سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماينده آمريکا: عقب نشيني از حمله به سوريه امنيت آمريکا و جهان را به خطر مي اندازد/ به همکاری روسیه خوشبین نیستیم

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با انتقاد شدید از مواضع روسیه در شورای امنیت که مانع از تحقق خواسته های غرب برضد سوریه می شود، مدعی شد: اگر از حمله به سوریه عقب نشینی کنیم، منافع آمریکا و جهان به خطر خواهد افتاد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المیادین، "سامانتا پاور" که چند هفته ای است بجای "سوزان رایس"، به نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد منصوب شده است، بعد از نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره سودان و گینه بیسائو، با حضور در جمع خبرنگاران افزود: شورای امنیت به جای دفاع از صلح و امنیت مردم سوریه، از امتیازات روسیه دفاع می کند. کشوری که (روسیه) با گستاخی حامی رژیمی (سوریه) است که بزرگترین حمله شیمیایی در ربع قرن اخیر را مرتکب شده است.

وی همانند نمایندگان سابق آمریکا نزد سازمان ملل، معدود کشور غربی طرفدار حمله به سوریه را جهان نامید و افزود: شورای امنیتی که جهان برای برخورد با بحران سوریه لازم دارد، شورای امنیت کنونی نیست.

این دیپلمات 43 ساله ایرلندی الاصل گفت: همانطور که دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد، سلاح های شیمیایی نباید به ابزاری برای جنگ در قرن بیست و یکم تبدیل شود و به مصلحت ما و همه اعضای سازمان ملل است که با این جنایت بزرگ برخورد کنیم.

پاور در مورد اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر آمادگی مسکو در همکاری با شورای امنیت نیز گفت: با نگاه به رفتار ماههای اخیر روسیه متوجه می شویم که دو ماه پیش که در مجمع عمومی روسیه و بقیه کشورها، کاربرد سلاح شیمیایی را در بیانیه ای محکوم کردند، شورای امنیت خواست آن را به قطعنامه تبدیل کند اما روسیه توافق نکرد.

وی افزود: در پی حادثه شیمیائی دو هفته پیش در سوریه نیز شورای امنیت خواست بیانیه مطبوعاتی دهد که در آن استفاده از سلاح شیمیایی محکوم شود اما روسیه توافق نکرد لذا ما به همکاری روسیه خوشبین نیستیم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در عین حال راه حل دراز مدت بحران سوریه را از طریق راهکارهای سیاسی ممکن دانست ولی گفت: با این حمله شیمیائی که صورت گرفت، بعید است که دو طرف درگیر در سوریه به پای میز مذاکرات بروند.

وی افزود: برخورد نظامی با حمله شیمیائی به این معنی نیست که این بحران راه حل نظامی دارد.

سامانتا پاور با اشاره به اینکه در گذشته نیز مواردی پیش آمده که شورای امنیت نتوانسته به وظیفه خود عمل کند گفت: اگر در این مورد حمله شیمیائی در سوریه کنار بکشیم، امنیت آمریکا و جهان به خطر می افتد.

وی افزود: نمی توانیم اجازه دهیم کشوری (روسیه) که حامی عامل تخلف در سوریه است، با دیده اغماض با این موضوع برخورد کند چون در شورای امنیت قدرت (حق وتو) دارد، این مخالف منشور ملل متحد است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره سرنوشت قطعنامه پیشنهادی انگلیس برضد سوریه گفت: آن قطعنامه توسط روسیه مخصوصا قبول نمی شود و همانطور که قبلا گفتم به نظر ما این موضوع در شورای امنیت جای پیشرفت ندارد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.