سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه نگاه دو مطرح شد

هانی‌زاده: هشدار ولید معلم به آمریکا؛ "حمله به دیمونا در ازای حمله به دمشق"/زارعی: مواضع مقامات ایران کاخ سفید را به عقب رانده است

يك كارشناس مسائل منطقه با اشاره به اظهارات مقامات سوری گفت: براساس آنچه در رسانه‌ها منعكس شده است، ولید معلم در پاسخ تهديد وزير خارجه آمريكا اعلام كرده است كه حمله به دیمونا در ازای حمله به دمشق صورت می‌گیرد.

به گزارش حوزه سياسي باشگاه خبرنگاران برنامه نگاه دو روز گذشته با حضور "حسن هاني‌زاده" و "سعدالله زارعي" به بررسي تحولات سوريه پرداخت.

هاني‌زاده در ابتدا در پاسخ به سوالی مبني بر علت عقب نشيني اوباما از هجمه‌هاي تبليغاتي عليه سوريه گفت: به طور قطع اوباما تصميم خود را براي حمله به سوريه گرفته بود؛ و قرار بود موشك‌هايي كه در ناوهاي آمريكايي مستقر شده بودند در ساعت 12 شب به وقت گرينويچ از ساحل شرق مديترانه، بخش‌هايي در سوريه را مورد بمباران قرار دهند.

وي ادامه داد: هدف حمله آمريكا به سوريه، سرنگوني اسد نبود، بلكه هدف واشنگتن آسيب رساندن به نيروي هوايي و سامانه‌هاي موشكي سوريه بود.

هاني‌زاده در ادامه با تشريح اتفاقاتي كه آمريكا را از حمله به سوريه منصرف كرد، اظهار داشت: در جلسه شوراي امنيت ملي آمريكا كه با حضور چاگ‌هاگل و جان كري وزراي دفاع و خارجه اين كشور صورت گرفت، بازتاب‌هاي حمله احتمالي به سوريه مورد ارزيابي قرار گرفت.

اين كارشناس مسائل منطقه افزود: نتيجه جلسه شوراي امنيت ملي آمريكا اين بود كه جان كري در مقام وزير خارجه با وليدالمعلم وزير خارجه سوريه تماس بگيرد، و هشدار نهايي را به سرمداران دمشق اعلام كند.

هاني‌زاده بيان داشت: براساس آنچه در رسانه‌ها منعكس شده است، معلم در پاسخ تهديد وزير خارجه آمريكا اعلام كرده است كه دمشق مقابل نيروگاه اتمي ديمونا.

وي در ادامه نيروگاه ديمونا را يك نيروگاه آسيب‌پذير دانست و خاطر نشان كرد: نيروگاه ديمونا كه در سال 1958 توسط فرانسوي‌ها در صحراي نقب ساخته شده است با غناي پلوتونيوم 99 درصدي يكي از خطرناك‌ترين تشعشعات اتمي و هسته‌اي دنيا است كه در صورت آسيب، 16 ميليون انسان محيط پيراموني فلسطين اشغالي را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

هاني‌زاده با اشاره به واهمه آمريكايي و رژيم صهيونيستي از تهديد وليدالمعلم اظهار داشت: در پي تهديد وزير خارجه سوريه مبني بر مورد هدف قرار گرفتن نيروگاه ديمونا در صورت حمله به سوريه، بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي طي تماسي با اوباما از وي مي‌خواهد تا حمله دمشق را متوقف كند، چراكه تل‌آويو آمادگي مقابله با واكنش سوريه را ندارد.

در ادامه سعدالله زارعي كارشناس مسائل منطقه در پاسخ به سوالي مبني بر رويكرد كنگره آمريكا در قبال حمله به سوريه گفت: اگرچه در بيانات رسمي مقامات آمريكايي، براي حمله به سوريه تاريخ و زماني مشخص نشده بود اما ترديدي در اين نيست كه مقامات كاخ سفيد براي حمله به سوريه در روز پنج شنبه برنامه عملياتي داشتند.

اين كارشناس مسائل منطقه هدف حمله آمريكا به سوريه را اسقاط نظام اسد دانست و اظهار داشت: حجم موشك‌ها و تجهيزات نظامي كه آمريكايي‌ها براي حمله به دمشق در نظر گرفته بودند، نشان مي‌دهد كه هدف مقامات كاخ سفيد تنبيه نظام سوريه نبود، بلكه هدف سرنگون كردن اين نظام بود.

زارعي با اشاره به سخنان اوباما كه حمله به سوريه را حل مسائلي در منطقه عنوان كرده بود، بيان داشت: رئيس جمهور آمريكا به صورت غير مستقيم و با به كارگيري ادبيات اتهامي عليه جمهوري اسلامي ايران، حمله به سوريه را نقطه‌اي براي حل مسائل خاورميانه منجمله برنامه هسته‌اي ايران عنوان كرده بود.

