سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از آزادسازی سوسنگرد تا ساخت "نفت مصنوعی"

آزادی سوسنگرد پس از یک سال محاصره، درگذشت مخترع تلویزیون، ساخت "نفت مصنوعی"، کشف دو قطب مثبت و منفی جریان برق و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 28 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 13 ذی القعده 1434 هجری و 19 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

آزادی سوسنگرد پس از یک سال محاصره (1360 ش)
سوسنگرد در چنین روزی در سال 1360 ه ش ازاشغال نیروهای رژیم بعثی به دست پرتوان رزمندگان اسلام آزاد شد . این پیروزی بزرگ نتیجه قطعی همکاری و هماهنگی نزدیک بین نیروهای ارتشی و مردمی بود. سوسنگرد، نامی آشنا و حماسه ساز و حادثه‌ای شورانگیز از حماسه‌های بلند دفاع مقدس ماست. سوسنگرد مرکز دشت‌آزادگان در غرب اهواز و در 65 کیلومتری آن واقع شده است. نیروهای عراقی مجدداً در اواخر آبان‌ماه سال1359، به سوسنگرد از غرب و جنوب حمله و بالاخره شهر را محاصره کردند.

پس از آن بود که مردم سوسنگرد به محاصره دشمن افتادند و این محاصره سه روز بطول انجامید . در روز سوم تعدادی از تانک‌های عراقی وارد سوسنگرد شدند و رزمندگان بشدت مقابل آنها با سلاح‌های سبک و امکاناتی اندک و ناکافی مقاومت می‌کردند . رزمندگان اسلام درحالی که نه مهماتی برای آنها مانده بود و نه حتی غذا داشتند و تعداد آنها از چند صد نفرهم تجاوز نمی‌کرد، ارتباط تلفنی آنها در روز سوم هم قطع شد. این مبارزه همچنان ادامه داشت تا اینکه حمله نیروهای خودی بسوی سوسنگرد آغاز گشت و سرانجام پس از مجاهدت های فراوان در چنین روزی سوسنگرد آزاد شد .

امضای قرارداد شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیوم بین‌المللی نفت (1333 ش)
پس از کودتای 28 مرداد 1332، محیطی که آمریکا و انگلیس انتظار آن را داشتند فراهم شده بود. در نهایت قرارداد نفت ایران و کُنسرسیوم بین‌المللی نفت شامل 51 ماده و دو ضمیمه مربوط به غرامت شرکت نفت انگلیسی و مالیات بردرآمد، توسط علی امینی و سهام‌السلطنه بیات به امضا رسید که در نتیجه آن، کنسرسیوم از جانب شرکت ملی نفت ایران به انجام امور اکتشاف، استخراج و پالایش می‌پرداخت. این کنسرسیوم بدون در نظر گرفتن نفع ملی کشور، منابع نفتی را به حلقوم اجانب ریخت و سهم ناچیزی از آن را به مملکت بازگرداند. این قرارداد سرانجام در 29 مهر 1333 ش با 113 رأی، موافق از 120 رأی مأخوذه در مجلس دوره هجدهم تصویب شد و دوره سلطه کنسرسیوم بر نفت ایران آغاز شد. در این میان اعتراض و مخالفت مردم و بزرگانی همچون آیت اللَّه سیدابوالقاسم کاشانی راه به جایی نبرد و بیگانگان، سال‌ها به چپاول منابع عظیم خدادادی این مرز و بوم ادامه دادند.

