سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"جاذبه" فيلمي در خور ستايش/ نقد فيلم "جاذبه" +تصاوير

"جاذبه" با بازي "ساندرا بولاك" و "جورج كلوني" 35 اكتبر روي پرده ي نقره اي مي رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از گاليدر؛ دكتر رايان استون (ساندرا بولاك) به همراه فضانورد خبره مت كوالسكي (جورج كلوني) مامور نصب تجهيزات خاصي بر روي تلسكوپ هابل هستند. استون كارآموز شش ماهه و تازه كاري است، اما كوالسكي وراج حرفه اي شده و با خيال راحت كارش را انجام مي دهد. استون و كوالسكي در حال تكميل پروژه شان هستند كه باقي مانده هاي يك ماهواره ي روسي از بين رفته بر روي آنها مي ريزد و استون به دنبال راهي براي نجات خود است.


شهامت و جسارت "كوارون" درب تصويري كردن "جاذبه"، ستودني است. فيلم با سكانس بيست دقيقه اي شروع مي شود كه اصلا خود نمايي "كوارون" در آن ديده نمي شود. اتفاقا وقتي با كاراكتر هاي بازيگران در بطن داستان ارتباط برقرار مي كنيم، اين موضوع اصلا خود را نشان نمي دهد. سكانس بدون حتي يك كات جلو مي رود تا بازي بازيگران هدايت شود.


نفس كشيدن يادمان مي رود. يادمان مي رود در بيست دقيقه اي اول فيلم ممكن نيست استون بميرد وگرنه فيلمي هم در كار نخواهد بود. با هر قسمتي كه از ماهواره روسي روي آنها و سفينه شان مي ريزد از جاي خود مي پريم. فيلم بر روي بازي استون تكيه دارد. استون با يك موقعيت جدي روبرو است و بولاك با نشان دادن شرايط سخت اين شخصيت از عهده ي اين نقش بر آمده است. دور شدن استون از زمين، نشانه ي منزوي و گوشه گير بودن اوست. گرفتاري در جو زمين و فضاي خالي بيشتر به او مي آيد تا زندگي كه 600 كيلومتر آن طرف تر كه روي زمين دارد.


"كوارون" با نشانه هاي بصري كه درفيلم به كار برده است، توانسته آدرنالين تماشاگر را بالا ببرد. در ادامه ي فيلم استون را مي بينيم كه سعي در فرار از اين مخمصه دارد و يا اينكه تلاش مي كند به چيزي چنگ بياندازد و از آن آويزان شود. درهر دو صورت او در دام افتاده است و برروي لبه ي تيغ راه مي رود. شرايط استون در هم ريخته است و او را سر درگم كرده، اما زمين كه حالا هدف اصلي او است آن پايين مي درخشد. سوال اين است كه او چقدر با اين موقعيت مي جنگد تابه زمين برگردد، تازه اگر دلي براي برگشتن به زمين داشته باشد.


سفر استون يادآور اين نكته است كه اميد داشتن مهم است اما قبول شكست و مبارزه با آن مهم تر است. اميد مثل آرزو مي ماند، اميد يعني خوش بيني، دليلي براي ادامه اما قبول شكست و مبارزه با آن يعني توانايي ادامه دادن و"جاذبه" به روي اين ويژگي تاكيد مي كند. "جاذبه" نشان مي دهد، وقتي زندگي برايتان مهم مي شود، زنده ماندن برايتان ارزش پيدا مي كند. بي شك معلق بودن در فضا و سپري كردن زمان براي از بين رفتن و مردن، وحشتناك است؛ اما اميد به بازگشت، آويزان شدن و ايجاد پلي از دور افتاده ترين نقطه به سرزمين هميشگي ات، تاثير برانگيز است./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
بهرام
۰۱:۵۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
تافیلم دیده نشود،چگونه با بیان یک خلاصه داستان انتظار اظهار نظر میتوان داشت؟!