سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از پیوستن ایران به اعلامیه ملل متحد تا اختراع آسانسور

مرگ مُخبرالسَّلطنه" نخست وزیر دوران پهلوی، پیوستن ایران به اعلامیه ملل متحد، وفات امیرخسرو دهلوی، اختراع آسانسور و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 22 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 7 ذی القعده 1434 هجری و 13 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

مرگ "مهدی قلی هدایت" معروف به "مُخبرالسَّلطنه" نخست وزیر دوران پهلوی (1334 ش)
مهدی قلی هدایت معروف به مُخبر السَّلطنه در سال 1243 ش در تهران به دنیا آمد. وی پس از اتمام دورس خود در دارالفنون، به ریاست گمرک و پست آذربایجان رسید و پس از مدتی به عنوان مترجم آلمانی در دربار مظفرالدین شاه مشغول به کار گردید. مهدیقلی پس از صدور فرمان مشروطه به وزارت علوم رسید و پس از حضور در چند کابینه و سپس به توپ بستن مجلس، به اروپا گریخت. وی وقتی پس از عزل محمد علی شاه به ایران آمد به حکومت آذربایجان فرستاده شد ولی بر اثر مخالفت با ستارخان و باقرخان، بار دیگر به اروپا فراری شد.

وی پس از کودتای سید ضیاءالدین طباطبایی، بارها به وزارت‌های مختلف دست یافت و سپس به ریاست دیوان عالی کشور رسید. در خرداد 1306 که مستوفی الممالک از ریاست دولت کناره‌گیری کرد، قرعه فال به نام مخبرالسلطنه هدایت افتاد و او به صدراعظمی دست یازید. در دوران نزدیک به شش سال و نیم نخست وزیری مخبرالسَّلطنه، پایه‌های دیکتاتوری رضاخان پهلوی استوار شد و پس از مدتی، وی همچون غلام حلقه به گوشی بود که فقط دستورات شاه را بدون چون و چرا اجرا می‌کرد. سرانجام دوران او سپری شد و در شهریور 1312 از کار بر کنار گردید. وی در 22 شهریور 1334ش در 91 سالگی درگذشت.

شهادت فقیه امامی آیت اللَّه "حاج میرزا ابراهیم خویی" (1286ش)
آیت‌اللَّه حاج میرزا ابراهیم بن حسین خویی معروف به علامه خویی در حدود سال 1210ش در شهر خوی به دنیا آمد. وی پس از طی مقدمات و سطوح، راهی حوزه علمیه نجف اشرف شد و در محضر عالمانی همچون شیخ مرتضی انصاری و سیدحسین کوه کمره‌ای، به مدارج والایی در علم دست یافت. از این عالم ربانی آثار متعددی بر جای مانده که حاشیه بر رسائل شیخ انصاری، شرح نهج‌البلاغه موسوم به الدُّرَّةُ النّجفیه و شرح چهل حدیث از آن جمله است. علامه خویی در زمان خود، به عنوان مجتهد بزرگ شهر، مورد احترام فوق‌العاده مردم بود. وی سرانجام در بیست و دوم شهریور 1286ش در جریان مربوط به حوادث مشروطه در 76 سالگی در خوی به شهادت رسید و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

پیوستن ایران به اعلامیه ملل متحد (1322 ش)
در روز ۳ شهریور ۱۳۲۰ نیروهای شوروی از شمال و شرق و نیروهای بریتانیایی از جنوب و غرب، از زمین و هوا به ایران حمله کردند و شهرهای سر راه را اشغال کردند و به سمت تهران آمدند. ارتش ایران به سرعت متلاشی شد. رضاشاه ناچار به استعفا شد. متفقین با انتقال سلطنت به پسر و ولیعهد او -محمدرضا- موافقت کردند. پس از اشغال، راه‌آهن سراسری ایران برای انتقال کمک‌های نظامی به پشت جبهه شوروی، بر اساس قانون وام و اجاره مورد استفاده قرار گرفت. ایران که در آغاز جنگ بی‌طرفی خود را اعلام کرده بود نهایتاً در ۱۷ شهریور ۱۳۲۲ به آلمان اعلان جنگ داد. هدف اصلی ایران از اعلان جنگ پیوستن به اعلامیه ملل متحد و شرکت در کنفرانس‌های صلح پس از جنگ بود.

