سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلوبال ريسرچ:

گناه سوریه این است که تسلیم خواسته‌های آمریکا نشده است

با توجه به وخامت اوضاع در مورد سوریه، دنیا باید بتواند تمام منابعی را که در اختیار دارد، از جمله منابع اطلاعاتی، سازمانی و معنوی خود را برای مقابله با تهدید جنگ علیه این کشور که به احتمال زیاد نه تنها به یک درگیری منطقه‌ای بلکه به نبردی جهانی منجر خواهد شد، به کار گیرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" می‌نویسد: دولتمردان، دیپلمات‌ها، رهبران و کشورهای سرتاسر جهان، آمریکا را به خاطر خواسته‌ غیرمنطقی و کاملا خودخواهانه خود در خصوص حمله نظامی به سوریه، محکوم می‌کنند. "جان روبلز"، گزارشگر پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ"، مصاحبه‌ای با "ریک روزوف"، نویسنده و مدیر سایت "استاپ ناتو" ترتیب داده است؛ در این مصاحبه، "ریک روزوف"، یک صدا با مردم سراسر جهان، از متجاوزان می‌خواهد تا دست از دیوانگی‌های خود برداشته و به جنگ فکر نکنند.

*** برای انجام اقدام نظامی علیه یک کشور دیگر، تنها دو توجیه قانونی وجود دارد
«روزوف» در پاسخ به سوال «روبلز» که «حال شما چطور است؟»، گفت: من به همان اندازه که نگران و مضطرب هستم، مطمئنم که شما و بیشتر مردم جهان می‌دانید که ما در حال حاضر در آستانه آنچه که می‌تواند یک اقدام نظامی خطرناک توسط آمریکا در خاومیانه باشد، قرار داریم.
«روبلز» در ادامه می‌پرسد: آیا این احتمال وجود دارد که کسی در لحظات آخر، از بین آن عده ای که در واشنگتن بر طبل جنگ می‌کوبند، در مورد این مسئله منطقی صحبت کند؟
«روزوف» پاسخ داد: بدون شک تلاش‌هایی در این خصوص صورت گرفته است. حتی در حال حاضر، شخصی چون بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد که همه وی را انتخاب آمریکا برای این سمت می دانند و کسی است که معمولا سعی می‌کند در هر صورتی علیه واشنگتن گام برندارد، برخلاف تصور همگان، به جامعه جهانی و آمریکا متذکر شده است که برای انجام اقدام نظامی علیه یک کشور دیگر، فقط دو توجیه وجود دارد.

*** پاپ پیروان خود را به برگزاری روز جهانی روزه و نماز برای صلح در سوریه فرا خواند
به گفته بان کیمون، در وهله نخست، طبق  اصل 51 منشور سازمان ملل متحد، کشوری که در خطر حتمی و قریب الوقوع حمله از سوی کشوری دیگر قرار دارد،‌ در صورت حمله به آن کشور، این اقدام دفاع از خود محسوب خواهد شد و دوم آنکه، شورای امنیت سازمان ملل باید اجازه حمله نظامی را صادر کند. البته هیچ یک از این حالت‌ها برای حمله به سوریه شامل حال آمریکا نمی‌شود.
نفر بعد که از نظر من چندان هم بی‌اهمیت نیست، پاپ فرانسیس،‌ رهبر بزرگترین نهاد مذهبی در جهان، یعنی کلیسای کاتولیک رم  است که پیروان آن، به 1.2 میلیارد نفر می‌رسد. پاپ اخیرا  پیروان خود را به برگزاری روز جهانی روزه و نماز برای صلح در سوریه فرا خوانده است. وی  می‌گوید: «جنگ، دوباره هرگز. خشونت هیچگاه به صلح ختم نمی‌شود. جنگ به جنگ منجر می‌شود و خشونت، خشونت می‌آورد.» شنبه این هفته، او نه تنها کاتولیک‌های جهان و پیروان خود را، بلکه پیروان سایر مذاهب و ادیان و حتی انسان‌های بی دین را به برگزاری روز جهانی روزه و نماز فرا می‌خواند.

*** اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، دور زدن شورای امنیت سازمان ملل است
و مورد بعدی و سوم، نقل اظهارات «ویکتور اوزروف»، رییس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه در «اینترفکس»، آژانس خبری روسیه است. به گفته وی: «اگر ما برتری قانون بین المللی و استقلال کشورهای عضو سازمان ملل را به رسمیت بشناسیم، اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، دور زدن شورای امنیت سازمان ملل است و تنها می‌تواند یک مفهوم داشته باشد و آن هم یکی دیگر از تجاوزات آمریکا به یک کشور عرب است.» اظهارات او کمابیش در راستای اظهارات بان کی مون قرار دارد.
به گفته «اوزوروف»، «ما هنوز عواقب جنگ‌های تجاوزکارانه آمریکا را از یاد نبرده‌ایم. یوگوسلاوی، عراق، لیبی ... این لیست می‌تواند از این هم طولانی‌تر شود. در این موارد،‌ هیچ دلیلی برای دفاع از دموکراسی و یا حقوق بشر پذیرفته نیست.»

