سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

کیفیت ظرفی غذا به اندازه کیفیت مواد غذایی مهم است

کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: کیفیت ظرفی که در آن غذا می‌خورید نیز به اندازه کیفیت مواد غذایی مورد مصرف، مهم است.


لیلا شوروزی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزود: برخی از ظروف غذا با آزاد کردن یون‌ها و ترکیبات مختلفی که در جنس، رنگ و یا لعاب آنها به کار گرفته شده است، موجب ایجاد تاثیرات سوئی بر بدن می‌شوند.

وی بیان داشت: چنانچه مقدارى از عنصر آلومینیوم ظروف آلومینیومى وارد بدن شود ممکن است اختلالاتى را به همراه داشته باشد زیرا این ماده در جذب فسفات‌ها مداخله مى‌کند و سبب بروز راشیتیسم مى‌شود.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: برخى از دانشمندان بر این باورند که جوش آوردن آب در کترى‌هاى آلومینیومى سبب بروز بیمارى‌هایى مثل زخم معده، کولیت( التهاب روده)، خشکى دهان، یبوست و تغییر رنگ دهان مى‌شود.

شورورزی اظهار داشت: ظروف مسى در صورتى که قلع‌اندود شده باشد، مشکل زیادى و فقط در طولانى مدت مسمومیت با قلع یا سرب به وجود مى‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: ورود یون مس به غذا در طولانى مدت تاثیر نامطلوب بر احشا و اندام داخلى بدن داشته و ذخیره شدن آن در کبد به مرور به از کار افتادن این عضو کمک مى‌کند پس باید در هنگام شست و شو مراقب بود که خراش بر ندارد در ضمن مواد غذایى اسیدى و ترش نیز سبب از بین رفتن لایه قلع مى‌شود.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: بهترین ظروف براى استفاده در پخت و پز ظروف استیل هستند گرچه از زیبایى ظاهرى چندانى برخوردار نیستند.

شورورزی گفت: این ظروف از ترکیب آهن و فلزات دیگر ساخته شده‌اند و بسیار با دوام و در مقابل فرسودگی مقاوم هستند، این ظروف حاوی کروم، نیکل، مولیبدن و تیتانیوم هستند که به ظرف حالت سختی می‌دهند و آن را در مقابل آسیب ناشی از حرارت بالا، خراشیده شدن و ساییده شدن مقاوم می‌سازند.

وی یادآور شد: ظروف استیل حرارت را به‌طور یکنواخت منتقل نمی‌کنند و غذا را باید مرتب در آنها هم زد تا یکنواخت حرارت ببیند.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: برای انتقال بهتر گرما به ته بیشتر این ظروف لایه آلومینیومی یا مسی می‌دهند و تولید‌کنندگان این ظروف هشدار می‌دهند که غذاهای اسیدی(مثل گوشت ، گوجه فرنگی، آلو، چغندر و ...) و نمکی برای مدت طولانی در ظروف استیل نگهداری نشوند.

شورورزی اظهار داشت: ظروف پیرکس حرارت را به‌خوبی، ولی به طور غیر یکنواخت منتقل می‌کنند.

وی عنوان کرد: این ظروف برای پخت و پز در فر و نگهداری مواد غذایی مناسب هستند، با غذاهای اسیدی واکنش نمی‌دهند و تمام انواع غذاها را می‌توان به شکل بی‌خطر در آنها پخت اما برای استفاده روی گاز، باید مرتب غذا را در آن هم زد تا حرارت یکنواخت منتقل شود.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور بیان کرد: اگر ظروف تفلون را در دماى بالاتر از 350 درجه حرارت دهند بخارات سمى تولید مى‌کند که یکى از این مواد ظرفیت سرطان‌زایى بالایى دارد و همچنین ممکن است از کادمیم نیز در تهیه این ظروف استفاده شود که در صورت ورود این فلز به غذا مى‌تواند خطرناک باشد./س

برچسب ها: کیفیت ، ظرف ، غذا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.