت در داخل استان با موفقیت اجرا شده است ادامه داد: کشت هیدروپونیک برای کشت انواع صیفی و سبزی و حتی گل‌های کوچک بسیار مناسب است و با اعمال تغییرات اندکی در نحوه پیاده‌سازی سیستم می‌تواند تقریباً در هر گلخانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این روش به دلیل کاهش چشمگیر مصرف آب می‌تواند در مناطق کم آب به ویژه حاشیه دریاچه ارومیه نیز مورد استفاده قرار گیرد افزود: کیفیت بالای محصول تولید شده به جهت قرار گرفتن در ارتفاع و چرخش 360 درجه‌ای و سهولت کار در تمام مراحل کشت از دیگر مزایای این روش است.

محمدیان با بیان اینکه کشت هیدروپونیک (آبکشت) علم و فن کاشت گیاهان بدون خاک است ادامه داد: سه روش اصلی و مناسب برای کشت هیدروپونیک مدنظر می باشد که شامل کشت در مواد دانه‌بندی شده ، کشت در پشم شیشه و کشت در آب که در شیوه آبکشت ، ریشه‌ها در ترکیب آب با هوا و در داخل آب رشد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه امکان پرورش گیاهان به روش هیدروپونیک، درتمام نقاط آذربایجان شرقی وجود دارد افزود: محصولات هیدروپونیک را می‌توان در مناطقی که دارای خاک‌های نامناسب و یا خاک‌های آلوده به بیماری هستند، نیز پرورش داد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با بیان اینکه بر اساس یک رسم2500 ساله ایرانیان درعید نوروز ، گندم یا گیاهان دیگری را در مقداری آب می کاشتند و با آن سبزه برای سفره هفت سین تهیه می کردند این شاید اولین کشت هیدروپونیک درجهان بوده که ایرانیان انجام می دادند افزود: در روش های معمول دنیا در فضای 33 متر مربع ، هر روز می توان یک تن علوفه تازه تولید کردکه این مقدار میتواند خوراک روزانه یک دامداری300 راسی گوسفند و یک گله 55 راسی گاو شیری یا گوشتی را تامین کند ولی در این روش بطورمتوسط از 2برابر تا 4 برابر درهمان واحد سطح زیر کشت میتوان علوفه تولیدکرد.

گفتنی است :سیستم کشت سیارعمودی به روش آبکشت (هیدروپونیک) اخیراً توسط ناصر آهنگر اسکوئی و سعید سبزی در تبریز طراحی و ساخته شده و در اردیبهشت ماه سال 92 ثبت اختراع شده است. به گفته طراحان آن ، این سیستم با صرفه جویی 99 درصدی در مصرف آب نسبت به کشت خاکی ، قابلیت کشت علوفه در تمام طول سال را داشته و روزانه در هر 33 مترمربع توانایی تولید 2 الی 4 تن علوفه را دارد./س

برچسب ها: طراحی ، ساخت ، کشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.