سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در کنفرانسي مطبوعاتي در محل وزارت خارجه فرانسه مطرح شد؛

فابيوس: پيش نويس قطعنامه‌اي بسيار جدي عليه سوريه ارائه مي‌شود/ با ظريف در نيويورک ديدار خواهم کرد

"لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد فرانسه امروز قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران سوریه ارائه می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24 ؛ وزير امور خارجه فرانسه در کنفرانسي مطبوعاتي در محل  وزارت خارجه اين کشور  گفت ما بي وقفه به دنبال دو هدف در سوريه بوده ايم که عبارتست از مجازات مسببان و بازدارندگي با هدف جلوگيري از تکرار آن. روز گذشته وزير امورخارجه سوريه از مسئولان سوري خواست نه تنها سلاحهاي شيميايي خود را تحت کنترل بين المللي قرار دهد و آنها را منهدم سازد، بلکه  به پيمان ممنوعيت سلاحهاي شيميايي بپيوندد. اين موضع مورد حمايت چين نيز قرار گرفته است.  ما از اين موضع جديد استقبال مي کنيم و اما محتاطانه به آن  مي نگريم. ما نميخواهيم اين پيشنهاد بهانه اي براي انحراف اذهان عمومي باشد به همين علت پس از مذاکره با رئيس جمهور(فرانسه) ما تصميم گرفتيم ابتکار  عمل را به کار گيريم. فرانسه قطعنامه اي به شوراي  امنيت سازمان ملل در همين مسير ارائه مي کند. اين فرايند از امروز  آغاز مي شود. متن توسط شريکان ما و  در شوراي امنيت  بررسي خواهد شد و در صورت لزوم اصلاح مي شود. فرانسه امروز به شريکان خود در شوراي امنيت طرح قطعنامه را در قالب فصل هفتم( منشور سازمان ملل) پيشنهاد مي کند که هدف از آن اجراي فوري اين ايده هاي جديد است. 

در ادامه خبرنگار فرانس دو پرسيد حسن نيت بشار اسد را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
فابيوس گفت من نمي توانم از حسن نيت صحبت کنم اما موضع جديد همتاي روسي ام را بازتاب مي دهم که به علت قاطعيت ما به دست آمده است. 

خبرنگار راديو آر تي ال پرسيد آيا اين قطعنامه حملات را لغو مي کند يا به تعويق مي اندازد؟
فابيوس گفت ما همچنان رفتار گذشته خود را دنبال مي کنيم. ما مي خواهيم با حسن نيت اين راهکار جديد را بررسي کنيم اما نمي خواهيم موجب انحراف از هدف شود. همه گزينه ها در حال حاضر روي ميز است. 

فابيوس ادامه داد ما در تماس مستمر با همه شريکان خود و آمريکاييها هستيم. با کري در پايان روز صحبت مي کنم و سپس با اشتون و  ويليام هيگ گفتگو  مي کنم. در طول روز با دبير کل سازمان ملل نيز صحبت خواهم کرد و سپس با لاوروف و همتاي چيني ام گفتگو خواهم کرد.

وي در مورد ايران هم گفت: در خصوص مسئله  هسته اي ايران اوضاع متفاوت است. ايرانيان هنوز به سلاح هسته اي دست نيافته اند. ايرانيان بايد به  قطعنامه هاي بين المللي پايبند باشند. آنان کاملا حق استفاده از انرژي  هسته اي غيرنظامي را دارند. اما دستيابي آنان به سلاح هسته اي خطري براي کل منطقه خواهد بود. موضع ما که موضع چهار عضو ديگر شوراي امنيت سازمان ملل نيز هست اين است که بايد مذاکره کنيم. قرار است مذاکرات تا چند هفته ديگر از سرگرفته شود و اشتون قرار است با وزير خارجه ايران در مجمع عمومي سازمان ملل  ديدار کند و من نيز با همتاي ايراني ام در نيويورک ديدار خواهم کرد. ما هنوز در آن مرحله نيستيم. آنچه در زمينه ايران موجب نگراني مي شود اين است که در حالي که هنوز مذاکرات آغاز نشده است،  برنامه هسته اي ايران پيشرفت مي کند. ايرانيان هجده هزار سانتريفوژ به ويژه سانتريفوژهاي نسل دوم دارند که امکان غني سازي سريعتر را از غني سازي ضعيف به غني سازي زياد ميسر مي سازد.  بنابر اين ما بسيار هوشيار هستيم و مي خواهيم استفاده از انرژي  هسته اي غيرنظامي توسط ايرانيان صورت گيرد.

وي تصريح کرد او با محمد جواد ظريف همتاي ايراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در ماه سپتامبردر نيويورک ديدار خواهد کرد.

فابيوس به تازگي به گفتگوي تلفني با همتاي ايراني خود که 28 اوت انجام شد ، اشاره کرده بود.

او همچنين ششم اوت با سفير ايران در پاريس ديدار کرده است .

فابيوس درباره کنترل ها در سوريه گفت اين کاري دشوار است به همين علت تعهدات اوليه سوريه بايد فورا اجرا شود. 
برچسب ها: فابیوس ، فرانسه ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.