سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

2 نشان جغرافیایی قالی آذربایجان ثبت جهانی شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: بر اساس پیگیری‌های مستمر برای نخستین بار قالی آذربایجان شامل تبریز و هریس در سازمان جهانی وایپو (wipo) ثبت جهانی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی، محمدجعفر عظمایی اظهار کرد: پنج نشان جغرافیایی قالی ایران به ثبت جهانی رسیده است که از این تعداد 2 نشان متعلق به استان آذربایجان شرقی است.

وی اضافه کرد: این امر به خوبی بیانگر ظرفیت تاریخی، اقتصادی ، تجاری و هنری قالی آذربایجان ، همچنین نشانگر قابلیت‌های بالای آن در تنوع طرح و نقشه و مناطق جغرافیایی است.

عظمایی پیگیری‌های مستمر سازمان و اداره فرش و تلاش مضاعف حوزه فرش دستباف استان را در به نتیجه رسیدن فرآیند ثبت این نشان ها موثر عنوان کرد و افزود: این موضوع نشان می‌دهد که استان آذربایجان‌شرقی ضمن برخورداری از ظرفیت‌های بالای اشتغالزایی، اقتصادی، صادراتی این هنر-صنعت، از نظر اداری و سازمانی نیز هم در ارائه خدمات برای تولید کنندگان و قالیبافان و هم سایر فعالیت‌های مضاعف موفق عمل کرده و لازم است متولیان امر توجه ویژه ای را به قطب قالی ایران داشته باشند.

عظمایی در خصوص فرآیند ثبت جهانی قالی آذربایجان گفت: از چند سال قبل با همکاری مرکز ملی فرش ایران در تلاش بودیم که به نوعی قالی ایران را از سوء استفاده‌های موجود مصون نماییم و ثبت جهانی نشان های جغرافیایی فرش کشور این مصونیت را محقق کرد.

وی اظهار کرد: همچنین طی جلسات مستمر با تشکل های فرش و افراد حقیقی و حقوقی موفق به ثبت هفت نشان جغرافیایی قالی آذربایجان شامل تبریز، هریس، آذرشهر، خواجه، سراب و تابلو فرش سردرود در سطح ملی شده‌ایم.

عظمایی افزود: لازمه این امر که می بایستی با فرایند و ضوابط ویژه ای انجام می گرفت اقدامات مختلف و موثری بود که از طریق اتحادیه‌های فرش انجام گرفت.

علی سلیمانی رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: مسئولان مرکز ملی فرش ایران و سازمان وایپو طی سفری به تبریز از نزدیک با کارگاه‌های تولید فرش و نمایشگاه‌ها و بازار فرش تبریز آشنا شدند.

سلیمانی ادامه داد: به این صورت پس از چندین سال دو نشان از قالی آذربایجان شرقی شامل تبریز و هریس به ثبت جهانی رسید و از این نظر افتخاری بسیار ارزشمند نصیب این استان و هنرمندان زحمتکش این صنعت شد./س

 

برچسب ها: قالی ، آذربایجان ، جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.