سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هدف "جان کري" از سفر به اروپا چيست؟

جان کري، وزير امور خارجه آمريکا امروز(شنبه) براي مذاکره با کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در راستاي همراه سازي آنان براي حمله نظامي احتمالي عليه سوريه به ليتواني سفر کرده است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران ، جان‌كري وزير امور خارجه آمريكا امروز طي سفر كوتاهي با هدف همراه‌سازي كشورهاي اتحاديه اروپا در راستاي حمله نظامي به سوريه وارد ويلنيوس پايتخت ليتواني شد.
 
اين در حالي است كه نشست گروه 20 ديروز و در سن پترزبورگ بدون هيچ توافق فراگيري در بين کشورهاي شرکت‌کننده در مورد مسئله سوريه پايان يافت و همچنين رئيس‌جمهور آمريكا "باراك اوباما" تمام فشارها و درخواست‌ها را براي شانه خالي كردن از حمله نظامي به سوريه رد كرد.
 
كاخ سفيد تا به حال تاكيد كرده كه هر حمله نظامي از طرف اين كشور و متحدانش به سوريه با هدف بازداشتن اين نظام و هر نظام ديگري از به کار بردن سلاح‌هاي شيميايي بوده و هرگونه برنامه‌اي را براي ارسال نيروهاي جنگي به سوريه نفي كرده است.
 
بنابر گزارش خبرگزاري رويترز،‌ يكي از مسئولان وزارت خارجه آمريكا كه نخواسته نامش فاش شود گفته است احتمال حمله نظامي به سوريه طي رو‌زهاي آتي كم بوده و فكر مي‌كنم كه جنگ فرسايشي بدون استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه ادامه خواهد داشت.
 
وي در ادامه گفته است که اگر آمريكا تحركي را در مورد حمله نظامي به سوريه انجام ندهد ما شاهد افزايش تعداد پناهندگان سوري و تقويت موضع گروهك‌هاي افراطي و تروريستي در مقابل آنچه که وي گروه‌هاي معتدل در ميان مخالفين دولت سوريه خوانده خواهيم بود.
 
جان كري پس از سفرش به ويلينيوس براي برگزاري نشست‌هايي با مقامات بالارتبه دولت فرانسه به پاريس و بعد از آن به لندن سفر خواهد كرد و روز دوشنبه به كشورش باز خواهد گشت.
 
سفر جان كري در حالي است كه در حاشيه نشست گروه ‌20 كه ديروز عصر در سن پترزبورگ خاتمه يافت،11 کشور بيانيه‌اي را در محكوميت آنچه كه آنان حمله شيميايي دولت سوريه عليه شهروندان سوري خوانده‌اند صادر كرده‌اند.
 
در اين بيانيه‌اي آمده است دلايل بسيار روشني مبني بر استفاده حكومت سوريه از سلاح شيميايي وجود دارد و امضاکنندگان اين بيانيه خواستار آن شده اند که کشورهاي جهان با پاسخ قاطع خود به اين اقدام موجب منع استفاده مجدد از اين سلاح‌ها از سوي دولت سوريه شوند.
 
اين بيانيه از سوي نمايندگاني از دولت‌هاي استراليا، كانادا، فرانسه، ايتاليا، ژاپن، كره جنوبی، عربستان‌سعودي، اسپانيا، تركيه، انگلستان و آمريكا امضا شده است.
 
تمام اين تحركات در حالي است كه رئيس‌جمهور آمريكا باراك اوباما همچنان تلاش دارد تا مجوز حمله نظامي محدود عليه سوريه را از کنگره آمريکا به بهانه استفاده دولت اين کشور از گاز سارين عليه شهروندانش کسب کند.
 
انتهاي پيام/

برچسب ها: امریکا ، سوریه ، اتحادیه ، اروپا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.