سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از سنگر تا آسمان؛

"شلمچه" شاهنامه بلند شهادت، فرودگاه عشق و عروجگاه دل

شلمچه شاهنامه بلند شهادت است، دیوان عاشقی است، شعرهای سرخ، با واژه‌های خون، به وزن عشق و قافیه‌هایی از جنس قلب پاره پاره عاشقی و در قالب غزل عشق و مثنوی بلند شهادت....

به گزارش ويژه‌نامه دفاع مقدس باشگاه خبرنگاران، منطقه مرزی شلمچه در انتهاي غرب خرمشهر واقع شده است و نزدیکترین نقطه مرزی به بصره است.

اين منطقه جنگي، یکی از محورهای هجوم دشمن در 59/06/31 به خرمشهر بود.

در عملیات بیت‌المقدس اگرچه خرمشهر آزاد شد، ولی با توجه به اهمیت نظامی شلمچه دشمن به سختی از آن دفاع کرد و آن‌را در اشغال خود نگه‌داشت و پس از آن موارد استحکامات و رده‌های دفاعی متعددی در این منطقه ایجاد کرد.

رزمندگان اسلام با اجرای عملیات کربلای 5 در دی‌ماه 1365 این مواضع را در هم شکستند و شلمچه را آزاد کردند.

شلمچه خلاصه عشق است و قطعه‌ای از بهشت ، آینه‌ایست که تمام جبهه با خاک‌های سرخش در آن می‌درخشد. و دریچه آسمانی است که از آن بوی رشادت و عطر دلنواز شهادت میوزد.
 
شلمچه تندیس زیبای عشق است که در میدان ایثار قد کشیده است . شهر شهود و شهادت ، مثنوی بلندایثار و فرودگاه عشق و عروجگاه دل . صحرای خشکی که دریای مواج خون و اشک‌های عاشقانه در تربت پاکش  با قلب خونینی که هنوز زیبا و دلنواز می‌تپد و خون غیرت و مردانگی را در رگ‌های این دیار می‌دواند و حدیث بلند حیات با عزت را زمزمه می‌کند.

زمین خاکی شلمچه ، زیباتر از آبی آسمان است چرا که شلمچه قتلگاه مرغان عاشقی است که برای وصال بی‌قرار بودند و از کوچه پس کوچه‌های منیت و مادیت رهیده و به شهر دلگشای معنویت و شهادت دل بستند.
 
شلمچه شاهنامه بلند شهادت  ، دیوان عاشقی است ، شعرهای سرخ ، با واژه‌های خون ، به وزن عشق و قافیه‌هایی از جنس قلب پاره پاره عاشقی و در قالب غزل عشق و مثنوی بلند شهادت است ، دیوانی که شکسته‌دلان عارف با قلم استخوان و مرکب خون و با خط شکسته عروج نوشتند و این صفحه طلایی تاریخ ایران اسلامی را با خون دل تهذیب شده‌شان تذهیب کردند.

شلمچه‌ خواندنی‌ترین کتاب حماسه است.  آسمان است سرشار از ستاره‌های سرخ . بهار است لبریز از گل‌های محمدی ،دریاست ، مواج از موجهای عاشقی .
 
شلمچه  بازار عشقبازی و جانبازی است ،  تابلو است تابلوی حماسه و عرفان که بر تارک تاریخ ایران اسلامی می‌درخشد.

جایگاه اهل زیارت است نه اهل زر، زیارتگاه دلدادگانی که خود زائرانی بودند که در نیمه راه سفر عاشقی پرپر شدند و به مولای عشق پیوستند و زیباترین حدیث بندگی را با بندبند وجودشان و با قطره قطره خونشان نوشتند.

 یعقوبهای بی‌قراری که برای رسیدن به یوسف زیبای شهادت بی‌قراری می‌کردند و زلیخای دنیایي نتوانست آنها را مفتون خویش کند. آنان که هنوز از دشمن نفس خویش رها نشده‌اند و دلشان در تصرف شیطان است چگونه می‌توانند قدر مجاهدانی را بدانند که در کوله پشتی دلشان جز عشق و ایثار نبود.

آنان باید بدانند که شلمچه و شهیدانش و شاهدان و شائقان و مشتاقانش خورشید بی‌غروبند ، چرا که عاشورا و عاشورائیان آفتاب آسمان عشقند که هیچ ابر آلوده و تاریک یزیدی نمی‌تواند جلوی تابش آنها را بگیرد..

شلمچه یکی از چند محور تاختن ارتش عراق به ایران بود.
 
ارتش عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با گذر از این منطقه به سوی خرمشهر تاخت. پس از عملیات بیت‌المقدس که به بازپس‌گیری خرمشهر توسط رزمندگان ایران انجامید این منطقه همچنان در دست ارتش عراق بود.

عراقی‌ها در این منطقه که از دید راهبردی برایشان مهم بود استحکامات جنگی بسیاری را فراهم نموده بودند. سرانجام  رزمندگان اسلام با اجراي  عملیات کربلای ۵ در دی ۱۳۶۵ شلمچه  اين مواضع را در هم شكستند وشلمچه را آزاد كردند.
 
گفتني است، این منطقه در سال ۱۳۶۷ ظرف تنها چند ساعت مجددا به دست ارتش عراق افتاد.

انتهاي پيام/



برچسب ها: شلمچه ، سنگر ، غرب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.