اين كارشناس سياسي ادامه داد: تداركات نظان سوريه براي حفاظت از پايتخت از عواملي بود كه محاسبات اتاق جنگ آمريكا را براي حمله به سوريه به هم ريخت.

زارعي با اشاره به گزارش ژنرال دمپسي رئيس ستاد ارتش آمريكا به اوباما، اظهار داشت: گزارش دمپسي به رئيس جمهور آمريكا مبني بر عدم تضمين موفقيت نظاميان آمريكايي در حمله به سوريه، يك علامت امنيتي در مقابل عمليات آمريكايي‌ها ايجاد كرد.

زارعي افزود: آمريكا در ابتدا با چتر اخلاقي دفاع از مصدومان شيميايي مي‌خواست حمله به سوريه را توجيه كند؛ اما وقتي ساير كشورها از همراهي با كاخ سفيد شانه خالي كردند و حتي مقامات اردن هم اجازه استفاده از خاك اين كشور را براي حمله به سوريه صادر نكردند، ديگر آن پوشش اخلاقي رنگ باخت.

اين كارشناس سياست خارجی با اشاره به واكنش مقتدرانه جمهوري اسلامي ايران در قبال ماجراجويي آمريكا در سوريه خاطر نشان كرد: آمريكايي‌ها در ابتدا تصور مي‌كردند كه نظام جمهوري اسلامي از کنار حمله آمريكا به سوريه به راحتی می‌گذرد اما مواضع مقامات کشورمان از جمله اظهارات سردار جعفری مقامات كاخ سفيد را به عقب نشيني وا داشت.

هاني‌زاده در پاسخ به سوالي مبني براينكه چه دلايلي براي اثبات بي‌گناهي دولت سوريه در خصوص استفاده از سلاح شيمياي وجود دارد گفت: شرايط ميداني در سوريه به گونه‌اي است كه اين دولت نيازي به سلاح شيميايي نداشته چراكه از يك سال و نيم پيش همواره آمريكا و غرب خط قرمز خود را استفاده دولت سوريه از سلاح شيمياي اعلام كردند.

وي در ادامه افزود: از حدود 4 ماه پيش ابتكار عمل ميداني به خصوص در مناطقي همانند حلب، درعا، حمس و حتي لازقيه در دست نيروهاي مسلح سوريه بود و از حدود يك سال پيش نيز دولت سوريه با استفاده از تجربه منطقه‌اي به خصوص تجربه 8 ساله جنگ جمهوري اسلامي ايران به اين نتيجه رسيد كه اگر در نيروهاي تروريستي مسلط شود و آن‌ها را سركوب كند بايد جنگ را به سمت مردمي شدن هدايت كند.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه تصريح كرد: در طول اين يك سال 600 هزار نيروي جوان، تازه‌ نفس و آموزش ديده در كنار نيروهاي مسلح دولتي سوريه قرار گرفتند كه اين يكي از نقاط قوت ارتش سوريه است كه توانسته مردم را وارد عرصه كند كه در اين راستا آنان اعتقاد به بقاي نظام دارند.

وي ادامه داد: در طول 4 ماه گذشته پيروزي‌هاي درخشاني نصيب نيروهاي مسلح سوريه شد و در اين راستا پاكسازي در بعضي مناطق صورت گرفت و گروه‌هاي تروريستي احساس كردند كه در آستانه شكست كامل قرار دارند.

هاني‌زاده در ادامه افزود: تروريست‌هايي كه از 83 مليت در سوريه عليه دولت مي‌جنگند و هيچ گونه ارتباط سيستماتيك و منظم با هم نداشته و هركدام در گوشه‌اي از شهرهاي سوريه مستقر شده و عليه اين دولت با يكديگر در جنگ‌اند.

وي در ادامه تصريح كرد: گروه‌هاي تروريستي احساس شكست خوردگي كرده كه در اين راستا با كمك گرفتن از عربستان، قطر و تركيه تلاش كردند كه براي خروج از اين بن‌بست و اينكه صحنه ميداني را به نفع خود تغيير دهند، از سلاح شيميايي استفاده كرده كه اين سلاح در عربستان به توليد رسيده بود.

وي ادامه داد: دولت سوريه مداركي دقيق و قابل قبول ارائه داد كه در اين زمينه ماهواره‌هاي نظامي روسيه با رصدهايي كه انجام دادند متوجه اين موضوع شدند كه گروه‌هاي تروريستي در منطقه قوطه شرقي و در خان‌العسل حلب از اين سلاح شيميايي استفاده كردند كه اين طرح زير نظر بندربن سلطان (رئيس سازمان امنيت عربستان) صورت گرفت كه وي يك اتاق جنگي در منطقه الرمسه واقع در مرز مشترك اردن و سوريه ايجاد كرد.

وي در ادامه تصريح كرد: رئيس سازمان امنيت عربستان فشارهاي بسيار زيادي به آمريكا وارد كرده و در اين زمينه هزينه هرگونه حمله احتمالي به سوريه را پرداخت كرده است.