اظهار واکنش های گوناگون درباره توافق مصر و اسراییل در کمپ دیوید (1357 ش)
در حالی که هنوز چند ساعت از اعلام خبر توافق مصر و اسراییل نمی‌گذشت، وزیر خارجه مصر و نیز سفیر این کشور در آمریکا، به عنوان اعتراض به نتایج این کنفرانس، استعفا دادند. شوروی نتایج کنفرانس کمپ دیوید را محکوم کرد و آن را توطئه‌ای واقعی علیه مردم خاورمیانه و صلح دانست. فلسطینیان میانه‌رو، با احتیاط، از نتایج کنفرانس کمپ دیوید استقبال کردند. اما سایر فلسطینی‌ها، سادات را متهم کردند که به خاطر پس گرفتن اراضی مصری‌ها از اسراییل، بر سر منافع فلسطین، معامله کرده است. مردم فلسطین که از نتایج کنفرانس، به خشم آمده بودند، سوگند یاد کردند که نبرد علیه اسراییل را شدت خواهند بخشید. مردم لیبی در خیابان‌های طرابلس به تظاهرات پرداختند و در شعارهای خود، خواستار قتل سادات به اتهام معامله بر سرِ آرمان اعراب در کنفرانس کمپ دیوید شدند.

درگذشت عالم مبارز و مجاهد آیت اللَّه "محمد ابراهیم اعرافی" (1371 ش)
شیخ محمد ابراهیم اعرافی در سال 1289 ش در اطراف میبد دیده به جهان گشود. آیت اللَّه اعرافی پس از طی مدارج بالای علمی از عالمان نامداری همچون حضرات آیات: شیخ عبدالکریم حائری، سید حسین بروجردی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم و امام خمینی اجازه اجتهاد، روایت و امور حسبیه دریافت نمود. این عالم مجاهد شخصاً در راهپیمایی‌های مردم شرکت می‌کرد و هماره پناهگاه مبارزان بود. همچنین وی در مبارزه و طرد سلطه خان‌ها، مبارزه با نفوذ بهاییت، تأسیس حوزه عملیه میبد، احداث مساجد و آب انبارها، حفر قنوات و تدریس و ارشاد مردم و رهبری فکری منطقه، فعالیت مثمرثمری به انجام رساند. سرانجام این فقیه جلیل در بیست و هشتم شهریور 1371 ش در 82 سالگی بدرود حیات گفت و به سرای جاوید شتافت.

رحلت عالم بزرگوار آیت اللَّه "آقامحمد فرزند آخوند خراسانی" (1356 ق)
آیت‌اللَّه آقا محمد بن آخوند خراسانی از علمای معاصر خراسان و رئیس حوزهٔ علمیهٔ مشهد بود. تولد وی در نجف اشرف واقع شده و در مهدعلم پرورش یافته است. پس از تحصیل ادبیات، متون فقه و اصول و تکمیل سطوح، از محضر مرحوم والدش استفادهٔ کامل نموده تابه مدارج اعلای علم ارتقا یافت. او در زمان حیات پدر بزرگوارش، به مشهدمقدس عزیمت کرد و در آن جا اقامت گزید. در مشهد، حوزهٔ درس خارج تشکیل داد و صدها نفر از علما و فضلا به درسش حاضر می‌شده‌اند. آقامحمد خراسانی سپس دارای ریاست تامه و مرجعیت عامه گردید. وی در غائلهٔ مسجد گوهرشادِ سال 1354 ق به تهران منتقل شد و دو سال بعد وفات نمود و در جوار مرقد مطهر سیدالکریم، عبدالعظیم حسنی(ع) مدفون گردید.

درگذشت "ریچارد لاجی بیرْدْ" مخترع اسکاتلندی تلویزیون (1956م)
جان لاجی بیرْدْ، مخترع اسکاتلندی در 17 آوریل 1889م در اسکاتلند به دنیا آمد. وی هم‌زمان به تحصیل در رشته برق نیز مشغول شد و پس از آن تلاش کرد تا فیلم ناطق و روش انتقال عکس به وسیله نیروی برق را اختراع نماید. او در سال 1924م پس از کوشش‌های فراوان موفق شد تا به آرزوی دیرین بشر که دیدن تصاویر و اشیاء به وسیله عکس از راه دور بود جامه عمل بپوشاند. با این حال تلاش‌های بیرد در سال‌های بعد افزایش یافت و وی در دوم اکتبر 1925م، دستگاه تازه‌ای برای تبدیل اشعه نور به ارتعاشات الکتریکی به کارانداخت.

