سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز/

حفاری غيرمجاز در «اشكفت سلمان» ايذه

دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي ايذه گفت: حفاران غيرمجاز منطقه حفاظت شده اشكفت سلمان را هم حفاري كردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ فرامرز خوشاب اظهار كرد: چندي پيش من خبر قطع برق منطقه اشكفت سلمان را اعلام كردم. دقيقاً فردای همان شب حدودا ساعت چهار بامداد حفاران غيرمجاز با سوءاستفاده از خراب بودن دوربين‌هاي مداربسته و پيجرها كه نزديك 9 ماه است كار نمي‌كنند دست به حفاري زدند.

 

وي افزود: خوشبختانه نگهبان منطقه كه در آن هنگام حضور داشت متوجه قضيه شد و با خبر كردن نيروهاي انتظامي و اكيپ ميراث فرهنگي توانست جلوي اين اتفاق را بگيرد.

 

خوشاب توضيح داد: در بازديدي كه من از محل حفاري داشتم در اطراف محل مورد حفاری كوزه شكسته پيدا كردم كه حاكي از اين است كه منطقه توسط حفاران كاملاً رصد شده و اين كار از پيش برنامه‌ريزي شده بود و توانستند به اهداف‌شان ولو به صورت جزيي دست پيدا كنند.

 

وي، با اشاره به اين كه اين اتفاق هشدار در پي دارد، توضيح داد: ما از دوستان‌مان در سازمان ميراث فرهنگي كه تازه آمده‌اند ـ به ويژه مدير كل جديد ـ انتظار داريم با توجه به انعكاس اين قضايا در جريان اين موضوعات باشند چون مهمترين و امنيتي‌ترين سايت تاريخی ايذه با وجود دوربين و امكانات حفاظتي مورد حفاري غيرمجاز قرار گرفته است.

 

او بيان كرد: علاوه بر امكاناتي كه در اين سايت وجود دارد ما به دستگاه يو پي ‌اس نيز براي نگه‌داري دوربين‌ها نياز داريم.

 

خوشاب در خصوص نيروهاي يگان حفاظت گفت: يگان حفاظت ميراث فرهنگي اگر قصد حفاظت از منطقه خوزستان را دارد اين ميزان نيرو جوابگو نمي‌باشد.

 

وي ادامه داد: ايذه به صورت مقدماتي بين هفت تا 10 نيروي يگان حفاظت آموزش ديده با تجهيزات كامل نياز دارد.

 

گفتنی است اشکفت سلمان (نیایشگاه تاریشا) بزرگ‌ترین خط نوشته میخی عیلام نو را در خود جا داده‌است. اشکفت سلیمان در جنوب ایذه واقع شده و شامل چهار نقش برجسته متعلق به دوره عیلامیان و بقایای یک ساختمان متعلق به اتابکان است. این محل پرستشگاه تریشا یکی از خدایان عیلامی بوده‌ است./س


برچسب ها: حفاری ، اشکف ، ایذه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
پویا
۱۴:۵۵ ۳۰ دی ۱۳۹۲
ایذه عاشقتم........ولی ازت دورم.......