*** گناه سوریه این است که تسلیم خواسته‌های آمریکا نشده است
او در ادامه می‌گوید: «حقیقت امر این است که واشنگتن نمی‌تواند خود را مجاب کند که کشورهای دیگر، مطابق میلش رفتار نکنند و از دستوراتش سرپیچی کنند.» سخنان سناتور با این جمله پایان پذیرفت وبه اعتقاد من، وی با گفتن آن، به درستی حق مطلب را ادا کرد.
گناه سوریه این است که تسلیم خواسته‌های آمریکا نشده است و هر کشور دیگری که در حال حاضر تعدادشان زیاد نیست و تصمیم گرفته‌اند تا استقلال خود را در سیاست خارجی حفظ کنند، و همچنین روابط دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی نزدیکی با کشورهایی چون روسیه و چین دارند، هدف بعدی آمریکا هستند.

*** آغاز جنگ، بدون توجه به ضوابط شورای امنیت سازمان ملل، نظام قوانین بین الملل و نظم جهانی را تهدید می‌کند
در این نقطه، حتی بان کی مون نسبتا ترسو نیز به دنیا اعلام می‌کند که تجاوز نظامی توسط یک کشور علیه کشوری دیگر، که مانند آمریکا در برابر سوریه، از نظر نظامی هم برتری دارد ، به جز در شرایطی چون  دفاع از خود و یا کسب اجازه از شورای امنیت سازمان ملل، کاری غیرقانونی است. «ویکتور اوزروف»، رییس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه نیز دقیقا به همین نکته اشاره کرده است؛ به گفته وی، آغاز جنگ، بدون توجه به ضوابط شورای امنیت سازمان ملل، نظام قوانین بین الملل و نظم جهانی را تهدید می‌کند.
بنابراین من فکر می‌کنم با توجه به وخامت اوضاع و اظهارات تقریبا بی‌سابقه‌ای که توسط دبیرکل سازمان ملل، پاپ، رهبر بزرگترین نهاد مذهبی در جهان و رییس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه  مطرح شده است و در اینجا به آنها اشاره شد، ما در حال حاضر شاهد مسئله‌ای کاملا جدی هستیم و دنیا باید بتواند تمام منابعی که در اختیار دارد، از جمله منابع اطلاعاتی، سازمانی و معنوی خود را برای مقابله با تهدید جنگ علیه سوریه که به احتمال زیاد می‌تواند نه تنها به یک درگیری منطقه‌ای بلکه به نبردی جهانی منجر گردد، به کار گیرد.

*** آمریکا از بحران سوریه برای سرزنش، بدنام کردن و تهدید روسیه استفاده می‌کند
«ریک روزوف» در ادامه می‌گوید، ما بارها در این باره صحبت کردیم که آمریکا از بحران سوریه برای آغاز دوباره جنگ سرد با روسیه که در حال حاضر به دنبال لغو دیدار اوباما و ولادیمیر پوتین، همتای روسی وی، مسائل مربوط به ادوارد اسنودن و پاره‌ای از مسائل دیگر، وقوع آن حتمی است، بهره برده است. اما از همه مهمتر، آمریکا از بحران سوریه برای سرزنش، بدنام کردن و تهدید روسیه استفاده می‌کند. ما قبلا نیز برخی از بدترین لفاظی‌ها را که از واشنگتن علیه روسیه و از زمان جنگ سرد تاکنون انجام داده است را شنیده‌ایم. 
از این رو، من از مردم خواهش می‌کنم که اظهارات بان کی مون، «ویکتور اوزروف»، پاپ فرانسیس را جدی بگیرند و بدانند که در این نقطه از تاریخ، مهمترین و حیاتی ‌ترین مسئله این است که ظرف یک هفته آینده که قرار است کنگره آمریکا در مورد حمله به سوریه رای گیری کند، هر تلاشی که ممکن است، باید صورت گیرد و افکار عموم در جهان، باید به واشنگتن، چه دولت و چه کنگره آن بگویند که جنگ را فراموش کنید؛ این خلاف قوانین بین المللی است؛ این کار جنایتی اخلاقی است و جنایتی تاریخی خواهد بود که مسببان آن به خاطر انجامش باید پاسخگو باشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.