سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنبش ضد جنگ علیه سوریه در سراسر آمریکا در حال شکل گیری است

در حالی که آمریکا خود را برای عملیات نظامی علیه سوریه آماده می کند جنبش ضد جنگ در سراسر آمریکا در حال شکل دهی است و حتی فراتر از آن، این جنبش برای اعلان مخالفت خود در استفاده از زور علیه سوریه تلاش می کند تظاهرات خیابانی برگزار کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ریانووستی، روز شنبه صدها تظاهر کننده تصمیم دارند از شهرهای اطراف ساحل شرقی برای برگزاری تظاهرات از کاخ سفید به سمت کاپیتول هیل در واشنگتن حرکت کنند بسیاری از معترضان دیگر با هماهنگی سوری های مقیم آمریکا که مخالف مداخله نظامی واشنگتن علیه این کشور هستند نیز قرار است روز دوشنبه تظاهراتی مشابه برگزار کنند.

همچنین فعالان ضد جنگ در چندین شهر و منطقه آمریکا قرار است روز شنبه تظاهرات خیابانی برگزار کنند و تظاهرات دیگری نیز قرار است از شهر آلبوکرکی در نیو مکزیکو به یانگ استون در اوهایو برگزار شود.

ائتلاف جنگ و نژادپرستی را متوقف کنید (موسوم به انسر) یکی از این گروه هایی است که اولین تظاهرات گسترده علیه طرح آمریکا برای حمله به سوریه را سازمان دهی کرد و این ائتلاف احتمال می دهد هزاران نفر کمی کمتر از تعداد تظاهر کنندگانی که در اوایل دهه 2000 میلادی در مخالفت با تهاجم آمریکا به عراق شرکت داشتند در این تظاهرات شرکت کنند.

هر چند در همه این تظاهرات هایی که در مخالفت با حمله آمریکا به سوریه برگزار می شود، گروه اندکی شرکت دارند اما همانند تظاهراتی که مقابل کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا برگزار شد و معترضان در این تظاهرات لباس هایی با امضای صورتی روشن به تن کرده بودند و فریاد می زدند :«ما نمی توانیم از عهده جنگ دیگری برآییم»، این تظاهرات نیز طبق معمول شلوغ و پرصدا خواهد بود.

در جلسه گزارش کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا که روز چهارشنبه برگزار شد در حالی که جان کری وزیر خارجه، چاک هیگل وزیر دفاع و مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تلاش می کردند طرح باراک اوباما رئیس جمهور این کشور را برای حمله محدود نظامی علیه نظام سوریه که ماه گذشته به استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیر نظامیان این کشور متهم شده بود را مطرح و اعضای کنگره را متقاعد به حمله نظامی در سوریه کنند، تظاهر کنندگان با دست هایی به رنگ خون در مقابل کمیته خارجی مجلس سنا تجمع کرده بودند.

ائتلاف «کد پینک» که در سال 2002 میلادی و زمانی که آمریکا برای تهاجم به عراق بر طبل جنگ می کوبید تشکیل شد، تصمیم دارد در هفته های آینده نیز تجمع اعتراض آمیز برگزار کند.

میدی بنیامین، بنیانگذار ائتلاف کد پینگ گفت این گروه همچنین تصمیم دارد در داخل رستوران ساختمان دفتر نمایندگان مجلس سنای آمریکا نیز تظاهراتی مشابه برگزار کند.

وی افزود اقدام آمریکا در عملیات نظامی علیه سوریه به عنوان یکی از محورهای اعتراضات این ائتلاف است اما وی تاکید کرد عدم توافق میان آمریکا و روسیه باعث می شود که هیچ اقدامی برای پایان دادن به خونریزی در سوریه که سازمان ملل برآورد کرده است در درگیری های داخلی چندسال گذشته در این کشور بیش از یکصد هزار نفر کشته و حدود دو میلیون دیگر بر اثر این جنگ به کشورهای مجاور فرار کرده اند، نخواهد شد.

متن قطعنامه ای که روز چهارشنبه توسط کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید به اوباما این امکان را می دهد تا ظرف 90 روز حمله محدود نظامی علیه سوریه ترتیب دهد اما در این حمله نباید هیچ یک از پرسنل نیروی زمینی این کشور حضور داشته باشد.

تمام اعضای مجلس سنای آمریکا نیز باید در نشست هفته آینده این قطعنامه را تایید کنند و 435 عضو مجلس نمایندگان آمریکا نیز پیش از آنکه این قطعنامه به امضای باراک اوباما برسد، باید این طرح را به تصویب برسانند.

از بین این 435 عضو مجلس،حدود 100 نفر احتمالا رای منفی خواهند داد و حدود 20 نفر موافق حمله به سوریه خواهند بود و تعداد زیادی از نمایندگان هنوز تصمیم قطعی نگرفتند؛اما در مجلس نمایندگان احتمال رای آوردن این طرح بسیار بعید است.
برچسب ها: سوریه ، جنگ ، آمریکا ، تظاهرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.