در نهایتْ جان بیرد در 17 آوریل 1926م اولین تصویر تلویزیونی را برای انجمن سلطنتی انگلیس در لندن به معرض نمایش گذاشت و مورد تشویق فراوان قرار گرفت. بیرد هم‌چنین پس از نمایش اولین تلویزیون رنگی در سال 1941م، موفق شد تا در سال 1946م تصاویر سه بعدی رنگی را با صدایی مناسب تولید نماید. جان لاجی بیرد سرانجام در 19 سپتامبر 1956م در 67 سالگی درگذشت.

تولد "ابن جوزی" فقیه و واعظ شهیر مسلمان در بغداد(508 ق)
ابوالفضایل جمال‌الدین عبدالرحمن بن علی جوزی معروف به ابن جوزی، مدتی از عمرش را جهت کسب دانش و آشنایی با علما در سفر به شهرهای مختلف سپری کرد. او را مردی دانشمند و مردم دوست، وصف کرده‌اند که همه به او احترام می‌گذاشتند و بسیاری که از محضر او سود بردند، بعدها از دانشمندان مشهور عصر خود شدند. از ابن جوزی تالیفات فراوانی بر جای مانده که از آن میان می‌توان به کتاب‌های المنتظم و ایضاحُ القوانین اشاره کرد. وی در سال 597 ق در 89 سالگی درگذشت.

درگذشت "اوحد الدین انوری ابیوردی" شاعر، ادیب و فیلسوف ایرانی(581 ق)
حُجَّةُ الحَق اوحَد الدین محمد بن محمد انوری ابیوردی، به غزلیات شیوا و قطعات نغز خود مشهور است و از ارکان شعر پارسی محسوب می‌شود. او در علوم ادبی و عقلی سرآمد بوده و در ریاضیات و نجوم، دستی داشت. وی سالیانی مداح اُمرا و حکام آن دوران بوده است. انوری طبعی قوی و مهارتی وافر در آوردن معانی دقیق و مشکل داشت. وی در شعر خود از زبان محاوره کمک می‌گرفت. طریقهٔ ابداعی انوری مبتنی بر سادگی و بی‌پیرایگی در ترکیب سخن و آمیزش آن با لغات عربی و استفادهٔ بسیار از اصطلاحات علمی و مضامین دقیق و تخیّلات و تشبیهات و استعارات فراوان می‌باشد. انوری نه تنها در قصیده، بلکه در غزل نیز قدرت و مهارت بسیار نشان داده است. غزل‌های انوری از حیث سادگی لفظ و لطافت معنی، بهترین غزل‌های فارسی پیش از سعدی محسوب می‌شوند. مقطّعات وی هم در سادگی و روانی کم نظیر است.

ارتحال فقیه متکلم "میرزا محمد استرآبادی" (1028 ق)
میرزا محمد بن علی بن ابراهیم استرآبادی، اصولی، رجالی، فقیه، متکلم، مفسر و از بزرگان علمای شیعه است. وی در ابتدا در نجف ساکن بود و بعدها در مکه اقامت گزید. استرآبادی را از جمله کسانی گفته‌اند که به محضر مبارک حضرت صاحب الامر(عج) شرفیاب شده است. میرزای استرآبادی سه دوره کتاب رجال تالیف کرده که عبارتند از: توضیح المقال، تلخیص الاقوال فی معرفة الرجال و منهج المقال. این کتب بهترین و جامع‌ترین منابع رجالی می‌باشند و به همین جهت، میرزا به صاحب رجال شهرت یافته است. وی در مکه وفات یافت و درکنار مرقد منور حضرت خدیجهٔ کبری(س) مدفون گردید.

