سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهره ماندگار ایرانی:

معرفت به وجود پرودگار سرچشمه الهام هنرمندان ایرانی است

پرفسور محمود گلابچي گفت: ایرانیان از دیر باز در خلق آثار هنری شوق وافر داشته و برجسته ترین و پرشکوه ترین پدیده های هنر ومعماری را به صاحبان عرضه داشته و نام هنر را با نام ایران قرین ساخته اند.

پرسفور محمود گلابچی چهره ماندگار ایرانی در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: ایرانیان از دیر باز در خلق آثار هنری شوق وافر داشتند و با ذوق و هنر خدادادی برجسته ترین و پرشکوه ترین پدیده های هنر و معماری را به صاحبان عرضه و نام هنر را با نام ایران قرین ساختند. 

وی افزود: شگفتی های مسجد جامع اصفهان، طراحی بدیع مسجد گوهر شاد، محراب مسجد شیخ لطف الله، طاق ها، ایوان ها، رواق ها و شبستان های حرم مطهر رضوی، نقش های بدیع و رنگ های دلپذیر کاشی کاریهای همه نشان از شکوه عشق و عرفان انسان هایی دارد که با قصد تقرب به درگاه خدا از تمام وجود هستی خویش برای خلق این آثار بدیع بهره جسته اند. 

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: هنرمندان ایرانی معرفت به وجود پروردگار را سرچشمه الهام خود قرار داده و ایمان آفریننده هنرشان شده است.

مولف کتاب های سازه و معماری بیان کرد: شکوه وعظمت این آثار برگرفته از عشق به حقیقت و زیبایی، ایمان به راستی وکمال و عرفان به ذات حق سبحانه و تعالی است. 

وی اظهار داشت: مناره های بلندی که صوت دل انگیز اذان را در پهنه بی کران آسمان طنین انداز می کنند و شبستان های نیمه تاریکی که دل و روح و اندیشه کارگزاران را به خلوت خود می خوانند همه نمونه هایی از ارزش هنر و معماری این مرز و بوم و نشأت گرفته از ظرافت فکر و پاکی احساس، همراه با درک حقیقت و میل به کمال و عشق به زیبایی است. 

پرفسور گلابچی خاطرنشان کرد: جهان درطول هزاران سال نبوغ مردم این سرزمین را برای درک زیبایی و خلق چنین آثار برجسته هنر و معماری ستوده است./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.