سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رقابت شدید میان اوباما و پوتين در اجلاس گروه بيست براي تشکيل ائتلاف درباره سوريه

پیش بینی می شود در اجلاس گروه بیست در سن پترزبورگ رقابت شدیدی بین اوباما و پوتین برای تشکیل ائتلاف در خصوص بحران سوریه صورت گیرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی العربیه در برنامه پانوراما اجلاس سران گروه بیست در شهر سن پترزبورگ روسیه و مطرح بودن موضوع حمله احتمالی آمریکا به سوریه در این اجلاس را بررسی کرد.
مجری شبکه العربیه گفت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با موفقیتی که اخیرا با دستیابی به موافقت کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با اقدام در سوریه بدست آورد، راهی شهر سن پترزبورگ در روسیه شد تا در اجلاس سران گروه بیست شرکت کند. انتظار می رود در این اجلاس مشکلات اقتصادی و بحران ها بررسی شود اما اکثر تحلیل ها نشان می دهد پرونده سوریه به ویژه تصمیم اوباما برای اقدام علیه نظام بشار اسد بر آن سایه می افکند. پیش بینی می شود در این اجلاس رقابت شدیدی بین روسای جمهور آمریکا و روسیه صورت گیرد. رئیس جمهور آمریکا در این اجلاس برای بدست آوردن حمایت از تصمیم خود به حمله نظامی به نظام اسد و تشکیل ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا برای انجام دادن این کار، تلاش می کند. طرف دیگر یعنی رئیس جمهور روسیه نیز با تکیه بر شماری از اعضای گروه بیست به ویژه چین برای به شکست کشاندن این ائتلاف تلاش می کند. چین تاکنون در شورای امنیت برای جلوگیری از تصویب هر قطعنامه ای در محکومیت نظام سوریه ، در کنار روسیه ایستاده است. اکنون این سوال مطرح می شود که چه کسی در این اجلاس حرف آخر را می زند؟. در این اجلاس مذاکرات مستقیم بین باراک اوباما و ولادیمیر پوتین که درباره پرونده سوریه اختلاف دارند، انجام نخواهد شد.
در ادامه برنامه حسن فحص گزارشگر العربیه در گزارشی گفت به نظر می رسد تصمیم باراک اوباما به لغو دیدار بین او و ولادیمیر پوتین بر فضای اجلاس سران گروه بیست در شهر سن پترزبورگ روسیه سایه افکنده است. تنش بین آمریکا و روسیه در پی مواضع دو طرف در قبال بحران سوریه و بعد از کشتار شیمیایی که در سوریه رخ داد و تصمیم اوباما برای حمله نظامی به نظام بشار اسد هم پیمان مسکو، تشدید شده است. این تنش ممکن است در ایجاد دودستگی در میان کشورهای شرکت کننده در این اجلاس نقش داشته باشد و در نتیجه دو محور در این گروه شکل بگیرد که یک محور از دیدگاه واشنگتن حمایت می کند و محور دیگر با جنگ علیه سوریه مخالف است و روسیه ممکن است برای سوء استفاده از این محور به منظور حمایت از دیدگاه خود در مقابله با رویکرد آمریکا تلاش کند. پیش بینی می شود آمریکا در مذاکرات این اجلاس که دو مسئله یکی اوضاع اقتصادی بین المللی و دیگری بحران سوریه در آن مطرح است، حمایت هشت کشور از اعضای گروه بیست و استرالیا ، کره جنوبی ، ترکیه و مکزیک را بدست آورد و ممکن است آرژانتین نیز به آنها ملحق شود تا ائتلافی برای حمایت از مجازات نظام بشار اسد تشکیل گردد.
در مقابل ممکن است مسکو برای تشکیل ائتلافی با چین تلاش کند که در کنار آن شامل بیشتر کشورهای عضو گروه بریکس شود که در این اجلاس شرکت کرده اند. هدف از تشکیل این ائتلاف مانع تراشی در برابر هر رویکردی در گروه بیست برای اتخاذ روندی در جهت ارائه پوشش بین المللی به واشنگتن برای عملیات نظامی که علیه سوریه زمینه سازی می کند، است. در ساعات آینده ائتلاف قوی در گروه بیست شکل خواهد گرفت که از رویکرد واشنگتن در بحران سوریه حمایت می کند و این مسئله ممکن است رویارویی بین مسکو و واشنگتن را تشدید کند. واشنگتن برای سوء استفاده از تشکیل محوری طرفدار رویکردهای آمریکا درباره سوریه در گروه بیست برای اقدام در سوریه خارج از چارچوب شورای امنیت تلاش خواهد کرد. این در حالی است که مسکو بر جلوگیری از تصویب هر قطعنامه ای در شورای امنیت برای مجازات نظام بشار اسد ، اصرار می ورزد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.