به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ حسن زيودار افزود: بيش از ۶۰ كيلومتر از ۲۲۳ كيلومتر طول اداره كل راه آهن زاگرس در ناحيه كوهستاني واقع گرديده كه همين امر باعث بروز اختلالاتي در امر پوشش راديويي(بي سيم) در طول اين منطقه ،از جمله هنگام عبور وسايط نقليه ريلي از تونل هاي موجود در اين مسير گرديده است.
وي اظهار داشت: تونل ها از جمله حساس ترين نقاط راه آهن محسوب مي شوند كه در صورت بروز سوانح امكان خسارات جاني و مالي جبران ناپذيري را براي سرنشينان وسايل نقليه ايجاد مي كنند.
زيودار افزود:براي مقابله و همچنين جلوگيري از بروز اين حوادث و افزايش سطح ايمني ، تجهيز تونل ها با استفاده از سيستم هاي راديويي در دستور كار راه آهن جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته است.
وي تصريح كرد:در اين فرآيند با نصب كابل نشتي در داخل و آنتن در بيرون تونل ها ، نقاط كور از نظر آنتن دهي تقويت شده و پس از اين شاهد ارتباط راديويي و استفاده از بي سيم در تمامي طول مسير اين اداره كل خواهيم بود.
مدير كل راه آهن ناحيه زاگرس از جمله مهمترين مزاياي اجراي اين طرح را پوشش رايويي در داخل تونل ها،حذف نقاط كور راديويي از جمله در ترانشه ها و تنگه هاي كوهستاني،ارتقاء سطح ايمني سيروحركت قطارها ، امكان ضبط اطلاعات ، جمع آوري خطوط ارتباطي هوايي و امكان برقراري ارتباط بين بي سيم و تلفن برشمرد.
اداره كل راه آهن زاگرس در خوزستان و لرستان داراي ۱۲ ايستگاه با حوزه استحفاظي حدود ۲۲۳ كيلومتر است كه از محورهاي مهم راه آهن كشور در امر حمل بار ، توشه و جابجايي مسافر است. /س