هاني‌زاده در ادامه افزود: سوريه و روسيه در اين زمينه مداركي را به شوراي امنيت سازمان ملل ارائه داده‌اند و قبل از آن نيز دولت انگليس يك پيش نويس قطع‌نامه را آماده كرده كه سوريه را تحت نبرد قرار دهد كه در اين راستا با مخالفت شديد چين و روسيه روبرو شده.

وي در ادامه تاكيد كرد: آمريكا در اين زمينه سعي داشت با كمك همپيمانان خود حمله محدودي را عليه سوريه سازماندهي كند و اين در حالي است كه پارلمان انگليس و مجلس عوامل اين كشور مخالفت خود را با اين حمله اعلام كردند.

وي در ادامه گفت: در حال حاضر پارلمان فرانسه نيز مخالفت خود را با اين حمله احتمالي اعلام كرده و كنگره آمريكا نيز در حال حاضر در نشستي كه در مجلس سنا با حضور كميته روابط خارجي تشكيل داد به نتيجه مطلوبي نرسيد اگرچه آنان به باراك اوباما اعلام كردند كه ظرف مدت 60 روز از او خواهان تصميم‌گيري در اين زمينه هستند.

وي در ادامه با اشاره به اينكه اين موضوع نشان دهنده اين است كه هنوز حمله به سوريه به يك نقطه اصلي و نهايي در ميان آمريكا و همپيمانان او نرسيده گفت: آن‌ها سعي دارند عليه سوريه جريان‌سازي‌هايي را راه‌اندازي كنند و افكار عمومي را آماده كرده و اين در حالي است كه ملت‌هاي منطقه و جهان متوجه اين موضوع شده‌اند كه هرگز به نفع سوريه نيست ه از سلاح شيميايي عليه مردم خود استفاده كند.

هاني‌زاده ادامه داد: در حال حاضر پيروز ميدان دولت سوريه است و گروه‌هاي تروريستي به علت ضعفي كه در مقابل نيروهاي مسلح دارند از اين سلاح عليه مردم استفاده كرده‌اند و جريان‌سازي‌هاي رسانه‌اي و خبري عليه اين دولت انجام داده‌اند.

زارعي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني براينكه نقش عربستان در حمله احتمالي آمريكا به سوريه گفت: در ماجراي تسليحات شيميايي مطالب بسياري در سايت‌ها و خبرگذاري‌ها منتشر شد و اين در حالي است كه مقامات عربستان هيچ گونه واكنشي نسبت به اين موضوع نشان ندادند در حالي كه مرسوم است، زماني كه ادعايي عليه كشوري مطرح شد و آن كشور آن ادعا را رد كرد در اثبات اين قضيه واكنش نشان داده و اين مسئله را تكذيب كند اما عربستان اين كار را نكرد.

وي ادامه داد: در خصوص تسليحات شيميايي و ادعاي صورت گرفته بايد به اين نكته توجه كرد كه در اين زمينه هيئتي مشخص شود و معلوم گردد كه اين كار توسط چه كساني انجام شده و هيئت تشكيل يافته را به منطقه مورد نظر براي بررسي و تحليل اين مسئله اعزام كنند.

وي در ادامه تصريح كرد: هيئت اعزامي به سوريه اعلام كرده است كه ظرف مدت دو هفته تجزيه و تحليل خود را در خصوص اين موضوع منتشر خواهد كرد و هيچ كس نمي‌داند در تجزيه و تحليل اين هيئت چه نكاتي ذكر شده.

زارعي در ادامه افزود: دولت سوريه از سازمان ملل درخواست كرده كه هيئتي را براي بررسي ماجرا به سوريه اعزام كند كه در اين زمينه سازمان ملل و دبيركل نيز اظهار داشته‌اند كه ما به اعزام هيئت‌هاي ديگري در خصوص رسيدگي به مسئله سوريه احتياج داريم و حال اين سوال پيش آمده كه اگر آمريكا اين مسئله را به عنوان يك تعهد اخلاقي مطرح كرده است چرا اجازه نداده اين تحقيقات مسير طبيعي خود را طي كند و در اين زمينه حتي يك گام نيز فراتر گذاشته و اظهار كرده كه براي تنبيه دولت سوريه احتياج به مجوز سازمان ملل ندارد.

وي در ادامه تصريح كرد: اين مسئله نشان دهنده آن است كه بحث تسليحات شيميايي مستمسكي بيش نيست چراكه آمريكا اين جنگ احتمالي را عليه سوريه انجام داده و اين در حالي است كه در حال حاضر هيچ گونه اطلاعاتي از اينكه چه كسي از اين تسليحات استفاده كرده در دسترس نيست.

اين كارشناس سياست خارجي در پايان خاطر نشان كرد: در سوريه كشتارهاي دسته جمعي بسياري صورت گرفته كه تنها از طريق تسليحات شيميايي نبوده و در طول سي ماه گذشته نيز ما بارها شاهد اينگونه اقدامات از سوي تروريست‌ها بوده‌ايم.

انتهاي پيام/



برچسب ها: هانی ، زاده ، هوایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.