کشف دو قطب مثبت و منفی جریان برق در فرانسه (1733م)
"دوفا "دانشمند فیزیکدان فرانسوی موفق به کشف یکی از قوانین الکتریسیته شد .وی بعد از آزمایشها و تحقیقات فراوان ثابت کرد که جریان برق ،معلول دو قطب به نامهای" مثبت "و" منفی "است و چنانچه یکی از دو قطب وجود نداشته باشد جریان برق نیز وجود نخواهد داشت .

ساخت "نفت مصنوعی" از طریق تقطیر زغال سنگ (1907م)
«جيمزيانگ» شیمیدان انگلیسی نخستین کسی بود که توانست برای بدست آوردن مواد مولد حرارت و انرژی به نفت مصنوعی دست بابد. اوموفق شد که ازتقطیرذغال سنگ موادی شبییه نفت تهیه کند وازآن پس بانی صنعت نفت مصنوعی لقب گرفت. شایان توجه است که جیمزیانگ مالک یک معدن بزرگ ذغال سنگ و یک آزمایشگاه کامل و مجهزبود و به کمک همین ها موفق به کشف نفت مصنوعی شد.

تشکیل اولین دولت آزاد الجزایر توسط سران انقلاب این کشور (1958م)
هم‌زمان با اوج‌گیری نهضت‌های آزادی‌خواه، قیام مردمی در الجزایر در اول نوامبر 1954م علیه دولت استعمارگر فرانسه آغاز گردید و ارتش آزادی‌بخش الجزایر برای سازماندهی مبارزه، تشکیل شد. با این حال در 19 سپتامبر 1958 حکومت موقت جمهوری الجزایر اعلام موجودیت نمود و شورای میهنی انقلاب نقش پارلمان این جمهوری و رهبری دولت را برعهده گرفت. ناکام ماندن ارتش فرانسه، در سرکوبی این قیام، سرانجام به استقلال الجزایر در 5 ژوئیه 1962 انجامید.

قتل "نورمحمد تَرَکی" طی کودتای خونین "حفیظ اللّه امین" در افغانستان (1979م)
نور محمدتَرَه‌کی اولین رئیس جمهور کمونیست افغانستان در سال 1913م در شهر غزنه به دنیا آمد. ترکی در اولین جلسه پارلمان افغانستان در سپتامبر 1964م، نماینده جناح چپ وابسته به روس‌ها شد و از همان زمان فعالیت‌های شدید و گسترده‌ای را برای به قدرت رساندن کمونیست‌ها در افغانستان و از داخل پارلمان افغانستان آغاز کرد. وی به دنبال وقوع کودتای خونین 27 آوریل 1978م که به قتل محمد داودخان، رئیس جمهور این کشور انجامید، زمام امور افغانستان را با حمایت اتحاد جماهیر شوروی به دست گرفت.

ترکی در طول 16 ماهی که رئیس جمهور بود، متجاوز از 200 قرارداد اقتصادی با روس‌ها به امضا رساند. وی حجم گاز صادراتی افغانستان به شوروی را تا 30 برابر میزان گذشته زیاد کرد و بهای آن را به یک سوم تقلیل داد. نورمحمد ترکی سرانجام در یک رقابت قدرت‌طلبانه درون حزبی بر اثر ناتوانی در سرکوب قیام اسلامی ملت مسلمان افغانستان، مغلوب دوست خود، حفیظ اللَّه امین شد و طی یک کودتای خونین، در 19 سپتامبر 1979م در 66 سالگی به قتل رسید.

برخی از رخدادهای امروز
1893: زنان کشور نیوزیلند حق شرکت در انتخابات به دست آوردند.
1957: آمریکا نخستین آزمایش اتمی زیر زمینی را در "نوادا" انجام داد.
1955: خوان پرون ناسیونالیست آرژانتینی،بر اثر یک کودتا از ریاست دولت برکنار شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.