سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل سازمان میادین شهرداری تهران از اهداف جشنواره محصولات ارگانیک می گوید:

حمایت و تشویق تولیدکنندگان محصولات ارگانیک در کشور / افزایش آگاهی وترویج فرهنگ تولید و مصرف موادغذایی سالم با هدف تضمین سلامت جامعه

برگزاری جشنواره محصولات ارگانیک در بوستان گفت وگو این روزها بسیاری از تهرانی ها را به این جشنواره کشانده تا در جست و جوی راه های کسب سلامتی در زندگی باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در جشنواره محصولات ارگانیک تهران محصولات غذایی و کشاورزی تولید شده به روش های ارگانیک عرضه شده تا تشویقی برای شهروندان در تهیه و مصرف مواد غذایی سالم باشد.
محصولات ارگانيك محصولاتي هستند كه در تمام مراحل رشد با سيستم طبيعي هماهنگ بوده و در خاكي كه از چند سال قبل هيچ گونه سموم دفع آفات گياهي نظير علف هرزكش ها، قارچ كش ها و مواد شيميايي در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبيعي مانند كمپوست گياهي تقويت مي شود، رشد مي كنند.
از سوي ديگر در تركيبات ميوه هاي ارگانيك هيچ گونه اصلاح ژنتيكي صورت نمي گيرد و از گازها براي رشد زودرس ميوه ها استفاده نمي شود. به همين دليل رنگ اين نوع ميوه ها طبيعي بوده و نه خيلي پررنگ يا كم رنگ تر از حد معمول هستند و بافت آن ها مناسب و خيلي نرم يا سفت نيست.
اندازه ميوه ها هم متعادل بوده و طعم و بوي طبيعي و مناسبي دارند كه البته بارزترين ملاك تشخيص ميوه هاي ارگانيك از غيرارگانيك هم همين طعم و بوي طبيعي شان است، از سویی پوست ميوه هاي ارگانيك كاملامتناسب با ميوه بوده و زياد ضخيم نيست.
از همه مهم تر آن كه در اين نوع محصولات كاهش آلودگي خاك به كودها و سموم موجب باقي ماندن عناصر مفيدي مانند كلسيم، آهن، فسفر، منيزيم و ويتامينC در سبزي ها مي شود.
"حسین صفایی" مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در این باره می گوید: جشنواره ارگانیک از نظر اهمیت فراگیر بودن و مشارکت دستگاه های دست اندرکار سلامت مواد غذایی چه در بازار مصرف و چه در مراحل فرآوری و عرضه، یک جشنواره ملی محسوب می شود.
وی اظهارمی دارد: با توسعه تکنولوژی و توسعه در حوزه تولید محصولات کشاورزی و دامی مشکلاتی هم در عرصه سلامت مواد غذایی و دامی بوجود آمده که با مصرف بی رویه نهاده هایی مثل کود شیمیایی، انواع سموم آفت کش، داروهای دامی، مصرف هورمون های رشد، آنتی بیوتیک ها صرف اینکه میزان تولید را افزایش می دهد، و هم عوارضی برای سلامتی مردم دارد.
صفایی می افزاید: حاصل این وضعیت می تواند در بخشی منجر به آلودگی مواد غذایی به باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی شود و بخشی با آلوده شدن به آلاینده های شیمیایی باعث بوجود آوردن انواع سرطان ها و مرگ و میر در کشور شود که همه این ها به سلامت مواد غذایی برگشت می کند.
مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران تصریح می کند: آغشته شدن مواد غذایی به قارچها ، استفاده بی رویه از افزودنی های خوراکی مانند مواد نگهدارنده و اسانس های مصنوعی و باقیمانده داروهای مصرفی برای پرورش حیوانات در تولید مواد پروتئینی مثل آنتی بیوتیک ها، استفاده نادرست از کودهای شیمیایی و کودهای ازته در تولید محصولات کشاورزی و در آخر ترکیب شدن مواد غذایی با فلزات سنگین همچون جیوه، سرب، آلومینیم و قلع از جمله خطراتی است که سلامت جامعه را به مخاطره می اندازد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از مجموع 18 میلیون هکتار از زمین های زراعی در کل کشور تنها حدود 34 هزار متر آن تحت کشت محصولات ارگانیک قرار گرفته است، می گوید: این نسبت در مقایسه با کشورهای که حدود 20 درصد از اراضی کشاورزی آن ها به محصولات ارگانیک اختصاص دارد، نسبت بسیار کمی است و این در حالی است که اروپائیان مصرف کننده 40 درصد از کل محصولات ارگانیک دنیا هستند.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهر تهران با اشاره به برخی اهداف برگزاری جشنواره محصولات ارگانیک می گوید: حمایت و تشویق تولیدکنندگان، انجمن ها و مؤسسات فعال در کشاورزی ارگانیک، معرفی پتانسیل های موجود در کشور در زمینه تولید و عرضه محصولات سالم و ارگانیک و ایجاد بستر مناسب برای بالابردن سطح آگاهی مردم و ترویج و توسعه فرهنگ تولید و مصرف موادغذایی سالم و ارگانیک با هدف تضمین سلامت جامعه از جمله اهداف برپایی این جشنواره است.
بررسي‌ ها نشان می دهد، افراد و خانواده ‌هايي که از محصولات غذايي ارگانيک استفاده مي ‌کنند در نهايت، هزينه کمتري را نسبت به افراد و خانواده ‌هايي مي ‌پردازند که از محصولات غذايي معمولي که به روش ‌هاي صنعتي و ماشيني تهيه شده، استفاده مي ‌کنند، چرا که محصولات غذايي که با روش طبيعي و ريتمي آرام به دست مي‌ آيد، مانند همه‌ پديده ‌هاي ديگر زندگي، استحکام و مقاومت و فوایدغنايی بيشتري دارند. به عنوان مثال، سيبي که دوبار سريع‌ تر از يک سيب طبيعي رشد مي‌ کند، دوبار کمتر از سيبي که در طبيعت رشد مي ‌کند، داراي مواد غذايي است./ف
برچسب ها: فرهنگ ، تولید ، مصرف ، جامعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.