سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تزريق گاز در اولويت برنامه هاي ازدياد برداشت از مخازن نفتي

مدير برنامه ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران گفت: استفاده از روش هاي ازدياد برداشت از جمله، تزريق گاز و آب با هدف نگهداري فشار و انرژي مخزن از اولويت هاي وزارت نفت براي صيانت از مخازن است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا)، عبدالمحمد دلپريش تصريح کرد: اولويت دادن به تامين گاز مورد نياز براي تزريق به ميدان هاي نفتي با هدف افزايش بازيافت نهايي از برنامه هاي بلندمدت وزير نفت است.  

وي افزود: با توجه به خصوصيات مخزن، نوع سيالات مخزن و سيال تزريقي و شيوه قرار گرفتن چاه‌هاي توليدي و تزريقي در ميدان هاي نفتي از روش هاي مختلف ازدياد برداشت استفاده مي شود اما هم اکنون تزريق گاز و آب از مهمترين روش هاي ازدياد برداشت در مخازن نفت و گاز کشور است.

مدير برنامه ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران گفت: برنامه جامع ازدياد برداشت ، تهيه و به هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران ارائه شده و در اين برنامه تعداد زيادي طرح و برنامه پيش بيني شده است که به تدريج اجرايي مي شود.

دلپريش ، تشکيل کنسرسيوم ازدياد برداشت را يکي از اقدام هاي موفق وزارت نفت براي برداشت صيانتي از مخازن و افزايش توليد اعلام و تصريح کرد: کنسرسيوم ازدياد برداشت از مخازن کشور با حضور روساي 6 دانشگاه و مشارکت شرکت ملي نفت و وزارت نفت با هدف گسترده تر کردن تعاملات صنعت نفت و دانشگاه هاي کشور براي تامين نيازهاي اين صنعت در زمينه ازدياد برداشت از مخازن نفت و گاز و تهيه بسته هاي مرتبط با فناوري هاي ازدياد برداشت در شرکت هاي تابعه نفت تشکيل شد.

به گفته دلپريش اين کنسرسيوم يکي از مهمترين کنسرسيوم هاي علمي کشور است که شماري از دانشگاه ها، نهادهاي علمي و پژوهشي، متخصصان شرکت ملي نفت ايران در آن عضو هستند و اقدام هاي مهم و مفصلي در زمينه افزايش ضريب برداشت از ميدان هاي نفت و گاز انجام داده اند.

مدير برنامه ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران با بيان اين که بر اساس برنامه پنجم توسعه ضريب بازيافت از ميادين نفت و گاز کشور بايد يک درصد افزايش يابد، افزود: بر اساس برنامه روزانه حدود 150 ميليون متر مکعب گاز بايد به ميدان هاي کشور تزريق شود، اما  امسال به توجه به شرايط، روزانه حدود 90 ميليون متر مکعب گاز به ميدان هاي کشور تزريق شد.

دلپريش از توليد روزانه حدود 700 ميليون متر مکعب گاز غني در کشور در سال جاري خبر داد و گفت: با تحقق برنامه توليد گاز در سال جاري ، هيچ مشکلي براي تامين گاز مورد نياز براي تزريق به ميدان هاي نفت و گاز وجود ندارد.


مدير برنامه ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران با بيان اين که روند توليد، مصرف، صادرات، واردات و تزريق گاز بايد با هم هماهنگ باشد ، افزود : امسال روزانه به صورت ميانگين 9 ميليون مترمکعب گاز به کشور وارد و روزانه 26 ميليون متر مکعب گاز از کشور به مقصد ترکيه و ارمنستان صادر شد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، گاز ، نفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.