درگذشت حافظ محمد یوسف سَدیدی ازاستادان خوشنویسی پاکستان (1365ش)
حافظ محمد یوسف سَدیدی ازاستادان خوشنویسی پاکستان در لاهور درگذشت. وی درسال1920میلادی درچکوال بدنیا آمد و درنوجوانی هنرخوشنویسی و خطاطی را نزد استادانی چون محمد شریف و تاجُ الدّین زرّین قلم آموخت. عمده ترین کاراستاد سدیدی درزمینه این هنر، خوشنویسی کتیبه های مینیارپاکستان درلاهوراست که ازجمله آثارملی هنری این کشورنیزبه شمارمی رود. ازاین هنرمند و استاد خوشنویسی کتابی با عنوان «تعلیمُ النَّسخ» به یادگارمانده که درآن با زبانی ساده و بسیار روان خوشنویسی را به هنرجویان تعلیم داده است.

وفات "ابوالحسن لاعب" محدث مسلمان(439 ق)
ابوالحسن لاعب از محدثین مشهور مسلمان، دارای حوزهٔ درسی گسترده‌ای بود، به طوری که جمع کثیری از علمای عرب از دانش وی بهره برده و استماع حدیث می‌کردند. خطیب بغدادی، دانشمند و مورخ مشهور آن زمان درکلاس درس لاعب شرکت می‌کرد و بعدها در آثار خود از استاد به نیکی یاد نموده است.

وفات امیرخسرو دهلوی، از عرفا و شعرای نامدار پارسی‌گوی هند (725ق)
امیر ناصرالدین ابوالحسن خسرو بن امیر سیف‌الدین محمود دهلوی از عارفان و شاعران نامدار پارسی‌گوی هندوستان، در نیمه دوم قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری می‌زیست؛ وی در سال ۶۵۱ق چشم به جهان گشود. در غزل از پیروان سعدی بود، در قصیده از شاعران قرن ششم، خاصه سنایی و خاقانی تقلید می‌کرد و در مثنوی تابع نظامی گنجوی بود؛ وی یکی از پرکارترین شاعران پارسی‌گوی و در این باب حقاً کم‌نظیر است.  اولین کسی که از نظامی گنجوی تقلید کرد امیرخسرو دهلوی بود. هم‌چنین بعضی از قدما معتقد بودند که اولین نشانه‌های وقوع‌گویی در اشعار امیرخسرو پیدا می‌شود.

سبک او بین عراقی و هندی است. آثار منظوم امیرخسرو عبارت‌اند از: الف) دیوان قصاید و غزلیات. ب) خمسه‌ای که به تقلید از نظامی سروده است: مطلع‌الانوار در جواب مخزن‌الاسرار نظامی؛ شیرین و خسرو در جواب خسرو و شیرین؛ مجنون و لیلی در جواب لیلی و مجنون؛ آیینه اسکندری در جواب اسکندرنامه نظامی؛ هشت بهشت در جواب هفت پیکر نظامی. ج) مثنوی‌های دیگر از قبیل قران‌السعدین. آثار منثور امیرخسرو نیز بدین‌شرح است: الف) خزائن‌الفتوح، معروف به تاریخ علایی در تاریخ سلطان علاءالدین محمد خلجی. ب) رسایل‌الاعجاز یا اعجاز خسروی، در ذکر قواعد انشاء زبان فارسی

رحلت فقیه بزرگ آیت اللَّه "ملامحمد اسماعیل فدایی آستانی" (1262 ق)
آیت اللَّه ملامحمد اسماعیل فدایی آستانی در سنین کودکی، قرآن و علوم دینی را فرا گرفت. سپس جهت ادامهٔ تحصیل به شهرهای مختلف سفر کرد و در فقه و اصول فقه، استادی برجسته شد. آیت اللَّه فدایی، آن گاه به کار تدریس مشغول شد و کتب متعددی را به رشتهٔ تحریر درآورد. شرحِ الجعفریّه، اَلّلآلی، منظومهٔ العقیدَةُ الوحیده و دیوان شعر از آن جمله‌اند. شرح حال نویسان، او را به رفتار نیکو، بردباری، امانت داری و پرهیزگاری ستوده‌اند. ازآیت اللَّه فدایی، دیوان اشعاری نیز بر جای مانده است.

وقوع نبرد "منصوره" در جریان جنگ های صلیبی بین فرانسه و مصر (1250م)
هفتمین مرحله از جنگ‌های صلیبی در اوت سال 1248م آغاز گردید و در جریان آن، پادشاه فرانسه که سه سال در پی تدارک این جنگ بود به سوی قبرس به حرکت درآمد و پس از توقفی چند ماهه، به سوی مصر حرکت کرد. پادشاه فرانسه بر این باور بود که مصرْ کلیدِ بیت‌المقدس می‌باشد. بنابراین با نیرویی که نزدیک به یک‌صد و بیست کشتی بزرگ آن‌ها را منتقل می‌ساخت، در ژوئن 1249م به منطقه دمیاط واقع در شمال مصر رسید و آن جا را تصرف نمود. در این زمانْ نیروهای صلیبی با پنجاه هزار سرباز قصد تسلط بر قاهره را داشتند اما سپاهیان مصر در شهر منصوره که به شهر دمیاط نزدیک بود اردو زدند و با تاخت و تاز و حملات پراکنده خود، امنیت و آسایش اردوگاه صلیبی را بر هم زدند.
چندی بعد از این نبرد که در 13 سپتامبر 1250م به وقوع پیوست، لشگر مصر موفق شد راه تدارکاتی صلیبی‌ها از طریق دریا را قطع نموده و آن‌ها را در محاصره قرار دهد. این وضعیت موجب گردید تا سپاهیان صلیبی در قحطی شدید و انواع بیماری‌های واگیردار گرفتار آیند. در نتیجه، فرماندهی صلیبی مجبور به تسلیم شده و سلاح‌های خود راتحویل دهند. پادشاه فرانسه که بیمار و اسیر بود، در صلح نامه‌ای که با مصری‌ها امضاء نمود، پذیرفت تا با پرداخت غرامت، خود و سربازانش را آزاد نماید. به این ترتیب مرحله هفتم جنگ‌های صلیبی با پیروزی مسلمانان خاتمه یافت.

حمله ارتش ایتالیا به کشور لیبی در جریان جنگ جهانی دوم (1940م)
بنیتو موسولینی (در ایتالیایی: Benito Amilcare Andrea Mussolini) رهبر ایتالیای فاشیست طی دوران جنگ جهانی دوم بود. وی در جریان جنگ به کشور لیبی حمله کرد. موسولینی در پایان جنگ جهانی دوم در حالی که به اتفاق همسرش در حال فرار از نیرو های متفقین بودند در مزرعه ای توسط پارتیزان های ایتالیایی دستگیر شده و در همان جا پس از محاکمه صحرایی به اعدام محکوم شدند و در حالی که او و همسرش بصورت وارونه به سیم خاردار بسته شده تیرباران شدند

فرود اولین سفینه ماه نورد شوروی به نام لونیک 2 بر سطح کره ماه (1959م)
در سال 1959م(1338 ه ش) سفینه اتحاد شوروی به نام (لونیک 2) مشخص نمود که ماه عملا فاقد میدان مغناطیسی عمومی مانند زمین است . ولی مناطقی در سطح ماه وجود دارد که اثراتی از چنین میدان هایی در آن یافت می شود . مثلا فضانوردان آپلو 160 در آزمایشات و پژوهش های خود در منطقه ای بنام NORTHRAGCRANTER که ترجمه فارسی آن دهانه یا قیف پرتو شمال است چنین میدانی را تشخیص دادند که یک میدان مغناطیسی محلی ضعیف نیز در نقطه ای از قسمت پشتی ماه ، نزدیک یک فرورفتگی عمیق به نام وان دگراف VANDE GRAAF وجود دارد. با این وجود سنگ های ماه نشان می دهد که ماه حدود سه میلیارد سال پیش دارای یک میدان مغناطیسی عمومی بوده که اکنون از بین رفته است.

اختراع آسانسور در امریکا (1780م)
"آسانسور "اختراع شد و مبتکر اولین دستگاه بالارونده ،یک آمریکایی به نام" جان بیکبارت "بود .اولین آزمایش آسانسور در این روز در شهر شیکاگو در آمریکا انجام گرفت و عبارت از جعبهای چوبی در ارتفاع صد فوتی بود که زن و مرد در آن مینشستند و پایین و بالا میرفتند.

اولین آسانسور برقی در سال 1889 میلادی و اولین آسانسور اتوماتیک در سال 1915 میلادی ساخته شد.

برخی از رخدادهای امروز
1788:   شهر نیویورک موقتا به عنوان پایتخت ایالات متحده (13 مهاجر نشین انگلیسی) اعلام شد. در آن زمان هنوز شهر واشنگتن به وجود نیامده بود.
1789:   به علت گرانی نان در پاریس، مردم دست به غارت نانوائی ها زدند که بر اثر تیراندازی ماموران دولت 90 تن کشته شدند. این رویدادرا پیش آغازی برای انقلاب فرانسه نوشته اند.
1791:   انقلابیون لوئی شانزدهم پادشاه وقت فرانسه را مجبور به امضای قانون اساسی تازه این کشور کردند که حقوق غیرقابل نقض مردم را تعیین و تضمین کرده بود.
1940:   لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) کاخ سلطنتی باکینگهام را درلندن بمباران کرد. در همین روز از همین سال نیروهای موسولینی که درصدد احیاء امپراتوری روم باستان بود خاک مصر را که در کنترل انگلستان بود مورد حمله قرار دادند.
1971:   شورش زندان «اتیکا» در نیویورک به دست گارد ملی این ایالت سرکوب شد. در جریان زد و خورد دو طرف، 42 زندانی جان خودرا از دست دادند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.